Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573069
Hej,

Jag har en v90 2023 med Thule Wingbar edge och en Thule Motion XT Alpine takbox. Nu är det så att jag ska ut på en resa som kommer bli 800mil och då vill jag inte köra i 110km/h för om jag kör snabbare så dånar det i takboxen.

Någon som har lyckats fått till ett bättre montage med annat takräcke eller annan takbox?
Bilagor
Skärmbild 2024-03-14 122111.png
Skärmbild 2024-03-14 122111.png (312.2 KiB) Visad 647 gånger
#1573073
Har du testat att flytta boxen lite framåt/bakåt?
Har du testat att tejpa olika delar av skarvarna på boxen för att se om det ändras?
Har du testat att tejpa fast en vikt, tänk dig en hantel på något kg, i taket på insidan av boxen för att se om det är vibrationer i den som orsakar ljudet?
Har du testat att tejpa mellan wingbar och box för att se omd et är där ljudet kommer ifrån?
#1573075
@MrHelmut, Öronproppar :)

Har en i glasfiber och som är mer slimmad som låter mindre än den förra som var lite högre i plast och har mindre skarvar men låter gör det tyvärr. De hjälpte för mig att flytta den så långt bak jag kunde. Kan då öppna bakluckan med 1cm marginal

Har nu boxen längst ner här
viewtopic.php?f=22&t=136740&hilit=packline&start=30
#1573080
Xanthopteryx skrev: tor 14 mar 2024, 12:51 Har du testat att flytta boxen lite framåt/bakåt?
Har du testat att tejpa olika delar av skarvarna på boxen för att se om det ändras?
Har du testat att tejpa fast en vikt, tänk dig en hantel på något kg, i taket på insidan av boxen för att se om det är vibrationer i den som orsakar ljudet?
Har du testat att tejpa mellan wingbar och box för att se omd et är där ljudet kommer ifrån?
Yes jag har testat olika lägen och senaste var 4mm från bagageluckan men inte gjort några tester med tejp, byter hellre något än tejpar
#1573081
Ibland kan det vara smås aker som gör det. En gång för länge sedan hade till exempel fadern min problem med missljud och efter en del testande så visade det sig att när han virade lite vanlig trädgårdsståltråd på ett visst sätt runt lastbågarna (det var fyrkantsrör) så upphörde ljudet.
Därav menar jag att det kan vara värt att testa för att hitta var och sedan kan det räcka med små modifieringar för att störa luftströmmen just där.
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]