Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1576385
Hade bett om att få det skriftligt och kasta på bordet när andra sidan brister och garantin är slut och de absolut ska byta båda sidor.
Användarvisningsbild
av Derank
#1576395
Inga problem att byta bara ena sidan på de milen, du kommer inte att känna någon skillnad men den andra fjädern lär gå av iaf. Jag bytte komplett fjäderben VF på min XC60 vid 6000mil, bytte fjäder på VS igen vid 12000mil fortfartande samma fjäder och dämpare på HS, bytte sedan fjäder på HS 1000mil senare. Jag kände då aldrig någon skillnad i väghållnigen el annat.


Men räkna med att andra sidan går snart, ja det är vanligt med fjäderbrott på alla volvomodeller med el mindre. och det kan ske vid 3000mil el 30000mil
Användarvisningsbild
av Sulten
#1576431
Derank skrev: tor 18 apr 2024, 19:46 Inga problem att byta bara ena sidan på de milen, du kommer inte att känna någon skillnad men den andra fjädern lär gå av iaf. Jag bytte komplett fjäderben VF på min XC60 vid 6000mil, bytte fjäder på VS igen vid 12000mil fortfartande samma fjäder och dämpare på HS, bytte sedan fjäder på HS 1000mil senare. Jag kände då aldrig någon skillnad i väghållnigen el annat.


Men räkna med att andra sidan går snart, ja det är vanligt med fjäderbrott på alla volvomodeller med el mindre. och det kan ske vid 3000mil el 30000mil
Överraskande att få veta om at fjäderbrott är vanligt problem på Volvo. Min 97mod S70 rullade 24500mil utan detta problem, min 2011 mod V70 som jag nyss utbytt har rullat 15000 mil utan detta fel. Ny min nyköpta bil en såkallat Cross Contry med möjlighet för att ställas i offroad modus och körat på skogsvägar inte tål att köras på släta vägar. Bliver lite suspekt att inte fjädrar är dimenjonerade och produserat med detta i minnet. Jag bor "siviliserat" och tror inte jag kommer att använda offroad modus. (måste enbart bli om dom inte rydder undan snön i såfall).

Tydligen ljuger dessa (norska) Volvo PT mekanikrar när dom påstår att det är mkt sällan med fjäderbrott.
Användarvisningsbild
av Derank
#1576506
Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 vid 5000mil, på jobbets XC60 ( vi har 6st ) har 3 el 4 bytt båda fjädrar på 12000mil, Jag kanske ska ta tillbaka och såga att det är vanligt, men det är absolut inte ovanligt. Oftast sista varvet som går av. V40, s60, V70, XC60 osv alla modeller mer el mindre finns med.
av Malmstroem
#1576699
Jag fick bytt en fjäder på garanti på vår V40 bid dryga 3.000 mil. Nu har den gått cirka 12.000 mil utan några problem.

Har bilen gått långt och fjädrarna är slitna så byter du bägge. Detsamma gäller stötdämpare. Däremot så är det för mig OK att bara byta en fjäder på en nyare bil. Går fjädern är det troligt att det var materialfel i just den fjädern. Den andra har troligen inte hunnit mattas speciellt mycket. Därför är det troligen OK att bara byta en fjäder. Den "gamla" fjädern kan mycket väl hålla bättre än den nya...
Användarvisningsbild
av Sulten
#1576701
Malmstroem skrev: mån 22 apr 2024, 10:03 Jag fick bytt en fjäder på garanti på vår V40 bid dryga 3.000 mil. Nu har den gått cirka 12.000 mil utan några problem.

Har bilen gått långt och fjädrarna är slitna så byter du bägge. Detsamma gäller stötdämpare. Däremot så är det för mig OK att bara byta en fjäder på en nyare bil. Går fjädern är det troligt att det var materialfel i just den fjädern. Den andra har troligen inte hunnit mattas speciellt mycket. Därför är det troligen OK att bara byta en fjäder. Den "gamla" fjädern kan mycket väl hålla bättre än den nya...
Nogra tankar slog mig, varför vänstra sida? Detta hjulet är ju på slät väg det mesta av tiden. En V90 CC har tydligen samma fjäder som en vanlig V90. Är inte en CC var gjord för att köra på skogsvägar? Troligen är den mera en vanlig vagn, men lite mera bakklarning. Logiken borde vel vara att höger fjäder ryker först om det är utträttning av stålet.

Tackar för alla svar
av dieselputte
#1576810
Ladda på utav helvete på nån fartbula eller potthål så kanske höger fjäder brister också, problem solved 😋

Skumt iaf det där att oftast vänster fjäder brister ? Överviktig förare😇
Användarvisningsbild
av Sulten
#1576838
Om det vore en "fat bastard" av en förare så skulle ju fjäderen ligga i ro hoptrykt på botten hela tiden, medan höger aretade febrilsk med hjulet halva tiden är i diket. För lite mosjon måste då vara orsaken både för förare och fjäder.
av dieselputte
#1576884
Vanligt med brusten vänster fjäder på V50,hade en sådan förut. (Detta gäller dock annan modell)
Minns besiktningsmannens uttalande om att just vänster var standard och att han inte sett en enda höger. Jag slapp dock ombesiktning och bytte fjädrar själv.
V50 2,0d -08 startar inte

Vart går vacumslangarna?

Val av bromsskivor bak

Återkoppling. Köpte skivor och belä[…]

AWD kaputt V60 -13?

Inget onormalt. Du har ju en differential.

1. Att det går att sätta på spi[…]