Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dejan195
Bilen visade för någon dag sedan -1 som yttertemperatur och efter att ha startat om bilen så blev det normalt. Idag visade den -4 grader och nu har ACn slutat kyla luften , kanske pga att det står -4 ute enligt bilen :bored:
Ska ringa Volvo ÅF imorgon för att boka tid för felsökning. Borde va ett garantiärende då jag köpte bilen för en månad sen av dom.

Gäller en V90 D4 AWD 2020. Någon som haft ska problem? Och isåfall vad var lösningen
@Dejan195, Är nog yttertemperturgivaren eller kablage till den. Kan ju gå med norsk reset men tveksamt.

Är väl en no-bainer att de löser det. Står väl att ac mm fungerar enligt bilens varudeklaration med så om inte annat går det på konsumenköplagen. Såvida du inte av misstag kört sönder något eller fått det vandaliserad just där ;-)
Micce1980 skrev: tis 23 jul 2024, 22:09 @Dejan195, Är nog yttertemperturgivaren eller kablage till den. Kan ju gå med norsk reset men tveksamt.

Är väl en no-bainer att de löser det. Står väl att ac mm fungerar enligt bilens varudeklaration med så om inte annat går det på konsumenköplagen. Såvida du inte av misstag kört sönder något eller fått det vandaliserad just där ;-)
Hoppas på det, har inbokat montering av dragkrok och polestar optimering på måndag, så hoppas min PST kan titta på detta också om det inte är ett stort jobb att byta.

Vi har båda köpt våra bilar på samma ÅF i Helsingborg och har hittills haft bra erfarenheter från dom så hoppas att det fortsätter :-D
Yttertempen avgör om bilen startar igång AC eller ej för att bl.a. förhindra att det fryser i förångaren i klimatenheten (HVAC). Vid minusgrader stängs den då av. Så din låg yttertemp är nog orsaken så detta bör kollas upp om sensåtrn eller kabeln är skadad t.ex.

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk

@Dejan195, Finns ju andra som jobbar, hade ringt de en gång om dagen tills de ger dig en tid innan för felsökning: Du får ta det med pst annars att denne lyfter frågan om deras skyldighet om det nu är så och inget som är av yttre påverkan
Gjorde en norsk reset igår och nu fungerar allt. Första starten gick yttertemperaturen upp sakta från -4 till rätt temperatur men ingen AC. Parkerade bilen och körde igen ca 30 min senare och då gick AC igång.
Misstänker nu att det kan vara batteriet som är lite dåligt, det är ju "bara" 4,5 år gammalt men vet inte hur förra ägaren kört bilen (ägt av ett företag) samt att jag flyttade i helgen så blev mycket korta sträckor (ca 2,5km mellan bostäderna). Ska testa med voltmätare ikväll och se hur batteriet mår.
Testade igår och batterit ligger på 12,8V. Och imorse slutade sensorn funka igen och visade -7 grader så det är definitivt fel på sensorn eller kabelbrott då den fungerade tills höger framdörr öppnades och då började problemen igen.
Fick tag på en säljare igår som ska återkomma.

IMG_3269.png Beställt isofix fram till V90[…]

Vilken mjukvara har ni?

Det som "inte funkar" skrev jag om inled[…]

Jag hade för det första INTE köpt[…]

Hur gjorde dom när dom lossade på inre[…]