Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keiser
#1572993
Ämnet montera drag på bil (V90) har varit uppe förut, kollar om någon vet ifall det går att koda in ett begagnat drag till en annan bil. Har köpt ett begagnat originaldrag med styrenhet, knapp etc men Volvo var osäker på om det gick att koda till ett nytt fordon. Någon som vet/gjort det?

PS det är "rätt drag", dvs utan nivåreglering i mitt fall
Användarvisningsbild
av bem
#1573033
Vore väl konstigt om det inte går eftermontera ett Volvo originaldrag, nytt eller begagnat har jag svårt se skulle göra nån skillnad. Vad i så fall? En dragkrok är ju ingen avancerad grej. Är det mjukvaran i bilen du är orolig för inte skall ”fatta” att ett Volvo originaldrag monterats? Kolla om du hittar monteringsanvisning på internet på Volvo originaldrag, det halvautomatiska elektriska draget. Har sånt drag på min V90 MY22 men det var monterat på fabrik.
Kika även på Volvo Cars hemsida och tillbehör till din bil, Packa & lasta, Infällbart drag. Står en hel del där.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Keiser
#1573035
Har inte reflekterat över det tidigare men det var teknikern på Volvo som sa ”inte säkert det går att använda styrenheten, om den är inkodad till en annan bil”. Trodde inte det var inkodat överhuvudtaget (de säljer styrenheter till drag löst på flera ”skrotar”, borde ju vara värdelösa i så fall?). Oklart hur mycket erfarenhet de har.
Senast redigerad av 1 Keiser, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1573037
Du behöver i alla fall:
”Vid eftermontering av dragkrok krävs en uppdatering av bilens programvara”
av Keiser
#1573038
Ja det är inga problem, inräknat (300kr) men styrenheten kostar ca 3000kr så vore bra om den funkade…
av least
#1573055
Det finns ingen tekniskt tvingande anledning till att denna begagnade enheten skulle vara parad med ett visst chassinummer, men det behövs en mjukvaruuppdatering av bilen så att den faktiskt känner till att en dragkroksmodul har monterats.

Vid alla typer av mjukvaru-uppdateringar skrivs data i bilens moduler över, och det fungerar.

Det som skulle kunna ställa till det är ifall modulen av stöldskyddsskäl har parats ihop med en viss bil.
Men det känns inte troligt i detta fallet.

Kuriosa, det verkar som att man även kan koda in begagnade bilnycklar till bilarna.
Processen känner inte av ifall nyckeln är "använd" och kräver heller inte koden som ingen har till de begagnade nycklarna.
Detta har testats av ägare i USA, där man kan köpa 3 dagars licenser till VIDA.
av Keiser
#1573064
Ok, så det borde vara lugnt. Som sagt inte reflekterat över det tills serviceteknikern nämnde det. Någon som gjort det annars får kag rapportera tillbaka om någon vecka.
av Keiser
#1575091
För de som eventuellt kommer i samma sits (beg originaldrag med styrenhet) kan jag meddela att det funkade bra, inga problem att montera och koda in.
av Malmstroem
#1575098
Tack för återkopplingen!

Det är alltid trevligt att få reda på hur det gått, och just den här informationen är nyttig att ha för mig. Det är inte omöjligt att jag kommer i den situationen att jag vill montera ett begagnat drag på en SPA-bil.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]