- sön 28 apr 2024, 18:00
#1577307
Hej!
Jag ligger just nu relativt långt i planerna på att äntligen införskaffa en Volvo XC90. Jag var nyligen och provkörde en och tyckte den kändes väldigt skön och väldigt tyst inuti (jämfört med det jag har idag, gud vad skönt). Mer lättmanövrerad än jag föreställt mig kring en stor SUV. Men jag har en hel del frågor, främst på grund av att jag är väldigt okunnig när det kommer till bilar och ganska nojig över att bli lurad och för att detta blir det första riktigt stora bilköpet för min del och en bil jag räknar med att ha i 7-10 år. Jag hoppas att ni ska kunna guida mig och jag uppskattar alla tips och förklaringar från de som orkar ta sig tiden.
Bilen kommer främst att användas i dagligt bruk för att pendla till och från jobb/förskolor (ca. 30- 35 km per dag). Min första tanke på grund av detta är att köpa en hybridvariant och inte Diesel/Bensin. Vad jag har förstått har T8 en range som ska klara av det och jag tänker att det bör bidra till att hålla kostnaderna nere jämfört med att köra på diesel/bensin?
En fråga gällande T8, var är skillnaden på "T8" och "T8 II"? Mina googlingar ger mig inga tydliga svar....
Dessa saker känner jag att jag måste ha:
360 kamera,
Backkamera,
Parkeringsvärmare,
Sensorer runt bilen över lag ,
Farthållare,
Dessa saker känner jag vore nice to have men inget måste:
Massagestolar fram (Tror dessa ingår i alla Nappa-varianter?),
B&W,
Heads up Display,
Aktiv luftfjädring
Har alla XC90 modeller farthållare/laneassist som också anpassar sig till bilen framför (exempelvis saktar ner om bilen framför saktar ner).
Rent exteriört känner jag att R-design är snyggare än Inscription modellen, men är väldigt osäker på vad som faktiskt skiljer dem åt interiört. Så jag är ändå relativt öppen för att köpa vilken av dem som helst.
Sist men inte minst, till själva köpet. Jag känner mig alldeles för osäker för att köpa från en privatperson, processen känns besvärlig när jag inte ens vet riktigt vad jag ska kolla efter när jag tittar på bilen. Så jag lutar därför mot en bilfirma för att få lite guidning kring processen och hoppas på att de är någorlunda ärliga med vad jag får och vilka problem som eventuellt finns med bilen. Men jag undrar hur mycket som är rimligt att pruta hos firmor? 5-15%? Mer? Mindre? Min budget ligger runt 580.000 kronor och jag vet att det kanske är i det lägre spannet och kan bli svårt att hitta det jag just nu tänker mig att jag vill ha (XC90 2021+, R-design, T8 som gått under 7000 mil)
Sammanfattning av frågor:
1. Är hybridvarianten att föredra framför diesel/bensin om man pendlar 30-35 km per dag?
2. Vad är skillnaden mellan T8 och T8 II?
3. Har alla XC90 modeller farthållare/laneassist osv? Eller skiljer det beroende på tillägg? Vad ska jag kika efter i så fall för att vara säker på att jag får med det?
4. Vad skiljer R-Design mot Inscription rent interiörmässigt?
5. Hur mycket är rimligt att pruta på en begagnad XC90 hos bilfirma (ungefär, i %)?
6. Är det något jag absolut bör undvika? Något jag absolut bör ha?
7. Finns det NÅGOT scenario där jag utifrån min livssituation/användningsområde för bilen bör överväga en B5 framför en T8?
Sorry för eventuellt rörig tråd, men tack på förhand för era instick och hjälp! :)
Jag ligger just nu relativt långt i planerna på att äntligen införskaffa en Volvo XC90. Jag var nyligen och provkörde en och tyckte den kändes väldigt skön och väldigt tyst inuti (jämfört med det jag har idag, gud vad skönt). Mer lättmanövrerad än jag föreställt mig kring en stor SUV. Men jag har en hel del frågor, främst på grund av att jag är väldigt okunnig när det kommer till bilar och ganska nojig över att bli lurad och för att detta blir det första riktigt stora bilköpet för min del och en bil jag räknar med att ha i 7-10 år. Jag hoppas att ni ska kunna guida mig och jag uppskattar alla tips och förklaringar från de som orkar ta sig tiden.
Bilen kommer främst att användas i dagligt bruk för att pendla till och från jobb/förskolor (ca. 30- 35 km per dag). Min första tanke på grund av detta är att köpa en hybridvariant och inte Diesel/Bensin. Vad jag har förstått har T8 en range som ska klara av det och jag tänker att det bör bidra till att hålla kostnaderna nere jämfört med att köra på diesel/bensin?
En fråga gällande T8, var är skillnaden på "T8" och "T8 II"? Mina googlingar ger mig inga tydliga svar....
Dessa saker känner jag att jag måste ha:
360 kamera,
Backkamera,
Parkeringsvärmare,
Sensorer runt bilen över lag ,
Farthållare,
Dessa saker känner jag vore nice to have men inget måste:
Massagestolar fram (Tror dessa ingår i alla Nappa-varianter?),
B&W,
Heads up Display,
Aktiv luftfjädring
Har alla XC90 modeller farthållare/laneassist som också anpassar sig till bilen framför (exempelvis saktar ner om bilen framför saktar ner).
Rent exteriört känner jag att R-design är snyggare än Inscription modellen, men är väldigt osäker på vad som faktiskt skiljer dem åt interiört. Så jag är ändå relativt öppen för att köpa vilken av dem som helst.
Sist men inte minst, till själva köpet. Jag känner mig alldeles för osäker för att köpa från en privatperson, processen känns besvärlig när jag inte ens vet riktigt vad jag ska kolla efter när jag tittar på bilen. Så jag lutar därför mot en bilfirma för att få lite guidning kring processen och hoppas på att de är någorlunda ärliga med vad jag får och vilka problem som eventuellt finns med bilen. Men jag undrar hur mycket som är rimligt att pruta hos firmor? 5-15%? Mer? Mindre? Min budget ligger runt 580.000 kronor och jag vet att det kanske är i det lägre spannet och kan bli svårt att hitta det jag just nu tänker mig att jag vill ha (XC90 2021+, R-design, T8 som gått under 7000 mil)
Sammanfattning av frågor:
1. Är hybridvarianten att föredra framför diesel/bensin om man pendlar 30-35 km per dag?
2. Vad är skillnaden mellan T8 och T8 II?
3. Har alla XC90 modeller farthållare/laneassist osv? Eller skiljer det beroende på tillägg? Vad ska jag kika efter i så fall för att vara säker på att jag får med det?
4. Vad skiljer R-Design mot Inscription rent interiörmässigt?
5. Hur mycket är rimligt att pruta på en begagnad XC90 hos bilfirma (ungefär, i %)?
6. Är det något jag absolut bör undvika? Något jag absolut bör ha?
7. Finns det NÅGOT scenario där jag utifrån min livssituation/användningsområde för bilen bör överväga en B5 framför en T8?
Sorry för eventuellt rörig tråd, men tack på förhand för era instick och hjälp! :)