Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1566915
Hej, jag har en XC90 från 2017 och jag lyckas inte få någon värme i kupén vid eldrift. Det går av förvärma bilen så att den blir lite småvarm men för att få riktigt varm luft i kupén måste jag slå över till bensindrift. Ska det vara så eller finns det någon inställning som gör att det går att få varmluft även vid eldrift?
#1567095
Jag blev för nyfiken och var tvungen att kolla, närmare, se nedan.

Men, om du inte får mer mer än lite halvvarm bil vid förvärmning kan det ju vara något faktiskt fel.

Länk: https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 510a4a201a
Text: Tillskottsvärmaren hjälper kupén och motorn att uppnå rätt temperatur under körning.
Tillskottsvärmaren är en av två delfunktioner för bilens värmare. Värmaren är monterad i det främre högra hjulhuset.


OBS
När värmaren är aktiv1 kan rök komma från det främre högra hjulhuset och ett dovt ljud höras. Ett tickande ljud från bränslepumpen kan också höras från den bakre delen av bilen. Detta är helt normalt.
Tillskottsvärmaren startar och styrs automatiskt när värme behövs då bilen körs.

Den stängs sedan av automatiskt när bilen stängs av.


OBS
Se till att det finns tillräckligt med bränsle i bilens ordinarie bränsletank om värmaren behöver användas1.

Se till att hybridbatteriets laddningsgrad är tillräckligt hög om värmaren behöver användas.

Aktivera/deaktivera automatisk start för tillskottsvärmaren
Det är möjligt att ställa in om tillskottsvärmarens automatiska start ska vara aktiverad/deaktiverad.

Tryck på Inställningar i toppvyn i centerdisplayen.
Tryck på Klimat.
Välj Tillskottsvärmare för att aktivera/deaktivera automatisk start för tillskottsvärmaren.

OBS
Volvo rekommenderar att tillskottsvärmarens automatiska start stängs av vid korta körsträckor1.

OBS
Om tillskottsvärmarens automatiska start deaktiveras kan det leda till försämrad komfort i kupén eftersom klimatanläggningen då saknar värmekälla vid eldrift.
1 Gäller bränsledriven värmare.
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]