Sida 1 av 1
Begagnad V90 CC gått för långt?
Postat: ons 10 maj 2023, 10:41
av Zallee
Hej!
Jag är spekulant på en mycket fin V90 CC D5 AWD PRO -18. Väldigt fin och välskött sånär på någon repa i lacken och gummi lister som måste bytas ut.
Det enda jag är lite tveksam på är att den gått 25000 mil. Är det något att vara orolig för? Vet att kamremsbyte kommer om 5000 mil, något som också gör att ett serviceavtal skulle hamna på ca 750kr/mån.
Jag kommer att köra ca 1000 mil/år, så jag vet inte om det är värt ett serviceavtal, eller om det är bättre att betala av varje service för sig.
Re: Begagnad V90 CC gått för långt?
Postat: ons 10 maj 2023, 11:15
av Malmstroem
Kan du skruva en del själv så varför inte. Många Volvo rullar mer än 50.000 mil, och då har den du tittar på nått hälften.
Ska du lämna in till verkstad för allt så kan det fortfarande fungera, men då bör du ha en hyfsad budget för oförutsedda reparationer. Maskinskadeförsäkringen täcker ingenting vid dessa miltal. Har du otur kan det bli dyrt. Har du tur håller bilen de åren du har den. Det är nog bra om du kan acceptera risk och har marginaler för eventuella reparationer vid inköp av långmilare.
När du kommit upp i över 15.000 mil så är det rätt mycket som kan behöva bytas. En stor del av de komponenter som finns i våra bilar testas för 100.000 miles, dvs 16.000 mil. Själva drivlinan bör hålla åtminstone det dubbla.
Jag skulle själv vara försiktig med att köpa en bil med de miltalen, men är priset rätt kan det fortfarande bli en bra affär. Det är bara det att risken för framtida reparationer är högre. Kan du göra detta själv brukar det fortfarande löna sig ekonomiskt. Ska du lämna in för allting kan det bli dyrt om du har otur.
Re: Begagnad V90 CC gått för långt?
Postat: ons 10 maj 2023, 11:44
av bem
Personligen skulle jag vara lite försiktig med en långmilare (har kört långt med en Volvo jag hade förr och med det som bakgrund skulle jag nog inte göra om det). Men det beror ju på priset. Men man kan ju inte räkna med en bil som gått 25 tusen mil har likvärdigt reparationsbehov som en som gått låt säga hälften. Men mycket kan ju bero på hur ägaren kört bilen och på vilka vägar. Bromsar, bromsskivor, stötdämpare osv, en hel del slitagedelar kan det bli framöver som behöver bytas. Men kolla med ägaren vad som bytts genom åren om ägaren har koll på det (med spec+kvitt från verkstad).
V90 Cross Country har för övrigt utgått nyligen ur Volvos sortiment, om det kommer innebära att V90 CC i framtiden blir mer eller mindre eftertraktad kan vara svårt veta. Jag tror nog den kommer bli mer eftertraktad. Så kanske eftersom du bara planerar köra ca 1000 mil per år kan bilen om/när du säljer den ha kvar bra värde. Förhoppningsvis.
Svårt val. I bra skick och vettig prislapp kanske. Aldrig fel kolla låskistorna är bytta till senaste om du bor i sånt klimat det är av betydelse (de kan frysa på vintern de gamla låskistorna), dyrt byta alla 4 låskistor på verkstad annars.
Jag kör V90 själv men en laddhybrid. V90 CC är maffig och den lär ju ta sig fram bra på lite sämre vägar med sin AWD och höga markfrigång.