Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1548218
Jag valde H/K i min förra bil, missnöjd från första dag. Ljudet gillades inte av nån i familjen.
Klent ljud och svårt att ställa in så det spelar ok. Tycker det presterar under ok eftersom det är ett tillval.
I efterhand hade jag nog hellre haft High Performance och sparat de tusenlapparna som H/K kostar.
Jag är ljudintresserad och kör fina grejer hemma och gillar bra ljud. Detta va långt ifrån bra. Som märke är jag nöjd med H/K som blåtandhögtalare osv som barnen har men inte alls i bilen.
På senaste bilen blev det B&W och det va väl investerade pengar, kanonljud!
#1548278
SundanceKid skrev: …På senaste bilen blev det B&W och det va väl investerade pengar, kanonljud!
Jag gillar också B&W. Om jag skulle köpt en Volvo så hade jag definitivt också valt det.
Nu giller jag B&W så mycket att det står massa av dessa högtalare hemma. En uppsättning till hembiosystemet, och även en till det dedikerade Stereorummet. Ett par over ear, ett par in ear och även ett par bluetooth lurar. Så man kan nog säga att jag har en förstående ”tant” som låter mig köpa och njuta av dessa grejor. Det har faktiskt blivit så att hon också blivit intresserad av bra ljud.

Till nuvarande bil så fanns inte B&W att välja, så det blev Burmester. Ganska okay, tycker jag.
#1572867
Hade en xc60 my 2021 och har nu just köpt en my 2023. Båda har haman kardon. Blev otroligt besviken på ljudet i den nya. Ingen eq och inte går det ställa balans. Riktigt nedköp när det gäller ljudet. Dessutom finns det bättre stereos än HK för samma pris.
Användarvisningsbild
av Derank
#1572868
HK med sub var ok i V70 2012., sedan har det bara gått utför, har det i min nuvarande XC60 2016 ochså men det är betydligt sämre än i V70in. BW är det som gäller numera om man vill ha bra ljud.
Användarvisningsbild
av bem
#1572934
Derank skrev: tis 12 mar 2024, 06:12 HK med sub var ok i V70 2012., sedan har det bara gått utför, har det i min nuvarande XC60 2016 ochså men det är betydligt sämre än i V70in. BW är det som gäller numera om man vill ha bra ljud.
Man undrar vad som blir bättre i Volvobilar ju nyare de blir. Man kanske blir mer och mer kräsen vartefter men Harman Kardon mellanklass ljud borde vara rätt bra, vilket det inte är enligt min mening (i alla fall inte i min V90). Inget wow när man lyssnar på en KH-ljudanläggning. Tycker nog också det var bättre ljud i mina V70 (har haft 3 st nya med mellanklassljud i två och värstingljud i en).
#1573201
Tycker också att ljudet från vårt B&W system I vår XC90-MY22.5 är rätt dåligt med tanke på prislappen. Kan även hålla med om att det är dåligt ljud i baksätet kvittar vilken inställning man väljer..
Nu ingick det i vår pro edition, men hade aldrig valt till det annars..
#1573219
Kingcool skrev: fre 15 mar 2024, 19:33 Tycker också att ljudet från vårt B&W system I vår XC90-MY22.5 är rätt dåligt med tanke på prislappen. Kan även hålla med om att det är dåligt ljud i baksätet kvittar vilken inställning man väljer..
Nu ingick det i vår pro edition, men hade aldrig valt till det annars..
Menade du HK som tråden handlar om? Eller är B&W också dåligt med AAOS?
av Mr T
#1573409
@HeavyMetal, Jag har en MY24 XC90 med B&W-stereon och jag är inte jätteimponerad av ljudkvaliteten. Framförallt inte i relation till priset.

Visst - det går får att få till ett hyggligt ljud, och jag tror att komponenterna är ganska bra, men mjukvaran saknar inställningar.

Ta en sådan basal sak som att det saknas Fader mellan främre och bakre högtalare. Det har ju varit standard på alla bilar sen typ 60-talet, så plötsligt finns det inte längre. Pinsamt dåligt.

Vidare skulle jag önska en grafisk eq och större valfrihet gällande hur subbasen spelar. Subbasen kan spela högt, men inte särskilt högt imförhållande till det övriga ljudet - och då faller syftet litet.

Men centerhögtalaren är snygg - alltid något :-)
Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]