Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 246
#1574683
Upplevd förändring och skillnad på förbrukning?
På div forum, svenska som utländska, går att läsa tystare motor, lägre förbrukning, mycket mindre sot, färre problem med egr osv samt betydligt färre regenereringar av partikelfiltret)

# förbättrade verkningsgraden med så mycket som cirka 8,5 procent
# minskade bränsleförbrukningen (i liter) med upp till cirka 4 procent
# minskade utsläppen av kolväten (HC) och kolmonoxid (CO) med upp till cirka 70 procent
# minskade utsläppen av luftburna partiklar (PM) med upp till cirka 50 procent
# minskade utsläppen av kväveoxider (NOx) med upp till cirka 30 procent
Källa: https://www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel

Meningen var att gå över till HVO100 idag men virrig som jag är tog jag av vana fel pumpmunstycke :))
Priset har sjunkit rejält efter nyår så 21.74 kr/l är på gränsen till billigt, jämfört med 6 månader sedan på runt 30 kr/l
Min förhoppning är att slippa framtida utgifter med återkommande egr-problem Läs SOT
Skulle vara kul att höra vad panelen har att säga om detta bränsle.
#1574686
Det jag kan konstatera efter 16984 körda mil på HVO100 är att regenerering har jag aldrig märkt av.

Svårt att få en korrekt siffra att jämföra med gällande förbrukning eftersom alla kör olika, min känsla är att det inte är någon skillnad, men för att få riktiga värden så ska det mätas i laboratoriet.

Jag har inte bytt;
-spridare
-partikelfilter
-bränslefilter (ska byta i år för att kontrollera)

Som lägst har jag mätt upp 4.1L/100km vid två tillfällen, har dragit skotersläp ett par gånger och slutade pendla sommaren 2022 och ligger på ett snitt sedan inköp på 4.8L/100km.

Volvo anger 4.3L/100km blandad körning.
IMG_20240401_081320.jpg
IMG_20240401_081320.jpg (46.67 KiB) Visad 2172 gånger

Edit. Jag har inte haft några motorproblem överhuvudtaget, kört med motoroljan Total Quartz 9000 NFC 5w30.
Byter olja, oljefilter samt luftfilter var 1000:e mil.

Värmaren har dock packat ihop, elfel.

Edit 2: Volvo V50 D2 2012
#1574689
Jag har lite bökigt att komma åt HVO100 men har tänkt att testa tanka det snart, då jag kommer förbi en sådan mack, hoppas jag.
Har ful statistik på all förbrukning sedan bilen var ny (10.000 mil) så intressant att se om något skiljer.
Förbrukningen borde inte påverka nämnvärt då det är i princip samma energiinnehåll som vanlig diesel.
Däremot sotar det mindre ja då den är renare (trots att vår svenska diesel är sjukt ren jämfört med Europadiesl till exempel).
#1574695
Xanthopteryx skrev: mån 01 apr 2024, 09:22 Jag har lite bökigt att komma åt HVO100 men har tänkt att testa tanka det snart, då jag kommer förbi en sådan mack, hoppas jag.
Har ful statistik på all förbrukning sedan bilen var ny (10.000 mil) så intressant att se om något skiljer.
Förbrukningen borde inte påverka nämnvärt då det är i princip samma energiinnehåll som vanlig diesel.
Däremot sotar det mindre ja då den är renare (trots att vår svenska diesel är sjukt ren jämfört med Europadiesl till exempel).
Nu vet jag inte var du bor men HV0100 finns exempelvis på många OKQ8 och Circle K.
#1574770
Xanthopteryx- Även Volvohandlarnas Tanka har HVO100 om det är till någon hjälp. Bra med loggbok då ev skillnader i förbrukning lättare kan ses.
Läste nyligen detta:
"Vi fick under 2019 också tillstånd från Vw att köra våra Euro 6 transporters med HVO vilket gjorde att de som fick varningsmeddelanden redan efter 4000 mil att partikelfiltret behöver blåsas ur, helt slutat trots Sthlms-trafik. Rätt okay!"

Klart intressant i mina öron, och säkert för många som åker hyfsat moderna dieslar. Sotrelaterade problem oavsett bilmärke är inte ovanligt på diverse som egr, egrkylare, ventier osv.
#1574773
Vinsten ligger som jag ser det i en lägre kostnad för underhåll.

Förbrukning är lite marigare då väderförhållanden, däcktryck, däckdimension, hastighet och trafikintesitet påverkar otroligt mycket.

September avviker med ett mycket lågt snitt och det bedömer jag ligga i väderleken med svala och fuktiga mornar.

Från 2017 till 2022 har jag åkt samma sträcka 5 dagar i veckan (5mil enkel) med övervägande 80- & 90väg och helt utan trafikljus, totalt 6 rondeller. 80km/h är idealisk hastighet för min bil.

Jag har åkt på 205/50-17 sommartid och 195/65-15 vintertid, vinterdäcken rullar billigare så länge det inte är snömodd och slask. 3kg däcktryck och kontroll varje vecka.

Nu byter jag till 225/40-18 nästa vecka men räknar inte med någon herrejösses ökning.
IMG_20240402_050451.jpg
IMG_20240402_050451.jpg (42.21 KiB) Visad 2007 gånger
IMG_20240402_050600.jpg
IMG_20240402_050600.jpg (23.26 KiB) Visad 2007 gånger
#1574775
246 skrev:Xanthopteryx- Även Volvohandlarnas Tanka har HVO100 om det är till någon hjälp. Bra med loggbok då ev skillnader i förbrukning lättare kan ses.
Läste nyligen detta:
"Vi fick under 2019 också tillstånd från Vw att köra våra Euro 6 transporters med HVO vilket gjorde att de som fick varningsmeddelanden redan efter 4000 mil att partikelfiltret behöver blåsas ur, helt slutat trots Sthlms-trafik. Rätt okay!"

Klart intressant i mina öron, och säkert för många som åker hyfsat moderna dieslar. Sotrelaterade problem oavsett bilmärke är inte ovanligt på diverse som egr, egrkylare, ventier osv.
Jo jag vet (där var jag i går faktiskt) men även det är en omväg.
Apropå partikelfilter:
Har någon av er någonsin fått meddelande om att den regenererar partikelfiltret?
Har en V90 -18, D4 AWD, och har ALDRIG sett något meddelande om detta.
#1574889
Apropå partikelfilter:
Har någon av er någonsin fått meddelande om att den regenererar partikelfiltret?
Har en V90 -18, D4 AWD, och har ALDRIG sett något meddelande om detta.[/quote]

Nope, aldrig sett... Tror inte det visas, kan väl endast se det på den tillfälligt förhöjda momentana förbrukningen. Gissar att många missar det. Jag kan dock se det via min app och OBD, när regenereringen är igång och hur länge sedan det gjordes i km.
#1575338
Tankade i tors kväll och kört ca 20 mil med HVO100 nu. Tanken var så nära tom den bara kan bli. Min upplevelse är faktiskt snabbare respons vid start, tystare motorgång, värmaren luktar nära noll, inbillad eller icke men bilen känns lite piggare-Kan det ha med höga cetaltalet på 70 att göra medans MK1 ligger mellan 47-55?!
Det jag kunde se med obd var att procenttalet till fullt partikelfilter rörde sig inte en enda siffra...positivt

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]