Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1558802
bem skrev:Körde på grusväg flera mil i helgen med min V90 MY22, med vinterdäcken. Tänkte då på bullernivån i bilen medan jag åkte på grusvägen. Jädrans vad alla småsten som sprutar in i hjulhus och liknande hörs. Mycket mer än min förra bil, V70 MY14. Har kört samma grusväg med den rätt många gånger. En annan dag nyligen körde jag till jobbet och körde då över en bit asfalt av annan sort än den som huvuddelen är belagd med. Ljudnivån steg markant i min V90 då (vinterdäck). Jag har aldrig haft en modern bil som i vissa lägen släpper in så mycket buller som min V90, vad jag kan dra mig till minnes. Har laminerade rutor i min V90 (har haft det på en hel del bilar jag haft dessförinnan) men det hjälper nog inte så mycket mot vägbuller. Tycker Volvo borde prioritera bullerminskning mer. Buller tröttar och ger därmed sämre trafiksäkerhet. Det borde Volvo tänka på mer eftersom de värnar lite extra om säkerhet. Vägarna ser ut att bli sämre och sämre också så det bör biltillverkare som vill sälja bilar i Sverige ha i åtanke också.
Ingen som provat att isolera hjulhusen? Många bilar har ju bullerdämpande mattor som ligger där. Att det hörs från just hjulhusen (stensprut, olika asfalt) skulle ju peka i den riktningen?!
#1558818
Kollade in den här videon och lyssnade på de ganska dova ljud som uppstår när han knackar på sin BMW. Testade att knacka på min volvo på dörrar o skärmar men det låter helt ihålig. Plåten klonkar och det kan omöjligt vara något fäst mot plåten. Vad gäller hjulhusen så består de av hård plast som klonkar när man knackar på det.. inte konstigt att stenskrammel hörs. :-o

#1558821
Nu kan det ju vara svårt kanske att provköra en bil man är intresserad av med både vinter och sommarhjul, men jag tror att många slarvar vid provkörningen och inte kör så långt, och inte provat olika vägar med olika grov asfalt, högre hastigheter mm, för annars borde man ju snabbt kunna konstatera att en bil är för bullrig för att inhandlas.

Att dessutom köpa en bilmodell som precis lanserats utan provkörning innan är djärvt, minst sagt. 😊

Om man kör en längre stund så märker man också eventuellt hårda stolar etc.
#1558832
Volvoold,
Det kommer nog bli fler framöver som när en ny bil levererats inte ens provkört bilen de beställde. Onlinebeställning utan att man noga provkör en sån modell man beställt lär bli vanligare. Jag har dock aldrig beställt ny bil utan att ha provkört modellen några dagar. Så även med min senaste V90 MY22. Det går förstås inte upptäcka allt på någon eller några dagars provkörning men om en bil är bullrig går nog upptäcka för de flesta. Och upptäcka obekväma säten lär vara lätt upptäcka också skulle jag tro. Har hört att dagens unga mest ser bilen som ert transportmedel, de kanske därför inte bryr sig så mycket om bilens bekvämlighet och bullernivå då? Många äger väl inte bilen heller och byter kanske oftare än man gjorde förr. Personligen, kan jag inte provköra bilen jag avser införskaffa, beställa, blir det inget köp. Men jag är väl gammaldags.
#1558833
perhall skrev: tis 24 okt 2023, 19:13 Det är väl inte för inte som biltester alltid (typ) sker på platser med tyst asfalt...
Men det kan väl de som testar bilar lätt ändra på. Om de orkar bemöda sig.
#1558844
bem skrev:
perhall skrev: tis 24 okt 2023, 19:13 Det är väl inte för inte som biltester alltid (typ) sker på platser med tyst asfalt...
Men det kan väl de som testar bilar lätt ändra på. Om de orkar bemöda sig.
Vet faktiskt inte men jag tror det är ganska riggat, typ ni har 30 minuter på er här i området. Får maila Teknikens Värld och fråga...
#1558847
Snabel skrev:Vet du hur man isolerar hjulhusen på bästa sätt. Finns det nån firma i Sverige som gör det?
Nej men andra bilar har haft en matta/filt innanför skärmarna. Går ju att diskutera hur bra det är (för rost etc) men det borde gå att hitta annat material eller kombination av material för att minska ljudet. Kom på att jag faktiskt skruvat där och vad jag minns fanns ingen som helst ljuddämpning. Vill man ha tystare bil hade jag börjat där. :)

Inte för att vara sådan men har volvoold någonsin skrivit annat än negativt om V90, varför vara inne på en forumdel för en modell man inte äger och som man inte är intresserad av (och bidra med ...ingenting)?!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]

Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]