Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vemodig
#1562669
@least, så kan det säkert vara. Jag testa just med en ODBII scanner och Android App:en Torque. En error code scan visade inga fel.
Lite förbryllande att event från bilen till Car App:en alltid signaleras. Borde inte den kommunikationen också vara beroende av VCM batteriet (om det nu är ett batteri problem)?
Har tagit kontakt med volvocr, och vi får se om detta blir ett verkstadsbesök i slutändan.
av vemodig
#1564668
vemodig skrev: fre 01 dec 2023, 14:19 @least, @Xanthopteryx,

Problemet löst. Var i kontakt med [email protected], och de medhjälp av “teknikavdelningen” har gjort “uppdaterat systemet” och problemet verkar nu försvunnit vilket är bra :-)

De har inte uppdaterat mjukvaran i bilen säger de. Så man kan väl gissa att de inte fått till konfigurationen i sina interna system efter det jag förnyat abonnemanget i höstas. Lite trist att det tog en hel del arbete och två månader att få ordning på detta.

Under resans gång har det framkommit att jag kör V2.3 av mjukvaran i bilen. Det skaver lite då jag hade bilen (6000 mil + årlig) på service i månadsskiftet Sep/Okt. Enligt serviceprotokollet så ska ”Service 2.0SW nedladdning” gjorts. Det kan knappast ha utförts med tanke på vad som är installerats nu. Enligt support är version typiskt V2.10 eller senare. I.o.f så verkar nu inte detta ha med problemet att göra. Men om de nu inte gjorde detta trots att det protokollförts, vad mer har de inte gjort?

I samband med servicen frågade jag service teknikern om han fick en någon bonus med tanke på kostnaden som en del tycker är lite på ”upper side”. Svaret var nej, men jag fick intrycket att de har någon form av ackord. Betalt per jobb. Varje jobb/arbetsmoment har en stipulerad tid. Kan de göra det snabbare kan de få in fler jobb och därigenom tjäna mer.

Servicen innan glömde de att nollställa service intervallet, fick åka tillbaka ett par dagar senare.

Tja, det är väl inget fel på ”ackord” så länge allt görs som det ska. Men är det så att arbetsmoment hoppas över eller att man slarvar är det då en premium tjänst? Känns lite som man tummar på säkerheten och orsaker en minskad kundnöjdhet. Kanske branschen fungerar så här? Men otvivelaktigt så har Volvo mindre att förlora på minskad kundnöjdhet än en fristående mindre verkstad. Mitt förtroende för Volvo är lite stukat.
Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]

Vattenkylare brukar bli att se ut sådär[…]

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]