Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
#1572973
Servat bilen idag på Bilia (serviceavtal). De ville byta belägg bak. Frågade hur långt de va kvar och ca 500mil var svaret så ingen panik.
Frågade inte ens vad det skulle kosta. Nu är planen är att få pris av lokala bilmeken eller beställa belägg och göra själv. Lär dock inte det blir billigare att göra själv om jag måste köpa dator för backa broms, momentnyckel (behövs iofs till annat), bromskolvsverktyg, stålborste, loctite och smörjpasta så hoppas på verkstaden.
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1572979
Du måste ju inte ha dator för å backa broms, inte heller momentnyckel eller bromskolvsverktyg är ett måste….men så klart bra å ha.
Stålborste å lite smörja e ju bra å ha iaf :)
Jag bytte själv å köpte ate belägg, va det som satt original.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1572994
@sewen, Första gången är det lite dyrare om vissa inköp av saknade verktyg ska göras ja men även när jag skulle byta belägg och skivor runt om 2019 och skaffade det som behövdes och lite till sparade jag ändå flera tusenlappar och utspritt har jag haft igen det flera gånger om. Har ju hoj med som skruvas med så :)

Ja köp Ate, TRW, Brembo eller Zimmermann från Bildelaronline24 så får du ok saker. Jag har snöat in på Ate och de har fungerat som de ska med och är mycket bra. Kör på Textar Cera Tec på beläggens glidytor och Textar Hydra Tec på glidpinnarna https://textar.com/en/service-products/

Har du användning av momentnyckel annars med kan det vara värt investeringen. Kör annars med tving när mina bromskolvar ska backas. Har kört 9v batteri till parkeringsbromsen men till nuvarande bil har jag en dator men det hade gått bra där med annars

Skönt att ta det när man har tid över och inte behöver bilen med om man saknar något och behöver komplettera eller om något går fel vilket det ändå kan så man har tid på sig att lösa det. Hade behövt ett längre ledhantag första gången jag bytte och kunde inte ta mig till te.x. Biltema utan fick dra som en idiot med det korta spärrskaftet i över 30 min innan den skruven va borta. har sedan dess ett teleskopiskt ledhandtag som även används vid däckskifte mm
Användarvisningsbild
av sewen
#1573161
@mikkiz, @Micce1980, Tack tack.
Fått offert nu för att byta belägg bak: material 1250, arbete 2000.
Det är ju billigare än om jag ska köpa felkodsläsare, belägg och nåt verktyg själv men inte mycket. Och som många sagt så har man ju grejerna sen vilket kommer va till nytta. Får se hur jag gör. Känns säkrast att köpa en dator för att backa handbromsen men hade jag inte behövt det hade det vart givet att jag gav mig på ett byte själv.
av Xanthopteryx
#1573181
Du kan bara ta bort kontakten till parkeringsbromsen och dra på 12V eller 9V-batteri och så är det löst. Lite mer pill såklart men fullt görbart. När du är klar så bara drar du bromsen via spaken som vanligt, du slpper den du drar den och det är klart.
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1573215
sewen skrev:@mikkiz, @Micce1980, Tack tack.
Fått offert nu för att byta belägg bak: material 1250, arbete 2000.
Det är ju billigare än om jag ska köpa felkodsläsare, belägg och nåt verktyg själv men inte mycket. Och som många sagt så har man ju grejerna sen vilket kommer va till nytta. Får se hur jag gör. Känns säkrast att köpa en dator för att backa handbromsen men hade jag inte behövt det hade det vart givet att jag gav mig på ett byte själv.
Ok drygt 3k e inte så farligt kanske, kör på d.
Jag gav 560kr för mina ate belägg bak från trodo.se
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1573226
Precis, dator behövs inte. Ta och köp ett 9v batteri på hemmabitiken. Betalade 1000-1200kr för byte av belägg och skivor senast ”på landet”och beläggen ca 500kr från Trodo med så det är ändå ett rätt bra påslag med över 100% men kanske är i en storstad.
Användarvisningsbild
av ABY
#1575443
Bytte belägg bak själv för 250:- (A.B.S-belägg). Backade med litet batteri. Bytte även skivor och belägg fram. Rätt enkelt som på vilken bil som helst. Nästan lättare fram då man kan vinkla ut navet vilket gör det lättare att lossa bultarna till okhållaren
Användarvisningsbild
av sewen
#1575502
Ja fram verkar inte vara några problem.
Nu fick jag pris på 1500kr för endast arbete att byta bak och att jag kan komma med egna belägg. Helt ok pris tycker jag så kör nog på det.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1575515
sewen skrev:Ja fram verkar inte vara några problem.
Nu fick jag pris på 1500kr för endast arbete att byta bak och att jag kan komma med egna belägg. Helt ok pris tycker jag så kör nog på det.
Ändå mer normalt än de priser jag hört ibland. Tror jag gav 1000kr för byte av skivor och belägg fram då jag inte vågar mig på att byta skivorna där jag har bilen om de sitter fast, som de gjorde på en axel på förra bilen. Belägg byter jag dock där då det går på timmen för mig per axel med att ta fram verktyg till det är klart och man lagt tillbaka allt

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]