Sida 1 av 1
Motorproblem efter kamremsbyte, XC90 -16, desperat behov av hjälp..
Postat: tis 23 maj 2023, 10:15
av Erikal
Efter service med kamremsbyte vid 14000 mil går bilen in i limp mode (Sköldpaddan..), så fort man ger mer gaspådrag än ca 25%.
Kamremsbytet gjordes i februari och har tappat räkningen hur många gånger jag lämnat in bilen till verkstaden som inte kommer någon vart med problemet, de vet inte hur de ska komma vidare..
Får ut följande koder:
P13307B - Injektorstyrningstryck lägre än önskat
P133009 - Injektorstyrningstryck lägre än önskat
Någon här som kan ha någon idé om vad verkstaden lyckats med, kommit åt eller liknande för att trigga dessa felkoder?
Stort tack på förhand!
Re: Motorproblem efter kamremsbyte, XC90 -16, desperat behov av hjälp..
Postat: tis 23 maj 2023, 13:38
av least
Var det inte nån här som hade ett liknande problem? Och jag har för mig att det handlade om att kamremmen monterats "nåt kugg" fel?
Re: Motorproblem efter kamremsbyte, XC90 -16, desperat behov av hjälp..
Postat: tis 23 maj 2023, 20:04
av binkie
Om det blev efter kamremsbytet så gissar jag på högtryckspumpen står fel. Viktigt att den står rätt på dessa motorer.
Re: Motorproblem efter kamremsbyte, XC90 -16, desperat behov av hjälp..
Postat: ons 24 maj 2023, 09:15
av Truckdoktor
Gissar också på högtryckspumpen står fel. På många Commonrail-dieslar måste den bygger tryck på rätt tid mot insprutningen så tryckökning i railet inte sabbar den beräknade insprutningsmängd vid uppmätt tryck i railet.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Motorproblem efter kamremsbyte, XC90 -16, desperat behov av hjälp..
Postat: sön 29 okt 2023, 02:11
av 246
Truckdoktor skrev:Gissar också på högtryckspumpen står fel. På många Commonrail-dieslar måste den bygger tryck på rätt tid mot insprutningen så tryckökning i railet inte sabbar den beräknade insprutningsmängd vid uppmätt tryck i railet.
Du har garanterat rätt!!! Bara ta bilen till verkstan och låta dom gör om jobbet
Re: Motorproblem efter kamremsbyte, XC90 -16, desperat behov av hjälp..
Postat: sön 29 okt 2023, 09:08
av perhall
Är det en Volvo-verkstad?
Re: Motorproblem efter kamremsbyte, XC90 -16, desperat behov av hjälp..
Postat: mån 25 mar 2024, 01:02
av 246
Erikal skrev:Efter service med kamremsbyte vid 14000 mil går bilen in i limp mode (Sköldpaddan..), så fort man ger mer gaspådrag än ca 25%.
Kamremsbytet gjordes i februari och har tappat räkningen hur många gånger jag lämnat in bilen till verkstaden som inte kommer någon vart med problemet, de vet inte hur de ska komma vidare..
Får ut följande koder:
P13307B - Injektorstyrningstryck lägre än önskat
P133009 - Injektorstyrningstryck lägre än önskat
Någon här som kan ha någon idé om vad verkstaden lyckats med, kommit åt eller liknande för att trigga dessa felkoder?
Stort tack på förhand!
Nå gjordes kamremsbytet på Volvo??
Re: Motorproblem efter kamremsbyte, XC90 -16, desperat behov av hjälp..
Postat: tor 02 maj 2024, 15:07
av Erikal
@246, Kan uppdatera, kamremsbytet utfördes inte hos Volvo.
Problemet avlöstes efter att jag bad verkstaden dubbelkolla att bränslepumpen verkligen stod rätt (det var alltså felet).
Re: Motorproblem efter kamremsbyte, XC90 -16, desperat behov av hjälp..
Postat: tor 02 maj 2024, 23:49
av 246
Härligt att det löste sig!