Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1571594
Självklart återkommer jag, om ett tag. Lär ju ta några månader innan man får på sulorna känns det som (först skall det bli vår och sedan måste vi ju ha traditionsenligt aprilväder framåt maj med en decimeter snö).
av Xanthopteryx
#1574844
Nu så har bilen rullat cirka 25 mil på Continental PremiumContact 7 med ekotryck (2,65 bar).
Två kortare (ca 2 mil enkel) på främst stadsväg och landsväg, 30-70, och en lång (11 mil ungefär enkel) på hela paketet med slingervägar och upp till motorväg 120.

Är jag nöjd?
Japp! Väldigt trevligt att köra på och känns stabilt i kurvor även i fart och man upplever, tycker jag, en mycket bra kontakt med vägen och direktrespons på det jag vill skall ske.
Lite stötiga särskilt vid broskarvar och liknande men så är trycket högt också (lägre rullmotstånd och behöver inte bry mig vid långresor då det är samma tryck full som tom bil). Aboslut inget jag bryr mig om. Känslan är att livslängden på dessa kommer vara i klass med version 5 jag hade innan som jag nu efter snart 10.000 mil bytt (osäker på somamrmilen men skall försöka räkna på det, men kvalificierad gissning på 5-6.000 mil?).

Don't shoot the messenger om ni slår till på samma modell men jag gillar de än så länge skarpt och det är topptestvinnare i princip alla tester jag sett så helt fel kan det ju inte vara. Tänker jag.
Får återkomma om jag ändrar uppfattning (har ju inte kört i regn och skyfall ännu), men hör ni inget så innebär det att jag fortfarande är jäkligt nöjd.

Ja, jag har efterdragit för övrigt. Drar alltid med momentnyckel och när jag ankom efter 11-milaresan (totalt då ca 15 mil sedan påsatta) så hade jag med nyckln och efterdrog. Några skruvar rörde sig någon millimeter men inte mer än så.
Kom ihåg att efterdra ni också när ni byter! Tråkigt att behöva hamna på trafiknyheterna benämnd som en trike....
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1574868
Köpte du däcken i dimensionen du nämnde inledningsvis? 225/55-17.
Användarvisningsbild
av bem
#1574884
Vi bilägares senaste sommardäcks testvinnare då. Är nog ett säkert kort med Continental PremiumContact 7.
Frågan som är lite intressant för många som har Volvo på SPA plattform är hur tysta dessa däck är på grov asfalt. Det vore intressant få höra subjektiv upplevelse om ljudnivån på sånt vägunderlag, speciellt med eco-trycket som väl de flesta vill åka på. Enl. VIB däcktestet var däcket medelmåttigt tyst på grov asfalt i 110 km/h ( betyg 3 av 5). Fanns däck som fick 4 och 5 i det testmomentet. Annars var PremiumContact7 i topp i alla tester. Tänk om den hade varit i topp som ett riktigt tyst däck också (i testet) då hade det verkligen varit ett kanondäck. Men det finns nog knappast nåt däck som är bra på precis allt de testar i däcktest. Men medelbra i bullertestet kan knappast sägas vara dåligt.
av Xanthopteryx
#1574893
Däck kan
1. Ha lång livslängd
2. Ha bra grepp i vått
3. Ha bra grepp i torrt
4. Vara stabilt
5. Vara tyst.

Välj max 4 av ovanstående....

Nu gick jag från dubb till dessa så blev tystare. Har inget att anmärka på ljudet. Inte sämst. Inte bäst. Föredrar prioritet på de as andra 4 punkterna.
Användarvisningsbild
av bem
#1574902
Xanthopteryx skrev: ons 03 apr 2024, 05:49 Däck kan
1. Ha lång livslängd
2. Ha bra grepp i vått
3. Ha bra grepp i torrt
4. Vara stabilt
5. Vara tyst.

Välj max 4 av ovanstående....

Nu gick jag från dubb till dessa så blev tystare. Har inget att anmärka på ljudet. Inte sämst. Inte bäst. Föredrar prioritet på de as andra 4 punkterna.
Så skulle jag också prioriterat. Precis som dig har jag också noterat att ett däck inte kan vara "bäst" på allt. 4 av 5 kriterier kan ett däck vara bra på. Bra så. Hoppas de nya däcken blir bra och håller länge.
Användarvisningsbild
av sewen
#1574919
Tycker tystheten är viktig. Frågan är vilken jag skulle skippa..
Tänker att jättebra grepp på torrt är oväsentligt om man inte har stabiliteten. Är inte intresserad av att busköra men ibland kan man ju behöva göra en undanmanöver. Behövs stabilitet då för att inte fara av vägen eller räcker bra grepp för att klara sig? Stabilitet kanske främst är nödvändigt när man vill pressa?
Givna för mig är alltså 1, 2 och 5. Sen nedprioriterar jag 3 eller 4 ryka beroende på vad det innebär i praktiken.
av least
#1574923
Xanthopteryx skrev: tis 02 apr 2024, 19:19 Nu så har bilen rullat cirka 25 mil på Continental PremiumContact 7 med ekotryck (2,65 bar).
Två kortare (ca 2 mil enkel) på främst stadsväg och landsväg, 30-70, och en lång (11 mil ungefär enkel) på hela paketet med slingervägar och upp till motorväg 120.

Är jag nöjd?
Japp! Väldigt trevligt att köra på och känns stabilt i kurvor även i fart och man upplever, tycker jag, en mycket bra kontakt med vägen och direktrespons på det jag vill skall ske.
Lite stötiga särskilt vid broskarvar och liknande men så är trycket högt också (lägre rullmotstånd och behöver inte bry mig vid långresor då det är samma tryck full som tom bil). Aboslut inget jag bryr mig om. Känslan är att livslängden på dessa kommer vara i klass med version 5 jag hade innan som jag nu efter snart 10.000 mil bytt (osäker på somamrmilen men skall försöka räkna på det, men kvalificierad gissning på 5-6.000 mil?).

Don't shoot the messenger om ni slår till på samma modell men jag gillar de än så länge skarpt och det är topptestvinnare i princip alla tester jag sett så helt fel kan det ju inte vara. Tänker jag.
Får återkomma om jag ändrar uppfattning (har ju inte kört i regn och skyfall ännu), men hör ni inget så innebär det att jag fortfarande är jäkligt nöjd.

Ja, jag har efterdragit för övrigt. Drar alltid med momentnyckel och när jag ankom efter 11-milaresan (totalt då ca 15 mil sedan påsatta) så hade jag med nyckln och efterdrog. Några skruvar rörde sig någon millimeter men inte mer än så.
Kom ihåg att efterdra ni också när ni byter! Tråkigt att behöva hamna på trafiknyheterna benämnd som en trike....
Kul att Premiumcontact 7 är ett bra däck, tyvärr kunde jag inte köpa 7 i våras då dessa inte finns i 245/45/R20.
Så fick "nöja" mig med version 6, och även dessa är mycket bra.
av Xanthopteryx
#1574957
Jag hade 5 innan, som följde med bilen. Har gillat det skarpt och det märks på något sätt att detta är i samma klass och förhoppningsvis bättre.

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]