Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571506
Hej
Jag bytte skivor och belägg bak på grund av att vänster bakbelägg var helt nedslitna och skadat skivan.

Nu har jag monterat ihop nya skivor och belägg på båda sidor bak. Men vid första provturen inser jag att vänster bakbelägg fortfarande inte riktigt släpper från skivan när man släpper pedalen.
Jag hade lite strul i att pressa tillbaka kolven i oket vid bytet men tillslut gick det smidigt och bra.

Men nu undrar jag om det enda jag har att se fram emot är ett byte av oket/kolven eller om jag bör felsöka mer vart det kan kärva.
Det är ju även två metall-fjädrar(silver) på beläggen som ligger an mot oket när det är monterat. Ska dess ligga an mot toppen/oket efter montering?
Kan man testa kolven/oket med att der t.ex. Ska släppa enkelt om man pressar mot en träkloss enligt bild och därefter släpper bromspedalen?
Kan man smörja upp kolven om den skulle visa sig gå trögt?
Det känns som att blir det nytt ok och kolv blir det luftning av systemet och extra besvär.
20240226_183547.jpg
20240226_183547.jpg (4.04 MiB) Visad 463 gånger

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]