Luftfjädring i terräng
Postat: sön 18 aug 2024, 14:50
Nåja, terräng är förstås inte riktigt meningen att man ska köra i, men det räckte att det var rejält ojämnt för att jag skulle börja fundera.
Min XC90 har drive mode omkopplare i mittkonsolen. Det innebär att om jag väljer Off road för att få bland annat autobroms och lugn gasrespons, då går också fjädringen i topp. I och med att allt händer samtidigt går det inte att få fjädringen att stanna på komforthöjd och ändå ha "elektronisk lågväxel", så att säga.
Markfrigången ökar och det är förstås bra, särskilt om det finns sten (har inte fått dit plåten under motorn än), men det verkar som att bilen i stort sett pumpar luftfjädringen allt vad den orkar. Något som gör fjädringen väldigt hård. Jag provade sedan på ett ställe nära där jag bor där det finns en ränna som lätt avslöjar om fyrhjulsdrift och differentialbroms på tvären fungerar som de ska. Kör jag ner hjulen på ena sidan i rännan och sen kör fram så framhjulet klättrar upp ur rännan står våra XC70 fortfarande med fyra hjul på marken, varav ett bakhjul då nere i rännan.
Gör jag samma sak med XC90 i Off road står den bara på tre hjul. Framhjulet diagonalt mot bakhjulet i rännan var uppe i luften.
Nu gick den tämligen obekymrat vidare ändå, så differentialbromsningen i axlarna fungerar uppenbarligen, men en grundläggande förutsättning för att man ska komma fram där det är ojämnt är att hjulen står på marken. Uppe i luften driver det dåligt.
Hur brukar ni göra, om det finns någon här som behöver köra vid sidan om vägarna ibland? Hissar ni upp bilen utanför vägen eller ej?
Min XC90 har drive mode omkopplare i mittkonsolen. Det innebär att om jag väljer Off road för att få bland annat autobroms och lugn gasrespons, då går också fjädringen i topp. I och med att allt händer samtidigt går det inte att få fjädringen att stanna på komforthöjd och ändå ha "elektronisk lågväxel", så att säga.
Markfrigången ökar och det är förstås bra, särskilt om det finns sten (har inte fått dit plåten under motorn än), men det verkar som att bilen i stort sett pumpar luftfjädringen allt vad den orkar. Något som gör fjädringen väldigt hård. Jag provade sedan på ett ställe nära där jag bor där det finns en ränna som lätt avslöjar om fyrhjulsdrift och differentialbroms på tvären fungerar som de ska. Kör jag ner hjulen på ena sidan i rännan och sen kör fram så framhjulet klättrar upp ur rännan står våra XC70 fortfarande med fyra hjul på marken, varav ett bakhjul då nere i rännan.
Gör jag samma sak med XC90 i Off road står den bara på tre hjul. Framhjulet diagonalt mot bakhjulet i rännan var uppe i luften.
Nu gick den tämligen obekymrat vidare ändå, så differentialbromsningen i axlarna fungerar uppenbarligen, men en grundläggande förutsättning för att man ska komma fram där det är ojämnt är att hjulen står på marken. Uppe i luften driver det dåligt.
Hur brukar ni göra, om det finns någon här som behöver köra vid sidan om vägarna ibland? Hissar ni upp bilen utanför vägen eller ej?