Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sulten
#1576641
Jag plannerar att få utförd lite förebyggande eftersyn på min V90 cc.
Har fått et priserbjudande på oljbyte automatlåda (inte flushing), oljbyte haldex rensning av sil, samt oljbyte bakra axelkryss. Är det et kryss på framre axel som ochså bör få utbytt olja? (jag är inte mekaniker) Saker att tänka på?
Låter kr 7.000 rimligt för detta arbetet? (inte Volvo verkstad)
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1576651
Det var flera år sedan jag lämnade in bilar för sådana jobb och har därav svårt att ha en åsikt om själva prisuppgiften. Vad jag minns var ordinarie pris för en ”komplett spolning” av växellådan, inte endast ett oljebyte, cirka 6 000 kr för några år sedan. Jobbet gällande kopplingen är såpass simpelt att jag alltid har utfört det själv.

Jobben du nämner kan faktiskt de allra flesta utföra på egen hand; speciellt om man, som du, inte ska spola växellådan utan endast utföra ett oljebyte. Självklart behövs lite material, kemikalier, verktyg samt möjligheten att lyfta bilen. På bland annat YouTube finns mängder med bra guider som visar hur sådana jobb utförs rätt och med lätthet.

Ett oljebyte i något axelkryss har jag däremot aldrig hört talas om.
Användarvisningsbild
av Sulten
#1576662
Jag frågade PT på Volvo verkstaden om dessa oljbyten, han svarade att det inte inngår i nogot service program på denna bilen och är inte nödvendigt. (det är visstnog en ävighets maskin)
Han skulle komma med et priserbjudande, men inget hört ennu. Skal dit imorgon vidrörande fjäder framvagn, så man får fråga igjen.

Visst är det olja i kryss både fram och bak på bilar ochså Volvo, men är osäker på V90 CC.



Sjölva har jag ingen möjlighet att krypa under denna bilen, ej häller passande garaj. Det får bli på en verkstad.
Användarvisningsbild
av Sulten
#1576716
Fick idag et priserbjudande på hela arbetet från en spesialverkstad for byte av olja på automatlådor. Flush av automatlåda, oljebyte och rens av haldex, oljbte och spolning av diffensial bak, ojebyte och spolning av differensial fram. Totalpris 7,900 Norska "sloty". Dom skal gjöra det på fredag. ( enbart flushing av automatlåda med 11 liter olja kr 5004,-)
Användarvisningsbild
av bem
#1576720
Sulten skrev: mån 22 apr 2024, 15:03 Fick idag et priserbjudande på hela arbetet från en spesialverkstad for byte av olja på automatlådor. Flush av automatlåda, oljebyte och rens av haldex, oljbte och spolning av diffensial bak, ojebyte och spolning av differensial fram. Totalpris 7,900 Norska "sloty". Dom skal gjöra det på fredag. ( enbart flushing av automatlåda med 11 liter olja kr 5004,-)
7900 NOK = 7700 SEK.
Det är förstås bra att veta att alla oljor är bytta och Haldex rensad. Gissar du tänkt ha bilen ett tag, då är det bra jobba lite förebyggande. Huruvida priset är vettigt har jag ingen aning om men är du nöjd med priset kan du sen glida runt med bilen i förvissning om att oljan smörjer bra och slitaget blir mindre än annars.
Du tillhör nog utdöende släktet som vill ta hand om bilen på bästa sätt, och kanske ha den ett tag. Om det är så tycker jag du gör rätt i det. Lycka till med din "nya" V90 Cross Country!
av 246
#1576775
bem skrev: mån 22 apr 2024, 15:47
Sulten skrev: mån 22 apr 2024, 15:03 Fick idag et priserbjudande på hela arbetet från en spesialverkstad for byte av olja på automatlådor. Flush av automatlåda, oljebyte och rens av haldex, oljbte och spolning av diffensial bak, ojebyte och spolning av differensial fram. Totalpris 7,900 Norska "sloty". Dom skal gjöra det på fredag. ( enbart flushing av automatlåda med 11 liter olja kr 5004,-)
7900 NOK = 7700 SEK.

Det är förstås bra att veta att alla oljor är bytta och Haldex rensad. Gissar du tänkt ha bilen ett tag, då är det bra jobba lite förebyggande. Huruvida priset är vettigt har jag ingen aning om men är du nöjd med priset kan du sen glida runt med bilen i förvissning om att oljan smörjer bra och slitaget blir mindre än annars.
Du tillhör nog utdöende släktet som vill ta hand om bilen på bästa sätt, och kanske ha den ett tag. Om det är så tycker jag du gör rätt i det. Lycka till med din "nya" V90 Cross Country!
+1 till er båda!! Tycker det är toppen att vara rädd om sin bil, dyrt och struligt när något pajar. Sköter jag inte min bil tappar jag snabbt respekten för den, och tar jag väl hand om bilen blir det svårt att välja mellan frugan eller bilen.
Min har ny olja i vxl, ingen awd så Haldex finns ju inte. Men kom plötsligt på en sak, en fwd har väl också en diff fram som kanske skulle vilja ha en skvätt ny olja(?!) Eller finns det ingen fram att byta på..nu står det still i skallen:))
Användarvisningsbild
av Sulten
#1576842
bem skrev: mån 22 apr 2024, 15:47
Sulten skrev: mån 22 apr 2024, 15:03 Fick idag et priserbjudande på hela arbetet från en spesialverkstad for byte av olja på automatlådor. Flush av automatlåda, oljebyte och rens av haldex, oljbte och spolning av diffensial bak, ojebyte och spolning av differensial fram. Totalpris 7,900 Norska "sloty". Dom skal gjöra det på fredag. ( enbart flushing av automatlåda med 11 liter olja kr 5004,-)
7900 NOK = 7700 SEK.
Det är förstås bra att veta att alla oljor är bytta och Haldex rensad. Gissar du tänkt ha bilen ett tag, då är det bra jobba lite förebyggande. Huruvida priset är vettigt har jag ingen aning om men är du nöjd med priset kan du sen glida runt med bilen i förvissning om att oljan smörjer bra och slitaget blir mindre än annars.
Du tillhör nog utdöende släktet som vill ta hand om bilen på bästa sätt, och kanske ha den ett tag. Om det är så tycker jag du gör rätt i det. Lycka till med din "nya" V90 Cross Country!
Min förra Volvo var en V70 D3 MY11 femsylindrig 163hk Summun ++, som endast hadde rullat 14900mil när jag nu byte ut den för 14 dagar sedan. Egentligen behövde jag inte byta bil, jag var jättenöyd med V70'n på alla sätt. Problemet var att om jag skulle få en ny dieselbil så fick jag byta nu. Bilen var 13 år, och troligen ville den inte holda 10 år til. Hybrider och laddhybrider finnst i hopor begagnade, men rena diselvagnar finnst mkt få av i marknaden (Norge). V90 blev för gamla, V90 CC lycakst jag med att få tag på en MY20 produserat i mars 2020. Jag plannerar att ha denna bilen i 10år, sän får det vel bli en liten EL-bil. (om jag lever)

Interessant med moderna bilhold: Ny bil 3 år leasing med inskott, fasta månadsutgifter + årlig servicekostnad. Sän ny bil samma igjen. Förutsigbarhet, fasta kännda kostnader. (passar säker bra om ekonomien inte tål nogra små smällar)
Köpa och äga bil bliver lite annurlunda, nogra av oss tar hand om bilen när dessa 3-4 år har gått. Jag har valt att äga och ta hand om min bil.
Mjukvara 3.0.3

Vi har den installerad och helt buggfri än s&[…]

Nya bromsar runt om

C30 d2 2012 returledning

Okej. Tack för svaret. Blir till att åk[…]

Kanske jag borde ha gett ett felaktigt påst&[…]