Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574825
@bem, Kanske kan hänga ihop med att en V90 är betydligt "sportigare" än V70. Hårdare fjädring som fortplantar ljudet. Synd tycker jag.
Hade man fått plats med luftfjädring runt om hade det väl gått att få både och likt många tyskar har.
#1574826
Instämmer med tidigare inlägg, V90 är känslig för underlaget och vid grov asfalt är den högljudd. Min snabba undersökning tidigare tycktes visa på att det bla saknas isolering vid hjulhusen, troligen inte enda förklaringen men skulle kanske hjälpa. Jag provkörde ett gäng bilar när jag skulle köpa bil och tyckte då att e-klass var den som var tystast (tyvärr saknar de en del utrustning och utseendet föll mig inte i smaken).
#1574842
sewen skrev: tis 02 apr 2024, 16:37 @bem, Kanske kan hänga ihop med att en V90 är betydligt "sportigare" än V70. Hårdare fjädring som fortplantar ljudet. Synd tycker jag.
Hade man fått plats med luftfjädring runt om hade det väl gått att få både och likt många tyskar har.
Knappast. Hjulhusresonanerna från min XC60 med luftfjädring fortplantar sig effiktivt in i skallen oavsett körläge. Med god vilja går det att notera små små ljudskillnader mellan mjuk och hård fjädring. Totalt sett dock ett fruktansvärt oljud jämfört med min 10 år gamla XC70 med vanlig fjädring. Och då sägs V90 ha större problem än V60/XC60.
#1574891
När vintern lider mot sitt slut brukar vägarna vara som värst efter dubbdäcken. min lösning på det brukar vara att hålla mig till höger el vänster av filen o då blir det riktigt tyst..mitt i hjulspåren är det ju som stenig tvättbräda :x
#1574900
jw1978 skrev: tis 02 apr 2024, 14:13 Om det släpper in vägljud handlar om dåligt isolerad bil, det också. Tror jag får satsa på 2021> bmw x3 istället. Dom rosas för att vara mycket tysta i kupen.
Åkte ett dagspass med en ny x3 med odubbade vinterdäck för någon månad sedan, bla passerades betongvägarna i Halland som skapar väldigt mycket däcljud. X3an överraskade positivt måste jag säga. Väldigt behaglig att åka, skriver jag som vanligtvis inte gillar suvar och hur de uppträder på vägen, med stötig och nickade gång generellt. Så testkör en sådan.
För övrigt håller jag med er andra, tråkigt att nya volvo är så känsliga för grov asfalt. Ett klart minus, har en v60 -21, just bullernivån kan man förvänta sig mera av.
Någon kommenterade bmw 1-serie, ja de är inte tysta på betongen i Halland. Men ibland åker jag både Kia, toyota, där och de är förskräckligt bulliga, då ter sig både min volvo men även bmw 1-serie som tysta biosalonger som jämförelse.
#1574924
jw1978 skrev: ons 03 apr 2024, 10:36 X3 är lovande tyst.

Msport är hårdare. Var det en sån du provkörde?
Mr. III
Tror inte det var msport. Det brukar vara det på de 1-seriebilarna jag kör (mycket hyrbil i jobbet), de är fullständigt hopplösa vad det gäller fjädringskomfort och nervös styrning. Men rätt ok i övrigt, bortsett från vägbuller. Någon gång har jag fått en etta utan msport. Verkligt lyft.
#1575343
246 skrev: ons 03 apr 2024, 02:09 När vintern lider mot sitt slut brukar vägarna vara som värst efter dubbdäcken. min lösning på det brukar vara att hålla mig till höger el vänster av filen o då blir det riktigt tyst..mitt i hjulspåren är det ju som stenig tvättbräda :x
Rätt tänkt!
Hjulspåren är också upplöst av salt, kolväten mm.
Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]