Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomasV90
#1562169
V90 2018 med Sensus. GPS visar inte alltid var bilen är, utan drar iväg flera 100m framåt. När jag svänger går symbolen på död räkning (gyro, hastighet) och hamnar i väglös terräng, i havet, eller i kvarteren intill. Kan sedan tillfälligt hoppa tillbaka på rätt väg och ställe, men då upprepas "avkörningen" strax. Har fått antenn och antennmodul bytt, men utan att felet avhjälpts. Misstänker mjukvara eller fel i någon navigationsstöttande sensor/funktion. Borde man inte kunna se hur väl satellitdata används i Sensus navigation? Verkstad och Customer Care helt ställda!
#1567008
Tycks slutligen löst nu. Antennbytet på felkod CEM-U201F00 var nog ett onödigt falsklarm, för GPS-mysteriet fortsatte. Slutlig felsökning med av/på för många inblandade enheter och sist en fabriksåterställning av IHU (vad det nu är för dator) gjorde att symbolen hittade bilen på rätt ställe på rätt väg. Det tog 4 månader av frustration och 4 verkstadsbesök innan mer kvalificerad expertis (J Myhr) löste detta. Fick inte kredit på bytt antenn, men den utbytta i handen. Någon som behöver?
#1567090
Har något liknande fel på min V60CC my21. Kartan svänger typ inte klart så den står ca:45grader åt höger när man kör rakt fram på vägen. Ibland följer pilen vägen och ibland åker man fritt rakt fram. Efter ett litet tag så hoppar allt till rätta. Har också bytt antennen utan resultat.

IHU= Infotainment head unit.
Antar att det är verkstan som måste göra denna återställning och den fabriksåterställning man gör i Sensus inte är den rätta!?

Här på bilden ska jag precis köra in i rondellen.
Bilagor
20210510_125834.jpg
20210510_125834.jpg (964.33 KiB) Visad 421 gånger
#1567147
Tack för erbjudandet. Jag bor i Gällivare så troligen har vi alldeles för lång mellan oss.

Mvh
Per

För dig som kör mycket korta sträck[…]

Hur avvaktiverar man blockerat låsläge […]

Har ni löst problemet? Annars, har ni spä[…]

Spola automatlåda TF-80SC XCX60 -D4 14

Hej! Vi har rätt nyss köpt en Volvo XC6[…]