Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1570361
Låter som bilen tror att dörren är öppen? Jag hade det på en Volvo jag hade tidigare, dörren var stängd men öppen i appen.. växeln hoppade ur på samma sätt...
av Helleman
#1570363
Xanthopteryx skrev: ons 14 feb 2024, 17:23 Drar till höger: Lägg dig på raksträcka med tydliga linjer. Smyg nära ena kanten och se när lane departure varnar. Du skall vara väldigt nära linjen då. Gör likadant åt andra hållet.
Skiljer det mycet? Då kan kameran vara felkalibrerad (har jag själv råkat ut för). Detta löser verkstaden enkelt.

Men som sagt skriv allt så snart som möjligt. Att du tagit upp det inom garantitiden innebär att garantin gäller även om det dröjer innan de fixar det.
Jättebra tips! Det ska jag prova när snön försvunnit. Har en bra raksträcka i närheten där jag kan testa lite fram och tillbaka.
Jag har även skrivit om att den drar till höger till säljaren faktiskt, samt att den vibrerar något. 👍
av Helleman
#1570364
perhall skrev: ons 14 feb 2024, 22:37 Låter som bilen tror att dörren är öppen? Jag hade det på en Volvo jag hade tidigare, dörren var stängd men öppen i appen.. växeln hoppade ur på samma sätt...
Aha, intressant! Ska kolla appen om det händer igen, samt vara extra uppmärksam på om bilen tror att något annat hindrar ivägkörning och därmed lägger ur växeln. Borde ju visa något i kombit isf, typ öppen dörr eller parkeringsensor som tror jag står vid en vägg eller nått.
Bra tips det också! 👍
av perhall
#1570380
Det va problemet på.min att den inte visade npgot, ej heller alltid appen. Men när teknikern listade ut felet var det uppenbart för spaken hade betett sig precis som när dörren inte riktigt är stängd
Användarvisningsbild
av bem
#1570384
bem skrev: ons 14 feb 2024, 10:57 Låter som ett fall för Selekt-garantin.
Jag har V90 T6 Recharge MY22 men har inte råkat ut för det du beskriver. Hoppas de fixar detta på Selekt-garantin, för så som dina växlingar beter sig skall bilen absolut inte bete sig. Har kört 2500 mil med min V90 och inte haft några problem med växlingar under den tiden.
Tänk på att du har 30 dagars bytesrätt när du köper en bil med Volvo Selekt, så står det på Volvos hemsida i alla fall om Volvo Selekt.
av Helleman
#1570392
perhall skrev: tor 15 feb 2024, 08:07 Det va problemet på.min att den inte visade npgot, ej heller alltid appen. Men när teknikern listade ut felet var det uppenbart för spaken hade betett sig precis som när dörren inte riktigt är stängd
Aha, ok. 👍
Jag tänkte jag skulle prova med öppen dörr och med ”halvstängd” dörr, och se om beteendet är precis som när jag haft strul. Är det lika så är ju det helt klart en väg att vidare undersöka.
av Helleman
#1570393
Helleman skrev: ons 14 feb 2024, 23:20
Xanthopteryx skrev: ons 14 feb 2024, 17:23 Drar till höger: Lägg dig på raksträcka med tydliga linjer. Smyg nära ena kanten och se när lane departure varnar. Du skall vara väldigt nära linjen då. Gör likadant åt andra hållet.
Skiljer det mycet? Då kan kameran vara felkalibrerad (har jag själv råkat ut för). Detta löser verkstaden enkelt.

Men som sagt skriv allt så snart som möjligt. Att du tagit upp det inom garantitiden innebär att garantin gäller även om det dröjer innan de fixar det.
Jättebra tips! Det ska jag prova när snön försvunnit. Har en bra raksträcka i närheten där jag kan testa lite fram och tillbaka.
Jag har även skrivit om att den drar till höger till säljaren faktiskt, samt att den vibrerar något. 👍
Testade lite på vägen till jobbet idag på motorvägen med tydliga linjer och lane departure varnar när jag kommer nära högra linjen, men bryr sig inte om filens mittlinje, dvs jag kan glida över från högerfil till vänsterfil utan att den reagerar. Ska det fungera så? Mina tidigare VAG-bilar reagerade även på filens mittlinje.
Jag kom aldrig till att testa vänsterfilens vänstra linje då det var lite snö och en del trafik, så ville inte experimentera för mycket… 😊
#1570408
Den skall reagera även på vänstra linjen så antingen var den för otydlig (vet ju inte hur det är där men är ju inte helt bra här på sina håll) eller så är det något vajsing med kalibreringen. Gör några fler tester och om det är tämligen tydligt att det skiljer så reklamera det. Kan vara så enkelt som en vanlig kamerainställning.
Då aktiverar man funktionen med dator (då du har garanti så låt verkstad göra) och sedan kör man (verkstad i detta fallet) på vägar med tydliga linjer tills bilen är nöjd.
Kan vara värt att vänta in att det blir bra underlag för det, men reklamera redan nu så det finns skriftligt.
av III
#1570453
Går inte den funktionen att stänga av på den modellen, jag har stängt av det på V60 då vägen där jag åker har mycket vägarbeten så jag blir tokig när det tycker i ratten så ofta då bilen läser linjer som jag måste strunta pga vägarbeten.
av Helleman
#1571437
Tänkte komma med en lite uppdatering;
Jag kontaktade säljaren om att växeln hoppat ur vid 2 tillfällen, varpå han tog kontakt med sin firmas Volvoverkstad i en lite större stad med ganska många bilar i omlopp. Mekanikern bekräftade att de hade ett antal bilar med detta problem och att de rapporterat problemet till Volvo som jobbar på en lösning…
Han berättade att det för några kunder inte räckte med att stänga av och starta om, utan de var tvugna att gå ur bilen, låsa och sedan låsa upp för att det sedan ska fungera. Låter ju lite som din upplevelse perhall.
Var sedan i kontakt med min lokala Volvoverkstad och han sa att jag var välkommen att komma in och läsa ut felkoder, så jag tänkte göra det om det skulle ske igen. Har inte använt bilen så mycket det senaste, så det har inte skett igen. Iaf bara att droppa förbi och läsa ut lite snabbt isf. Får se hur det utvecklar sig nu när jag kommer använda bilen lite mer dagligen.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]