Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574780
Det lär beror bl.a. på vilka däck man kör på. Somliga däck har lägre buller på grov asfalt men många däck både sommar- och vinterdäck är nog lite högljudda på grov asfalt. Har sett Vi Bilägare i sin däcktester har med ljudnivån som ett testmoment.
Min V90 (utan CC) Recharge MY22 är i alla fall inte speciellt tyst på grov asfalt (och grusvägar där det låter från hjulhusen). Min förra V70 MY14 var betydligt tystare på sånt vägunderlag. Sen är det väl så att människor upplever ljud på lite olika sätt. Jag är inte jättekänslig för lite "oljud" så jag lider inte direkt av det något höga vägljudet inne i kupén på grov asfalt i min V90. Men jag vet andra som åkt med mig sagt de tycker det är högt ljud i bilen. Säkrast är nog du provkör den V90 CC du funderar på så du själv kan höra med egna öron.
Om du är intresserad av vilka däck jag kör på så står det här:
viewtopic.php?p=1574359#p1574359
#1574789
Har en V90 CC 2020. Tycker vägljudet är högt generellt. Har kört på 18, 19 och 20 tum med olika däck men alla låter. Det som gjort det lite bättre för mig är att ha det rekommenderade lufttrycket på 2,4-2,5. Möjligt att akustikrutor hjälpt också men det har inte min bil.
#1574795
sewen skrev: tis 02 apr 2024, 10:38 Har en V90 CC 2020. Tycker vägljudet är högt generellt. Har kört på 18, 19 och 20 tum med olika däck men alla låter. Det som gjort det lite bättre för mig är att ha det rekommenderade lufttrycket på 2,4-2,5. Möjligt att akustikrutor hjälpt också men det har inte min bil.
Jag har akustikrutor i min V90 MY22. Tror inte det hjälper så jättemycket mot däckljud. Inget jag märkt i alla fall.
Jag har också sänkt däcktrycket, fram, från eco-tryck 2.7 bar till 2,4 bar. Något bättre.
#1574808
Kanske inte direkt svar på din fråga men men.
Kör V90 2019 och den är inte direkt bullrig utan släpper in mycket ljud från asfalten, (ej mycket på andra ytor).

Har också märkt att när det är under 0 celsius så är det som ett litet dån bara. Sen så växlar det mellan vilka däck man väljer också.

Kommer ihåg att en person här på forumet sa att man kunde ta ned bilen till något Baltiskt land för att få bilen isolerings behandlad. Vill minnas att det var runda slängar 2000 euro. Sen om det är värt det är en annan fråga….
#1574823
jw1978 skrev: tis 02 apr 2024, 14:13 Om det släpper in vägljud handlar om dåligt isolerad bil, det också. Tror jag får satsa på 2021> bmw x3 istället. Dom rosas för att vara mycket tysta i kupen.
Om du vill ha en tyst bil är det dumt att chansa med en Volvo V90 (CC eller ej) för i alla fall V90 är inte känd för att vara tyst inne i bilen på grov asfalt, tyvärr. Det är ju en hel del grov asfalt på våra svenska vägar så... Provkör den BMW:n du nämner. Finns garanterat andra tysta bilar också men det är ju inte lätt kartlägga sånt på egen hand. Blir ett evigt provkörande hit och dit. Men har en viss bilmodell rykte om sig vara tyst i kupén är det förstås vettigt sätta dessa högst upp på provkörningslistan. Personligen tycker jag det är uruselt att en nyare Volvo är mer högljudd i kupén på grov asfalt än en snudd på 10 år äldre Volvo (V90 jämfört med V70 i mitt fall). Förmodligen blir det väl så om en bil skall vara för hela världmarknaden och inte ta hänsyn till att vägarnas beskaffenhet varierar och kan t.ex. på grov asfalt ge högt ljud i kupén. Blir väl för dyrt åtgärda numera av vissa biltillverkare. På slät asfalt är förstås en V90 tyst och fin i kupén men det är ju inte så jätteofta jag är och kör på slät och fin asfalt. Nåväl, lycka till med bilval.
Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]