Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1569496
urbanhazard skrev:
Niflis skrev: tor 04 jan 2024, 12:52
Xanthopteryx skrev:Återkom gärna med foto på plats med mera.

Tänk på att du alltid kan göra en åtminstone tillfällig skarv för att få en körbar bil.
Krympslang skyddar mot det värsta ett litet tag. Finns sedan skarvhylsor med fett i för att göra vattentäta skarvar.
Absolut, ska försöka fota under arbetet.
Ja, skarva är såklart inte optimalt dock vet jag att volvo själva rekommenderar det i vissa fall.
Se denna länk för liknande arbete: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2023/ ... 5-9999.pdf
III skrev:Det finns trådar om fel på parkeringsbromsen. Tydligen inte helt ovanligt med kabelbrott. Minns jag rätt finns det en reparationssats. Det skulle så fall visa att det är vanligt.
Jag såg dom med. Dock var vi osäkra på kabelbrott från början. Men ska kolla upp reparationssatsen med.
tror den nämns i länken ovan med.
Hej,

Lyckades du lösa ditt problem? lite bilder vart du mäter testar hade varit uppskattat!

Har i princip samma fel som du, där vänster broms bak krånglar och efter bromsbeläggbyte samt bromsskivor så har jag nu dessa fel:
Bild

Så nu återstår det att mäta kabeln och se om jag kan hitta felet
Tja! helt missat att återkoppla här hur allt gick och hur vi löste det.
Felet vi hade var som vi trodde, Kabelbrott!

Efter mkt letande online efter skisser efter kabeldragningen och elschema så insåg vi att kabeln från P-bromsen hade en "koppling" inte för långt från P-Bromsen, vi lokaliserade den tillslut, den sitter precis innanför vänster passagerardörr bak, (se bilder nedan). Efter att vi kopplat loss den kontakten kunde vi enkelt mäta motståndet i dom 2 kablarna som går in i bromsen.
Kabeln går från från bromsen in under bilen och viker sedan upp bakom kåpan ihjulhuset, (se sista bilden nedan)
Efter att vi konstaterat kabelbrottet så var det "bara" att klippa alla buntband som håller fast kabeln, vi fick ta loss underkåpan för att nå hela vägen. Vi gjorde sedan en skarvning på kabeln (som utöver brottet var fräsch) och såg till att det var skyddat bättre än vad det var innan. (Volvo själva har en reparationsats för just detta, så felet är relativt vanligt och skarvning är var dom själva gör)

Efter att detta var fixat och vi rensat bland felkoder mm så räckte det att vi drog handbromsen och så var bromsarna aktiva och fungerande igen.

Bara hojta till om det är något du behöver råd/hjälp med med själva meckandet..
När det kommer till koderna/felsökning så är jag tyvärr inge vidare hjälp.

hoppas det löser sig för dig!

Screenshot_1.png
Screenshot_1.png (5.24 MiB) Visad 297 gånger
Screenshot_2.png
Screenshot_2.png (2.47 MiB) Visad 297 gånger
Screenshot_3.png
Screenshot_3.png (4.81 MiB) Visad 297 gånger
Screenshot_4.png
Screenshot_4.png (5.92 MiB) Visad 297 gånger
#1569724
Hej igen,

Jag hade också kabelbrott och är nu löst!

Min kabel var av precis där en nypa satt (ziptie på den "runda" skruven), om man tänker att man sitter vid bromsoket, och följer kabeln så långt det går när man sträcker sig, så så långt man når precis, där var en utav kablarna av. (se bilder)

Det blev mycket felsökning, vi använde oss utav en multimeter och försökte hitta vart vi inte fick någon signal, inte det enklaste. Och i slutet så fick vi ingen signal trots det att vi bör fått det. Så lita inte blint på att den ska ge/inte ge signal!

Löste genom att löda ihop kabeln igen och sen krympslang. Återstår isolering och försöka göra det så bra som det möjligtvis går så det inte går av igen! Kan tänka mig att det är väldigt vanligt att den går av just där då den böjer sig varje gång däcken åker upp/ner.

Bild

Bild
Bild

Bild
Bild

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]