Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1575426
246 skrev:Tankade i tors kväll och kört ca 20 mil med HVO100 nu. Tanken var så nära tom den bara kan bli. Min upplevelse är faktiskt snabbare respons vid start, tystare motorgång, värmaren luktar nära noll, inbillad eller icke men bilen känns lite piggare-Kan det ha med höga cetaltalet på 70 att göra medans MK1 ligger mellan 47-55?!
Det jag kunde se med obd var att procenttalet till fullt partikelfilter rörde sig inte en enda siffra...positivt
Placebo tyvärr, kolla BSR's Youtube serie när de jämför olika bränslen till Dieselmotorer.
Mindre sot ja, och man borde kunna ändra motorstyrningen för att få mer effekt utan extra sot. Frågan är bara hur man får till så att motorstyrningen känner av att det är HVO.
#1575457
Så är det väl med största sannolikhet, men ganska trevlig placebo.
Testet som BSR gjorde var mycket intressant, dock höll inte många med i kommentarsfältet och tyckte den var missvisande. Många påstod att det var motorstyrningen som bestämde antalet hästar, med mer eller mindre soppa för att uppnå ett visst antal hk. Själv har jag inga kunskaper om detta.
Ett test och en siffra på förbrukning, den hade varit intressant.
#1575459
Ja det är motorstyrningen som bestämmer, den justerar laddtryck efter temperatur, lufttryck(höjd), luftfuktighet mm. för att uppnå önskad effekt och vridmoment.
Med en mekanisk dieselbil kanske det finns skillnader, men HVO och diesel är rätt lika från början.
Förbrukningen bör vara nära identisk, skiljer knappt något i energiinnehåll.
Färre DPF regenereringar är dok inte osannolikt.
#1575499
Ny här. Hej.

Har kört med HVO100 i ungefär 2,5 år, sedan dag 1 jag köpte min V90. För klimatet osv. Sedan oktober förra året har jag gått över till vanliga B7 diesel endast pga priset när jag kunde spara över 350 kr på en fulltank. Sedan prisjusteringen vid nyår 2024 har jag ändå inte gått tillbaka till HVO100.

Kan inte säga att jag har märkt någon direkt skillnad på effekt osv, kanske att det går lite jämnare med HVO100, men det kan vara inbillning. En stor fördel, tycker jag, är att HVO100 luktar nästan ingenting, medan dieseln kan lukta ganska kraftigt. Även fått in diesellukt i kupén. Har jag spräckt (EGR?) rör så har jag inte märkt det alls med HVO100. Angående snittförbrukningen, så klart varierar det hur man kör. Tidigare låg min förbrukning konstant på ca 0,7 liter, nu över 0,9 liter, men kör också fler kortare sträckor nu jämfört med tidigare.

Om jag känner att jag har råd kommer jag definitivt gå tillbaka till HVO100. Kan försöka göra en mer färsk jämförelse också då.

Förresten, hur får ni fram den mer detaljerade infon ni visar här i tråden?
#1575550
Välkommen MarioF.
Trevligt att du delar med dig! Gäller er ALLA andra också förstås:)
Visst kan det vara så att du har ett läckande egr-rör. Inte ovanligt enligt PST att plaströret spricker med tiden och läcker lite avgaser. Du får tanka HVO och kolla om lukten försvinner. I mitt fall gick sprickan knappt att hitta, det blev klämma, böja samt svära för att hitta sprickan. Kostnad med byte ca 3k på Bilia.
Eller så kanske du känner av värmaren, om du kör med "tillskottsvärme" då den startar lite i tid och otid..dock inte nu när det är varmt ute?!
Ja, skulle vara intressant att se vad förbrukningen hamnar på nu om du skulle tanka HVO100. Möjligt att det inte gör skillnad, men ändå.

Ytterligare 11 mil idag och sensorn för DPF inte rört sig en mm (nästan så jag funderar om den lagt av) Med den vanliga dieseln hade den ökat kanske 3-4% enligt tidigare erfarenheter. Vågar nog ta gift på att HVO:n sotar rätt mycket mindre...och det är klart den största anledningen till mitt intresse för HVO.
Idag var merkostnaden blygsamma 2.5 kr dyrare per lit.
Vinsterna i förbrukning kanske inte kan räknas hem, men på verkstaden kan det nog göra skillnad tror jag.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]