Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1566008
Hej! Fick upp ett felmeddelande igår på min V90 ”parkeringsbroms service erfodras” samt något i stil med ”parkeringsbroms kan ej släppas helt”

Saken är att felet kom när jag stannade bilen och auto stop/start kickade in, men bilen var igång och parkeringsbromsen var varken i eller aktiverades. Jag hade alltså bara stannat bilen, inte stängd av.

Jag märkte sedan att parkeringsbromsen funkade på höger sida men inte vänster och på vänster så är bromsen ej ansatt, den är alltså fri och jag kan köra bilen utan problem. Dock så larmar bilen konstant.

Jag och min svärfar (som själv jobbar på Volvo och jobbar med elektroniken i bilarna, dock ej tekniker) gick därefter igenom parkeringsbroms motorerna som funkar när vi ansluter ett 12v batteri och sen testade han motståndet i kablarna (via kontakterna som kopplas in i motorerna) och dom visar 436 microohm båda två. Så om jag förstår honom rätt så borde det inte vara kabelbrott. Vi satte alltså multimetern på + och - på kontakterna. (Vet ej själv om det utesluter kabelbrott)

Han kopplade även in VIDA som gav en felkod (kommer inte ihåg den just nu, men väntar på sms från honom) men det var inte självklart vad felet var men har för mig att den ”pekade” mot mjukvarufel.
Vi försökta även testa serviceläge på bromsoken men det alternativet var grått och gick ej att välja.
Vi testade även att aktivera/testa (eller vad det heter) parkeringsbromsarna via VIDA vilket drog åt bromsen på högersidan men släppte aldrig upp den.
Vänster svarade fortfarande inte och visades som inaktiv i VIDA.
Vi testade dom igen men nu klickade det bara på höger sida istället då bromsen ej kunde dras mer.
Nu kunde vi helt plötsligt inte släppa på bromsen på höger sida, varken via VIDA eller med P-knappen.
Så återigen av med motorn och sen med hjälp av 12v batteri kunde vi släppa upp höger med. Dock så funkar inte p-bromsen på någon sida nu. Båda hjulen är fria men displayen visar fortfarande samma fel och larmar.

Jag ringde även Bilia som såklart inte kan ge svar över telefon men han trodde inte spontant att mjukvarufel var boven (då mjukvarufelen på bromsarna ska vara åtgärdat). Vilket jag själv har svårt att tro skulle vara problemet, men vad kan det va?

Jag kommer såklart troligtvis bli tvungen att åka in med bilen till verkstad och få detta checkat med dom om inte min svärfar får ett bra svar från en kollega, men undrar om det är någon annan som har haft liknande problem där det inte var kabelbrott eller motorerna och vad det då istället var?
Återkommer även med felkoden när jag fått tag på den.
Väggen av text är slut.. 😂
Tacksam för svar och tips/idéer
#1566024
Det är inte så att du har ett halvtaskigt batteri och låg spänning/trög mekanik som i vinterkylan gjort att grundproblemet dök upp?
Hur ser det ut i mekaniken där motorerna går i oket, snustorrt och fint eller blött och rostigt? Frågar eftersom splinsen på motorerna kan rosta sönder, beroende på om den ger upp vid ansättning eller lossning av bromsen så blir det larm.
När ni haft av motorerna, blev dom korrekt monterade? Otaliga här på forumet som varit lite oförsiktiga vid monteringen och därmed dragit sönder de två fästöronen.

Nå, detta var inte svar på din egentliga fråga men hoppas att det kan va till hjälp.
#1566035
Som ovan nämns, men vill även tillägga att vissa har haft problem med skav på kablagen. Detta kan innebära att du har något som fungerar, ibland, men inte alltid. Likaså kan en enkel mätning som ni gjorde ge korrekt värde, men när du lägger kraftig ström på för att anlägga/avlägga bromsen så gör skavet att du får jordfel.
Försök att följa kablaget så långt det går och rör på det och se om felet ändrar karaktär.
Och som sagt ovan: Se till att du har bra tryck i batteriet, att det inte mår dåligt.
#1566039
Cotag skrev: ons 03 jan 2024, 05:05 Det är inte så att du har ett halvtaskigt batteri och låg spänning/trög mekanik som i vinterkylan gjort att grundproblemet dök upp?
Hur ser det ut i mekaniken där motorerna går i oket, snustorrt och fint eller blött och rostigt? Frågar eftersom splinsen på motorerna kan rosta sönder, beroende på om den ger upp vid ansättning eller lossning av bromsen så blir det larm.
När ni haft av motorerna, blev dom korrekt monterade? Otaliga här på forumet som varit lite oförsiktiga vid monteringen och därmed dragit sönder de två fästöronen.

Nå, detta var inte svar på din egentliga fråga men hoppas att det kan va till hjälp.
Nej, bilen står varmt. Och problemet uppstod vid ca +1°/0°.

Vi kunde inte se några direkta problem med motorerna. Dom snurrade fint på 12v. Och dom var torra/fettade på rätt platser. Så inget uppenbart fel.

Ja dom åkte på rätt, och åkte på utan problem.
Och vi kunde köra dom även när dom var påskruvade på bilen. Så allt det mekaniska verkar egentligen funka som det ska.
#1566040
Xanthopteryx skrev: ons 03 jan 2024, 09:35 Som ovan nämns, men vill även tillägga att vissa har haft problem med skav på kablagen. Detta kan innebära att du har något som fungerar, ibland, men inte alltid. Likaså kan en enkel mätning som ni gjorde ge korrekt värde, men när du lägger kraftig ström på för att anlägga/avlägga bromsen så gör skavet att du får jordfel.
Försök att följa kablaget så långt det går och rör på det och se om felet ändrar karaktär.
Och som sagt ovan: Se till att du har bra tryck i batteriet, att det inte mår dåligt.
Är helt med på vad du menar och jag har varit inne lite på samma spår.
Hittar inget synligt fel på det jag kan se, men ska ta mig en ordentligare titt ikv.
Batteriet har bra tryck, körde även med laddare under hela meckar sessionen igår så det alltid var på top.

Kabelskav/brott känns som det mest logiska just nu.
Men borde inte motståndet visa något annat än 435-436 µΩ om det var skav (ev några trådar som gått av)?
Förstår vad du menar med att skavet kanske inte ger utslag på motståndet, men borde det inte göra det?
Att båda kablarna visar så gott som samma = 0.000435 Ω och ena sidan funkar men inte andra känns ju då inte som att felet borde ligga i kabeln. Meen med det sagt så är jag ingen elektriker och ingen tekniker så jag gissar mest i den frågan.
#1566045
Ponera att du skavt av isoleringen och den ligger an mot någon metalldel.
Då är det ju fortfarande samma resistans i sladden - den är ju hel - men du får överslag när du lägger på en ström. Till exempel.
Mäta är inte helt trivialt rent krasst.
Här ett bra exempel på hur man kan lura sig:

(för övrigt sjukt bra kanal som rekommenderas)
#1566049
Ni mätte inte spänningen under last?
Dvs ni har ingen mätning som visar på vad spänningen till de två motorerna är under den tid som de drar?
Ett spänningsfall borde synas om det är så att den vänstra motorns kablage är skadat, och kortsluter under last.
#1566061
Xanthopteryx skrev:Ponera att du skavt av isoleringen och den ligger an mot någon metalldel.
Då är det ju fortfarande samma resistans i sladden - den är ju hel - men du får överslag när du lägger på en ström. Till exempel.
Mäta är inte helt trivialt rent krasst.
Här ett bra exempel på hur man kan lura sig:

(för övrigt sjukt bra kanal som rekommenderas)
Tack! ska kolla på den. Alltid bra att utöka kunskapen!
least skrev:Ni mätte inte spänningen under last?
Dvs ni har ingen mätning som visar på vad spänningen till de två motorerna är under den tid som de drar?
Ett spänningsfall borde synas om det är så att den vänstra motorns kablage är skadat, och kortsluter under last.
Jo vi försökte, men det gav inget på multimetern. I VIDA så är ju den motorn "inaktiv" så det rimligaste är nog kabelbrott. MEN om den inte ger något utslag alls, men resistansen går att mäta talar dom inte lite emot varandra? Eller är det så enkelt att utan last så mäts resistensen korrekt även om kablage är trasigt och den ligger och "kortsluter" ?
funderar på om det är skadad kablage och sen under den sista resan innan första felmeddelandet så har det kommit in snö eller vatten som nu ligger och kortsluter eller dyl.

Tid bokat hos Bilia på Fredag iaf, 2000kr för felsökning. Så hoppas verkligen att vi hittar något mer ikväll när vi ska fortsätta felsökningen och ev lösa problemet själva. Inte jättesugen på att få prisförslaget på reparationen.. :/

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]

silen blir sådär på ett par tusen[…]