Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrFreeze
#1571502
Hej

Behöver byta bromsbelägg på min v90 -19. Vet inte hur man gör och blir inte klok på youtube filmer 😀

Har haft en v70 -04 då var det rätt enkelt . Nu med V90 är jag osäker.

Vad för verktyg behöver jag? Behöver jag koppla förbi något eller är det "bara" att skruva lös gamla och dit med nya?

Jag har fått från besiktningen att de är slitna bak men jag kommer byta runt om så alla är nya.

Tacksam för svar!
Hälsningar
MrFreeze
av UnleashFusion
#1571525
MrFreeze skrev: mån 26 feb 2024, 21:06 Måste jag göra så också med vanliga bromsbeläggen? Eller är det bara till handbromsen ? Min är elektrisk
gäller bara bak som man måste backa handbromsen & som ovan nämnde. fram kan du byta som förut.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1571586
jag har läst många trådar om att backa parkeringsbromsen med både batteri och annat , men jag har bytt belägg bak på två v60 en 21 och en 19 utan att backa parkeringsbromsen på det sättet

Innan jag kör in i garaget avaktiverar jag den automatiska parkeringsbromsen i centerdisplayen under "mycar", startar och kör in i garaget , startar byte av beläggen på normalt vis , parkeringsbromsens motorer är då i sitt inre läge
efter bytet är klart så är det bara att aktivera den automatiska parkeringsbromsen via centerdisplayen igen , man hör då tydligt att parkeringsbromsens motorer sätter an bromsen

Jag vet inte varför jag aldrigt set någon tråd om detta sätt ??
Användarvisningsbild
av js1
#1571714
Berätta gärna efteråt hur det gick utan att backa parkeringsbromsen.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]