Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såg nu att den ena bälgen hade lossnat upptill och även påväg att lossna nertill bak på bilen. Upptill såg det ut som ett mega-buntband men där nere som det bara skulle träs över en kant.
Går detta åtgärda på något vis, vill inte ha in salt och skit där nu till vintern. För man behöver väl inte byta allt pga det? Möjlig orsak till detta? Har jag gjort något fel i samband med däckbyte, vill dra mig till minnes att det var något vid däckbyte, har inte haft bilen så länge...
Mvh Roger
Riktigt trist. Tror buntbandet går att köpa lös på åf, har iaf gjort det till xc90 då det var vanligt att detta hände på de tidigaste årsmodellerna.

Skulle nog lämnat in den för att fixa det, tror det är rätt trist att fixa hemma om man inte har en lyft.

Kanske tom be verkstaden ta bort hela bälgen och rengöra den från all ev grus som kommit in. Låter man stenar och skit ligga kvar därinne så kommer du ändå snart behöva byta bälgen då de börjar läka.
Får nog bli så, ringde en lokal verkstad med lite specialitet på Volvo men de visste inte om den skulle sitta fast eller inte så jag antar att det inte är så vanligt men jag får ringa dom igen och uppmana dom att söka vidare på det så de får beställa hem buntbandet. Vågar inte fråga vad liljas/Volvo ska ha för detta..
Om man lyfter bilen ska man slå ifrån nivåregleringsfunktionen på luftfjädringen. Den får annars fnatt när hjulen börjar lämna marken. Om det kan leda till sådana här bekymmer vet jag inte, men Volvo skriver själva att skador annars kan uppstå.
apersson850 skrev: sön 11 aug 2024, 20:59 Om man lyfter bilen ska man slå ifrån nivåregleringsfunktionen på luftfjädringen. Den får annars fnatt när hjulen börjar lämna marken. Om det kan leda till sådana här bekymmer vet jag inte, men Volvo skriver själva att skador annars kan uppstå.
Men har jag det på min med endast luftfjädring bak? Jag kan inte påstå att jag hittat det någonstans i menyer?
Men har jag det på min med endast luftfjädring bak? Jag kan inte påstå att jag hittat det någonstans i menyer

Oavsett om du har luftfjädring runt om eller bara bak, så skall du sätta fjädringen i serviceläge när du hissar bilen. Annars kommer du att få problem, riktigt bökigt att få till gränslägen efteråt. Svårt att greja själv.
Skrämmande läsning när man aldrig tänkt på något serviceläge vid däckbyten eller besiktning ever. Har jag bara haft tur med luftfjädringen bak, för jag tror allt är ok trots åtminstone 20 lyft över åren. Kör en V90 T6 av första årsmodellen.
Bullmark skrev: fre 16 aug 2024, 09:00 Skrämmande läsning när man aldrig tänkt på något serviceläge vid däckbyten eller besiktning ever. Har jag bara haft tur med luftfjädringen bak, för jag tror allt är ok trots åtminstone 20 lyft över åren. Kör en V90 T6 av första årsmodellen.

He He ja du har nog haft tur då, det hade inte jag med min...
Meeen, ringde runt lite och det fanns ingen verkstad i närheten som ville ta i detta problemet pga megabuntbandet som inte bara sådär gick att beställa så det blev snällt att åka till liljas/Volvo och se vad dom hade att erbjuda, de kikade lite i datorn, hittade ett mega-buntband på lagret, ähhh kör in bilen så fixar vi det nu sa han, sagt o gjort så hade dom fått dit det men vi lyckades inte trä över "kanten" nertill, det fanns inte utrymme för fingrarna men som han sa: bättre att det sitter upptill och skyddar där och lite fun fact, buntbandet är till kolkanister på Volvo 940 så då man har gått tillbaka till rötterna i min bilungdom...
Kostnaden för detta jobb?
146kr! :-o
Det var nog fredag och alla ville hem ;-)

För uppföljning så blev en iaf en […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Dags att läsa ut felkoder låter det s[…]

Min 740 har fått sprillans nya Michelin runt[…]

Jag vet inte exakt hur det ser ut på V70, me[…]