Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plunkan
Har nu haft bilen inne på verkstad 2 svängar för felsökning där dom gjort en adaption av växellådan men felet kvarstår och inga felkoder på varken lådan eller motorn.
Felet är att när bilen är kall så är de som att den fastnar på en växel vid 2300rpm. Varvräknaren står bara och hoppar just där.
Tycker den känns lite orolig vid vissa växlingar även när den är varm.
Nån som haft eller har detta problem?
Användarvisningsbild
av S65D
Vet att växellådorna slirar en del när bilen är kall (för att komma upp i temperatur, har jag hört). 2300 varv/min kan de vara uppe på men även högre än så, alternativt att den växlar upp, är normal procedur om man fortsätter gasa. Hur långt har bilen gått?
av Xanthopteryx
Har du provat att byta olja i lådan? Passa på att kolla hur oljan ser ut.
Tänk på att det är komplett oljebyte som gäller (där man även tömmer momentomvandlaren).
av plunkan
Inte testat med oljebyte än men de kanske skulle göras när man ändå håller på.
Har du koll på vad de kan kosta med ett sådant byte?
av Xanthopteryx
När jag fick bytt för typ något år sedan så var det cirka 3,5 (gjordes i samband med service), inklusive arbete och olja.
Är oljan riktigt sleten så skulle jag faktiskt överväga att göra ett byte till kanske till efter sommaren när den nya oljan tvättat rent alla ventiler med mera.

Jag bytte vid ca 6.000 mil. Såg fin, men lite använd, ut. Så som förväntas vid det milslaget. Ångrar dock inte att jag gjorde det för bättre att byta i förväg än att vänta in. Kör väldigt lugnt också kan tilläggas.

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]