Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574965
Nu måste jag få gnälla av mig lite på min bil, XC90 D5, MY17. Har fram till i februari gått i princip felfritt utöver en massa punkteringar.
I februari går en slag till PowerPuls med en djävla smäll och efterföljande missljud, som tur var bara slangen som är problemet, i samma veva slutar internet i bilen att fungera, helt dött, fungerar dock att koppla upp sig via telefonen. I mars påkörd av någon klåpare på en parkering (kan knappast skylla detta på bilen). :mad:

På skärtorsdagen på väg till stugan, en nätt tur på ca hundra mil enkel resa så får jag tejpa fast vänster backspegels glas som lossnar söder Sundsvall, söder Junsele får GPS:en spel när jag stannar för att rasta junior, den vet var vi är, och vart vi ska, men har inte en aning om hur man tar sig dit, i samma veva så börjar väderappen att visa fel, den visar hela tiden slutmålet, oavsett åtgärd, och lyckas jag få den att visa platsen vi är på så byter den efter tio minuter och visar slutmålet igen. :sick:

På påskdagen så ger On Call upp, kräver service. Idag på väg hem så slutar 12 v uttaget fram att ge ström, det går inte att öppna takluckan och det är allmänt strul med elektroniken. Det positiva är att GPS och väderapp nu fungerar, ja, i alla fall GPS:en, väderappen är fortfarande trött och uppdateras gärna ett par mil efter man har passerat en ort. :bored:

På måndag ska sommardäcken på, och på tisdag ska parkeringsskadan repareras, därefter får jag ta tag i resten, ser inte fram mot den notan.

Har varit otroligt nöjd med bilen fram till nu, men 12300 mil verkar vara gränsen för den, och hade jag inte köpt mig en sommarbil förra året hade XC90 fått gå nu.

Ber om ursäkt för mitt gnäll, men junior på 13 år är ingen bra lyssnare när pappa är butter.
#1574969
Xanthopteryx skrev: ons 03 apr 2024, 19:01 Och nu kommer jag och är sådär jobbig och frågar:
Vilka felkoder har du? =)
Inte an aning, har ingen läsare för att läsa ut det och trillade in hemma efter 11 timmars resa så är en aningen seg i knoppen.
#1574995
Bor i Strängnäs så det är inte långt bort. Ska ta en runda med säkringar imorgon och se om det kan vara någon som gett upp.
#1574999
Xanthopteryx skrev: ons 03 apr 2024, 21:18 DM om du vill ha hjälp.
Jobbar åt ditt håll så kan vara närmre än du tror.
Kanon, jag hör av mig vid behov.
#1575052
Bilar verkar självläka, i alla fall den del av elektroniken för nu fungerar taklucka och GPS igen. Den kanske gillade att komma hem igen?
En ny säkring löste problemet med 12 v uttaget, dock fungerar inte internet eller On Call, överväger att klappa på bilen och säga några extra snälla ord till den så kanske även dessa fel magiskt försvinner.
Användarvisningsbild
av bem
#1575064
Finns det nåt sätt att starta om bilmodemet och så i en Sensus infotainmentbil? I en nyare Volvo med Google infotainment går det. Försök kolla på nåt sätt om det går starta om på din bil. På bilar med Google infotainment går det starta om infotainmentsystemet också men jag tror inte man kan det på en Sensusbil?

Håll in defrosterknappen i cirka 5 sekunder tills SOS-knappen börjar blinka i taket. Kan fixa problem med internetanslutningen eller GPS-signalen. Så kan man i alla fall göra på en bil med Google infotainment (som min bil, en V90 MY22), om det går och vilken procedur det är på en Volvo med Sensus infotainment (som din) vet jag tyvärr inte. Men nån här vet nog.
Användarvisningsbild
av sewen
#1575135
Låter struligt värre!

Nyfiken. Du använder alltså väderappen som jag förstår det. På vilket sätt har du glädje av den på resa? Har liksom aldrig fattat vad jag ska ha den till. Är det så att om man ställt in destination i gps så kan den visa hur vädret är där?
Blinkers hänger sig

Hej. Jag har problem med att blinkersen hänge[…]

Det är ju inte mycket som är rätt p[…]

Att åtgärda stenskotten på egen h[…]

Så, nu sitter det två nya dynamic 'mod[…]