Sida 1 av 1
Defekt infotainment skärm?
Postat: mån 19 aug 2024, 21:28
av fieldmountain
Upptäckte nu ikväll att infotainment skärmen har fått som ett ljust parti på vänstra sidan av skärmen. Bakgrunden är svart men det är som en lampa lyser upp den vänstra sidan bakom skärmen. Har inte noterat detta förut. Är det någon inställning eller har skärmen blivit defekt? Se bilder.
Re: Defekt infotainment skärm?
Postat: mån 19 aug 2024, 22:16
av Xanthopteryx
Något mår inte bra. Är bilen köpt av handlare för mindre än tre år sedan?
Reklamera.
Annars får det bli försäkringsbolaget.
Re: Defekt infotainment skärm?
Postat: tis 20 aug 2024, 02:35
av fieldmountain
Bilen är från 2018 men jag köpte den begagnad av en bilfirma i lördags 🫤
Re: Defekt infotainment skärm?
Postat: tis 20 aug 2024, 11:38
av apersson850
Då är det bara att åka tillbaka.
Re: Defekt infotainment skärm?
Postat: tis 20 aug 2024, 18:06
av Xanthopteryx
Helt rätt. Reklamationsrätten gäller i tre år från köp från företag. Det spelar ingen roll att det är begagnat. Sedan an man ju inte alltid reklamera saker ändå på gamla bilar för saker åldras, men den där skärmen tycker jag torde vara ett solklart fall av reklamation.
Det är företaget som har bevisbördan, värt att komma ihåg.
Re: Defekt infotainment skärm?
Postat: ons 28 aug 2024, 10:10
av fieldmountain
Xanthopteryx skrev: ↑tis 20 aug 2024, 18:06
Helt rätt. Reklamationsrätten gäller i tre år från köp från företag. Det spelar ingen roll att det är begagnat. Sedan an man ju inte alltid reklamera saker ändå på gamla bilar för saker åldras, men den där skärmen tycker jag torde vara ett solklart fall av reklamation.
Det är företaget som har bevisbördan, värt att komma ihåg.
Grymt! Tack för värdefull information!
Re: Defekt infotainment skärm?
Postat: ons 28 aug 2024, 11:44
av apersson850
Xanthopteryx skrev:Det är företaget som har bevisbördan, värt att komma ihåg.
Ja, de första sex månaderna är det upp till dem att bevisa att skärmen ska se ut så där, exempelvis genom att visa att den är sådan i alla andra bilar. Det är den alltså inte.
Den resterande tiden, mellan sex månader och tre år, är det upp till dig att bevisa att skärmen inte ska se ut så där och att det inte är du som har sparkat sönder den, exempelvis. Reklamationsrätten gäller inte olyckshändelser utan sånt som går sönder av sig självt.
Re: Defekt infotainment skärm?
Postat: ons 28 aug 2024, 12:10
av Xanthopteryx
Två år är det nu. 1 maj 2022 kom den nya konsumentköplagen.
Re: Defekt infotainment skärm?
Postat: ons 28 aug 2024, 13:04
av apersson850
Jaså, är det ändrat.
Re: Defekt infotainment skärm?
Postat: ons 28 aug 2024, 13:39
av Micce1980
Så vida det felet ej står med på VDN, varudeklarationen så
