Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1570948
V90 D4 AWD -18
225/55 R17

Har ni några smarta förslag?
Har nu Continental PremiumContact 5 och dessa fungerar väldigt bra tycker jag.
Funderar på Continental PremiumContact 7 225/55 R17 101Y XL EVc som känns rimligt prissatta (1864/st).
Har även fått lite tips om Nokian Hakka Black 3.
En på jobbet tipsade om Michelin (som jag glömt vilken sort men har frågat).

Edit: ******************
Michelin Primacy 3 eller 4 föreslog kollegan. Kikade lite och hittade även 4+.
***********************

Prio 1: Grepp såklart. I vått och torrt.
Prio 2: Eventuella bekymmer med vibrationer om det nu finns problem med vissa däck?
Prio 3: Lågt rullmotstånd är ju inte helt fel rent ekonomiskt men, ja... grepp är liksom viktigare.

Här har ju testats något men jag kommer inte åt, men någon som kan kanske kan bjuda på detaljerna för exempelvis Continental och Nokian här uppe?
https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... dack-2023/
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1571040
Är du nöjd med Continental PremiumContact 6 är en runda till eller en med uppföljaren befogat. De är däck som är mer sportiga jämfört med touring-baserade däck som de inom exempelvis Michelin Primacy- eller Pirelli Cinturato-serien och jämförs bättre med Michelin Pilot Sport 4/5, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 och Pirelli P Zero gällande sportighet.

Vill du byta ut en väldigt liten mängd sportighet mot en större del våtgrepp är Michelin Pilot Sport 4/5 eller Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 två bra val. Av de två är Michelin-däcket något mer fokuserat komfort. Däremot ska nämnas att jag föredrar sportiga däck och har testat Michelins Pilot Sport 4 flera gånger utan att vara missnöjd.
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1571226
Oxå alltid nöjd med Michelin.
Hade primacy på v90n som gick bra och bekvämt.
Har pilot sport 4 på bmwn som oxå funkar finfint.
Även provat Hankook ventus prime 4 på tidigare bil, inget fel på dem heller.

De jag varit minst nöjd med är Goodyear f1 assymetric 6 faktist
av S65D
#1571227
mikkiz skrev: tor 22 feb 2024, 21:41 De jag varit minst nöjd med är Goodyear f1 assymetric 6 faktist
Hur kommer det sig? Har hört att de presterar likt Michelin PS4 men med lite mindre komfort. Har dock för mig att jag läst att de enligt vissa slits ut rätt fort.
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1571229
Ja just komforten är sämre och rätt högljudda i v90n..nåt konstigt sjungande dovt ljud på grövre asfalt.
Är nog missnöjd även för det vart ett för sportigt däck till v90n…men men
Sen går de inte få i balans heller, e väl nåt däck som inte e helt runt
av Xanthopteryx
#1571538
Efter mycket velande och fler tester lästa och tittade på så blev det
*trumvirvel*

🎊 Continental PremiumContact 7 🎉
Användarvisningsbild
av sewen
#1571567
@Xanthopteryx, Tack för återkoppling! Återkom gärna med en recension om några månader.
Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]