Felsökning motorlampa lyser, sköldpadda och reducerad motorprestanda
Postat: lör 29 apr 2023, 11:10
Hej,
Problem med min XC90 2016, D5 Polestaroptimerad, motorkod D4204T11. Startar som vanligt och går att köra men är kraftlös och tvekar/rycker vid acceleration och växling. När man accelererar kraftigt kommer det ett kraftigt sus, precis som om kupéfläkten varvar upp.
Felkoder som sätts:
ECM-P227900 Intake Air System Leak
ECM-P00BF00 Mass or volume air flow B circuit range/Performance - Air flow too high
ECM-P00BC00 Mass or volume air flow A circuit range/Performance - Air flow too low
ECM-P029900 Turbo / Super Charger Underboost
ECM-P02CB00 Turbocharger / Supercharger B Underboost / Condition
ECM-P226200 Turbo / Super Charger Boost Pressure Not Detected
Har kollat alla rör och slangar till insug och intercooler efter läckage utan att hitta något.
Har först rengjort för att testa och nu bytt MAP-sensorn då jag var tveksam om den fungerade.
Har mätt upp MAF-sensorn (LMM) och den verkar fungera. Signalspänningen ökar och minskar med varvtalet.
Har tagit loss och rengjort röret och sensorn för avgastrycket (exhaust pressure sensor). Röret var inte igensatt som en del har råkat ut för.
Motorlampa och sköldpadda dyker fortfarande upp.
Kollade med OBDII-dongel och Car Scanner appen till android och där får jag värden från MAP, MAF, EGR-ventilen öppnar/stänger, inga felprocent från EGR:en heller. Värden jag inte får är exhuast boost pressure, det ligger på eller runt 0 hela tiden.
Jag funderar på om exhaust pressure sensor är kass (röret till den är ju rent) eller om det rentav är så att lågtrycksturbon har gett upp. Jag tycker dock att om turbon är kass så borde den låta illa men motorn sig låter som vanligt.
Är det någon här på forumet som har en ide om vidare felsökning?
Ska jag testa att byta exhaust pressure sensor (kostar ju ändå några hundra) eller ge mig på att kolla turbon?
Hur kollar man turbon enklast i så fall?
Tacksam för era klokskaper så att jag kommer vidare.
Problem med min XC90 2016, D5 Polestaroptimerad, motorkod D4204T11. Startar som vanligt och går att köra men är kraftlös och tvekar/rycker vid acceleration och växling. När man accelererar kraftigt kommer det ett kraftigt sus, precis som om kupéfläkten varvar upp.
Felkoder som sätts:
ECM-P227900 Intake Air System Leak
ECM-P00BF00 Mass or volume air flow B circuit range/Performance - Air flow too high
ECM-P00BC00 Mass or volume air flow A circuit range/Performance - Air flow too low
ECM-P029900 Turbo / Super Charger Underboost
ECM-P02CB00 Turbocharger / Supercharger B Underboost / Condition
ECM-P226200 Turbo / Super Charger Boost Pressure Not Detected
Har kollat alla rör och slangar till insug och intercooler efter läckage utan att hitta något.
Har först rengjort för att testa och nu bytt MAP-sensorn då jag var tveksam om den fungerade.
Har mätt upp MAF-sensorn (LMM) och den verkar fungera. Signalspänningen ökar och minskar med varvtalet.
Har tagit loss och rengjort röret och sensorn för avgastrycket (exhaust pressure sensor). Röret var inte igensatt som en del har råkat ut för.
Motorlampa och sköldpadda dyker fortfarande upp.
Kollade med OBDII-dongel och Car Scanner appen till android och där får jag värden från MAP, MAF, EGR-ventilen öppnar/stänger, inga felprocent från EGR:en heller. Värden jag inte får är exhuast boost pressure, det ligger på eller runt 0 hela tiden.
Jag funderar på om exhaust pressure sensor är kass (röret till den är ju rent) eller om det rentav är så att lågtrycksturbon har gett upp. Jag tycker dock att om turbon är kass så borde den låta illa men motorn sig låter som vanligt.
Är det någon här på forumet som har en ide om vidare felsökning?
Ska jag testa att byta exhaust pressure sensor (kostar ju ändå några hundra) eller ge mig på att kolla turbon?
Hur kollar man turbon enklast i så fall?
Tacksam för era klokskaper så att jag kommer vidare.