Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Helleman
#1570234
2 gånger under den korta tiden jag haft bilen (V90 T6 recharge MY21) har växeln hoppat ur när jag ska köra iväg.
Båda gångerna har jag kört bilen varm (ena gången 3,5 mil hem från jobbet, andra gången lunchstopp efter ca 30 mils körning), stängt av och låtit bilen stå still typ 20-40 min, startat bilen, lagt i D försökt köra iväg och bilen bara hoppar till och går till neutral. Jag provar även med att lägga i backen (R) eller gå direkt till B, med samma resultat. Jag testar att lägga i konstant fyrhjulsdrift först, innan jag lägger i växeln, för att starta med motorn igång och inte batteri, samma resultat. Jag provade att lägga i växeln utan att försöka köra iväg och även då hoppar den till neutral efter ett par sekunder.
Stänger sedan av bilen och startar den igen och då är problemet borta.

Någon mer än jag som råkat ut för detta?
av Helleman
#1570262
Sorry! 😊
Den är köpt begagnad för ett par veckor sedan hos en Volvohandlare. Det är en 2021:a som rullat 3500 mil, så den såldes som ”Volvo select” med garanti 2 år alternativt 3000 mil.
Användarvisningsbild
av bem
#1570284
Låter som ett fall för Selekt-garantin.
Jag har V90 T6 Recharge MY22 men har inte råkat ut för det du beskriver. Hoppas de fixar detta på Selekt-garantin, för så som dina växlingar beter sig skall bilen absolut inte bete sig. Har kört 2500 mil med min V90 och inte haft några problem med växlingar under den tiden.
Tänk på att du har 30 dagars bytesrätt när du köper en bil med Volvo Selekt, så står det på Volvos hemsida i alla fall om Volkvo-Selekt.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av least
#1570293
Svårt läge, du har ett fel som kan vara enkelt att lösa med mjukvaruuppdatering.
Eller så visar det sig vara ett mekaniskt fel, med längre stillestånd av bilen.

Det som komplicerar läget är att du har möjligheten att lämna tillbaka bilen och då bli kvitt problemet, men du kanske är fäst just vid denna individen?
Börja med att kontakta sälljaren, och få bilens felkoder utlästa.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1570295
@Helleman, Hör av dig till handlaren omgående så får de lösa det. Oavsett garantier, select mm eller konsumentköplagen så du är skyddad. Lägg inte mer tid eller pengar alls på det utan de för ta hand om sett utan kostnad för dig

Hör av dig skriftligen till de så du har det dokumenterat när du hört av dig samt om vad och ring upp de lite senare och ligg på så du får igång en lösning:)
av Helleman
#1570312
least skrev: ons 14 feb 2024, 12:36 Svårt läge, du har ett fel som kan vara enkelt att lösa med mjukvaruuppdatering.
Eller så visar det sig vara ett mekaniskt fel, med längre stillestånd av bilen.

Det som komplicerar läget är att du har möjligheten att lämna tillbaka bilen och då bli kvitt problemet, men du kanske är fäst just vid denna individen?
Börja med att kontakta sälljaren, och få bilens felkoder utlästa.
Jag kontaktade säljaren efter första upplevelsen och han sa då att "ja det är ju så mycket elektronik med nya bilar, så du gjorde rätt som startade om bilen"...
Ja jag är ganska fäst vid just denna individen, snygg färg, rätt utrustning, grym Harmann Kardonn-stereo osv, men jag är inte beredd att ha en massa strul. Har kört VAG i 10 år tills nu helt utan minsta tillstymmelse till problem, och räknar med en ännu högre nivå med en Volvo...

Kanske ska börja med att få felkoder utlästa då... Tydligt på er iaf att detta inte är något som händer ibland, så då får jag se till att agera. Hämtade bilen den 21:a Januari (har inte använt den mycket sedan dess), så har bara ett par dagar på mig om jag vill nyttja bytesrätten.

Sen har ju faktiskt denna individen lite andra saker som gör mig förbryllad, tex så vibrerar den lite grann när jag kommer upp i 90 och uppåt. Inte jättemycket, men det känns i bilen. Tänkte att det kanske kan vara balanseringen på däcken, men också något som skulle kunna vara mekaniskt och som jag skulle behöva undersöka innan de 30 dagarna isf...
Den drar kraftigt åt höger lite då och då. Känns som att det kan vara funktionen "Line Keeping Aid", eller vad den heter, som beter sig konstigt ibland.
Jaa ingen jättebra start på ägandet av denna bilen kanske. Samtidigt tycker jag ju bilen som modell är helt fantastisk!
av Helleman
#1570314
Japp, det låter som att jag ska höra av mig till handlaren igen, skriftligen. Första kontakten var också skriftligen.
Givetvis återkopplar jag här! :)

Stort tack ska ni ha så länge!
#1570325
Drar till höger: Lägg dig på raksträcka med tydliga linjer. Smyg nära ena kanten och se när lane departure varnar. Du skall vara väldigt nära linjen då. Gör likadant åt andra hållet.
Skiljer det mycet? Då kan kameran vara felkalibrerad (har jag själv råkat ut för). Detta löser verkstaden enkelt.

Men som sagt skriv allt så snart som möjligt. Att du tagit upp det inom garantitiden innebär att garantin gäller även om det dröjer innan de fixar det.
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]