Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1560390
En tekniker fick prova känner av vibrationerna berättade att ja bytt det ena en det andra på bilen.Han sa testa häng av kardan ryck säkring prova.
Ja fråga om navmätnning men de trodde han inte va problemet men han kunde göra en mätning.Hade de vart garanti kvar hade volvo sagt produktegenskap teknikers egna ord.
#1566231
tjompen13 skrev: tis 07 nov 2023, 16:06 En tekniker fick prova känner av vibrationerna berättade att ja bytt det ena en det andra på bilen.Han sa testa häng av kardan ryck säkring prova.
Ja fråga om navmätnning men de trodde han inte va problemet men han kunde göra en mätning.Hade de vart garanti kvar hade volvo sagt produktegenskap teknikers egna ord.
Har din bil denna utrustning, RY04?

RY04 - VIBR. DAMPER STEERING WHEEL Vibration damper, version 3

Jag har noterat att de flesta XC90 har denna men inte V90(CC), dock har alla av senare årsmodell (2023-) V90(CC) RY04. När jag frågar verkstaden var denna del sitter, kan dom inte hitta den. Det verkar som den är integrerar i ratten. Vore intressant att veta om din bil har denna dämpare? Volvo har uppenbarligen hittat något som dom avhjälper något med RY04. Har din inte det köper jag en nyare ratt och testar om det hjälper.

Helt korrekt, detta är en produktegenskap, som jag aldrig upplevt på demobilar.
av III
#1568835
Tycker det låter spännande med vibrationsdämpare i ratten. Läste någonstans att elbilarna skulle få det som åtgärd. Borde ta bort de små vibrationerna som kommer via styrningen när man kör på grövre asfalt. Ingen som har koll på om det kommer till de vanliga (V90/V60) bilarna med?
#1569177
III skrev: sön 28 jan 2024, 15:34 Tycker det låter spännande med vibrationsdämpare i ratten. Läste någonstans att elbilarna skulle få det som åtgärd. Borde ta bort de små vibrationerna som kommer via styrningen när man kör på grövre asfalt. Ingen som har koll på om det kommer till de vanliga (V90/V60) bilarna med?
Eftersom jag har vibrationsproblematik själv som är under utredning så testar jag många liknande bilar som hyrbilar. Alla hyrbilar som har få eller inga vibrationer visar sig ha RY04. Min tekniker undersökte detta närmare och det visar sig att RY04 är beroende på airbag i ratten. Köper man en ratt från en begagnad Volvo som man kan se har RY04 på utrustningslistan, innebär det inte att man också får RY04, då airbagen inte följer med. Dock gjorde inte vibrationsdämparen någon skillnad i mitt fall...

RY04 är mer vanlig på XC90 men jag har sätt RY04 på V90CC så långt bak som till 2018. Ex: https://biluppgifter.se/utrustning/rRK6k
Senast redigerad av 1 Hugolm84, redigerad totalt 0 gånger.
#1569178
tjompen13 skrev: tis 07 nov 2023, 16:06 En tekniker fick prova känner av vibrationerna berättade att ja bytt det ena en det andra på bilen.Han sa testa häng av kardan ryck säkring prova.
Ja fråga om navmätnning men de trodde han inte va problemet men han kunde göra en mätning.Hade de vart garanti kvar hade volvo sagt produktegenskap teknikers egna ord.
Eftersom du fått en offert på kardanbyte, har du också kopplat bort kardan och noterat förbättring?
#1569543
tjompen13 skrev:Ne vart inte bättre eller sämre utan kardan volvo bara gissar sig fram.
Ok, vad säger dom när urkoppling av kardan inte hjälpte? Eller bytte du alla delar på offerten?
Här är en video från en som beskriver vibrationerna som jag också har. Uppladdaren och en kommenterare säger att problemet fixades när dom bytte kardanaxel samt fram och bakaxel.

#1569579
Ja tog den kardanaxeln och ryckte säkring ingen skillnad alls.ja misstänker vänster drivaxel då ja köpte begagnade från volvoskroten i jkpg. Så ja ska prova o byta den vänstra men köper en ny denna gång.
Ne inte bytt något av de från offerten.

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]