Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zweistein
#1571273
Har en 4 år gammal S90 laddhybrid. Kör inte mer än ca 600 mil om året och för det mesta blir det småturskörning på el i pure läge. Bensinmotorn används högst till ca 3-400 mil om året. Min undring är om startbatteriet laddas upp även via hybridbatteriet eller endast genom bensinmotorn, Har ännu så länge inte fått något meddelande att startbatteriet ha för låg spänning
Eller behöver man gardera sig med en batteriladdare?? I så fall har biltema kanske någon som rekommenderas?
Användarvisningsbild
av bem
#1571277
zweistein skrev: fre 23 feb 2024, 14:43 Har en 4 år gammal S90 laddhybrid. Kör inte mer än ca 600 mil om året och för det mesta blir det småturskörning på el i pure läge. Bensinmotorn används högst till ca 3-400 mil om året. Min undring är om startbatteriet laddas upp även via hybridbatteriet eller endast genom bensinmotorn, Har ännu så länge inte fått något meddelande att startbatteriet ha för låg spänning
Eller behöver man gardera sig med en batteriladdare?? I så fall har biltema kanske någon som rekommenderas?
Det som brukar dränera ett 12-volt startbatteri är ofta start av bränslevärmare i en bil. Visserligen drar många moderna bilar en del ström bara genom att stå obrukade lite längre perioder men jag har personligen inte märkt så mycket av det fastän jag brukar min V90 Recharge MY22 ganska lite numera (knappt 1000 mil/år). Däremot om jag använder bränslevärmaren flitigt så blir det ganska kvickt meddelande att den inte kan starta (för att 12-volt startbatteriet som nyttjas för start av bränslevärmaren har för låg batterispänning). Då laddar jag över natten startbatteriet med en batteriladdare (jag har en CTEK Multi XS7000 som gjort tjänst i många år åt mig). Så går det sen bra starta bränslevärmaren igen.

När du kör laddas startbatteriet av bilens generator. Startbatteriet laddas inte av hybridbatteriet varken när du inte använder bilen eller under körning. När du laddar ditt Volvo hybridbatteri laddas även 12-volt startbatteriet så länge hybridbatteriet laddas. Men när hybridbatteriet laddats klart så laddas heller inte 12-voltsbatteriet längre.

Aldrig fel ladda 12-volt startbatteriet fullt lite då och då med en vanlig batteriladdare, jag föredrar CTEK laddare, de funkar bra. Laddaren skall kunna ladda 12-volt batteri av typ AGM för det är sådant som sitter i moderna Volvobilar.
Av Biltemas batteriladdare borde den här funka bra för ditt ändamål:
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000040408

Om du föredrar t.ex. en CTEK laddare för 12-volt bilbatteri kan du välja på dessa:
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... addare-bil

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]