- tis 19 sep 2023, 09:40
#1555400
Har råkat ut för bränd kolv med motorras som följd på min V90 CC D4 -18 med 21k mil. Fullservad på Volvo sedan ny. Har hört mig för lite bland Volvoverkstäder och andra kunniga. Tydligen var det problem med kolvar på VEA som löstes under senare år men hann även påverka SPA (trots att uppfattningen på forum är att detta bara var de första åren och inte påverkade SPA). Enligt kunniga har detta mest hänt ambulans, polis och taxi men sällan privatpersoners bilar.
Nu undrar jag om någon annan råkat ut för detta och vad var felet och hur blev ni bemötta av Volvo?
Jag har fått offert på motorbyte på allt från 57k (oberoende verkstad) till 70k-112k från Volvoverkstäder. Oklart om motorn kan renoveras förrän den öppnas dock.
Nu undrar jag om någon annan råkat ut för detta och vad var felet och hur blev ni bemötta av Volvo?
Jag har fått offert på motorbyte på allt från 57k (oberoende verkstad) till 70k-112k från Volvoverkstäder. Oklart om motorn kan renoveras förrän den öppnas dock.