Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Printscreen
#1564630
Hej alla. Jag har en S90 T8 recharge tillverkad i Maj 2023, och tycker att hastighetsskyltsinformationen (RSI) fungerar superdåligt. Den har nästan aldrig koll på hur fort man får köra, och det blinkar ständigt i HUDen som resultat av detta.

Jag åkte nyligen ned till Amsterdam och det var fasen inte många rätt på skyltarna. Jag kunde ligga på en 120-väg och helt plötsligt tycker bilen att det är 50km/h och jag får ett argt blink i både HUD och förardisplay.

Åker man förbi en vägskylt så läses den av korrekt, och bilen får "rätt" hastighet på instrumentpanelen, men lite längre fram så ändrar den till fel hastighet igen.

Går detta att stänga av på verkstad? Det finns inget alternativ inne i inställningarna, bara "informationsmeddelande om road sign information" som då är ett juridiskt meddelande, ingen checkruta man kan bocka ur.

Någon som har koll? Det hade inte ens funkat som med förra Sensus-bilen att man ställer den på +15km/h på varning, eftersom den har så katastrofalt fel.
av Lövet
#1564677
Tyvärr lagkrav från 2023. Vilket är helt sjukt med tanke på hur dåligt det fungerar.
#1564682
Antar att det är googlekartor i den bilen, eller?
Då verkar det ju vara fel i underlaget.
Har sensus och här i Sverige fungerar det extremt bra tycker jag.
Haft något fel här i närheten efter ett rondellbygge men det rättade jag i kartunderlaget och någon uppdatering senare var det då löst i bilen.
av least
#1564684
Kartkällan ska inte påverka visad hastighet, det plockas upp via bilens kamera.
Men ser inte bilen skylten så visas senast kända hastighet, alternativt ingen hastighet.
av RobbanH
#1564692
Vet inte hur det fungerar i Googlebilar men i Sensus så visas det lägsta värdet av avläst skylt och kartinfo. Detta för att försäkra sig att inte köra för fort.
I VAG bilar , usch fy, som har samma kartleverantör som Sensus så visas alltid kartinfo än om det skulle avvika från avläst skylt. Risk för fortkörning .
av Lövet
#1564765
Den kan väl läsa skyltar i så fall? https://road-safety-charter.ec.europa.e ... ory-across

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]