Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1539341
Jag ser inte att det är någon större skillnad i typ av terräng som en XC90 T8 utsetts för relativt en V90 CC. Ingen av dem är terrängbil.

Det kan mycket väl visa sig att jag har fel, och CC inte kommer som hybrid. Om Volvo har fortsatta leveransproblem kan den nog ryka. Finns framtida kapacitet är det nog dumt att ta bort en variant som sålt hyfsat.
Användarvisningsbild
av sewen
#1539351
Malmstroem skrev:Jag ser inte att det är någon större skillnad i typ av terräng som en XC90 T8 utsetts för relativt en V90 CC. Ingen av dem är terrängbil.
Kan inte svara för om det skiljer sig hur de faktiska brukarna använder sina V90CC respektive XC90 men från Volvos sida kan man tydligt se att skiljer i marknadsföring mellan modellerna.
När det kommer till V90CC är målgruppen användare som tilltalas av en aktiv livsstil. Filmer och annonser är nedlusade med personer som åker och flugfiskar, surfbrädor, jagar, naturfotografer, kajak, mountainbike osv. The Get Away Car är taglinen.
XC90 å andra sidan marknadsförs som en lyxig suv för familjen. Fokus på teknik och säkerhet. Visst lyfter man fram att den kan ta sig fram i snö, regn och dåligt väglag och bilen kör på vägar både i städer, vid ängar och vid fjällen men jag tolkar det mer som att bilen ska vara en bekväm kokong mot naturens krafter Made by Sweden .

Vore najs om V90CC kom som hybrid eller helst helt eldriven (om man kan garantera en lika kapabel awd som haldex 5) men det som starkt talar emot hybrid är att Volvo inte erbjudit det alternativet tidigare fast drivlinan funnits länge till vanliga V90.
av Cokeisit
#1539353

sewen skrev: När det kommer till V90CC är målgruppen användare som tilltalas av en aktiv livsstil. Filmer och annonser är nedlusade med personer som åker och flugfiskar, surfbrädor, jagar, naturfotografer, kajak, mountainbike osv. The Get Away Car är taglinen.
Precis så är det. En V90CC kan man sätta på ett par mountainbikes på taket och hantera takboxen utan att behöva ta med sig en pall som man ska stå och balansera på i ojämn terräng. En XC90 är alldeles för hög för att vara ett alternativ för en sportig livsstil, den passar mer de som vill glida runt på en grusväg i tron att de är ute i vildmarken. Likadant med en XC60, den är för hög och har dessutom för litet bagageutrymme.

De har gått helt bananas på Volvo i sin iver att trycka ner sitt klimatavtryck och därmed tar de bort den enda vettiga modellen de har. De har i flera år gömt modellen på hemsidan som ett obskyrt utrustningsalternativ istället för att verkligen lyfta fram den och sälja mer av den, marginalerna är trots allt bättre än för den vanliga modellen. En vanlig V90 kommer aldrig att bli ett alternativ då den är för låg.

Skickat från min XQ-CQ54 via Tapatalk

av least
#1539369
En faktor är att avtalet med Haldex går ut, och då man inte har några nya bilar med AWD, så tecknar man inte ett nytt avtal.
Volymerna är alldeles för låga vad gäller CC-bilarna.
av valln
#1539391
Det har jag inte tänkt på förrän nu att jag har inte sett någon cc-reklam på flera år och dessutom är det ett utrustningsalternativ till V-modellen.
av SundanceKid
#1539405
Synd att T8 aldrig kom till V90 CC! Jag hade jag köpt en sån.
Nu har det istället blivit en XC90 T8 R-design Pro men den är ju väldigt mycket dyrare så antagligen få som har det som alternativ för V90 CC.
Användarvisningsbild
av V9097
#1539433
least skrev:En faktor är att avtalet med Haldex går ut, och då man inte har några nya bilar med AWD, så tecknar man inte ett nytt avtal.
Volymerna är alldeles för låga vad gäller CC-bilarna.
XC60 och XC90 kvar med mekanisk AWD, i alla fall på Volvos hemsida. Men det kanske ändras snart det också?
Användarvisningsbild
av bem
#1539462
Jag undrar hur många som har en Volvo med riktig AWD som verkligen köpt bilen för att den har AWD?
Jag föreställer mig de som köper bilar med högre markfrigång oftast har nytta av AWD för de kör troligen ibland på vägar där AWD verkligen behövs, kanske på vägen till sommarstugan och så där det kanske bitvis är lite sämre väg. Eller jägare kanske.
Dock en Volvo laddhybrid med eAWD har väl hyfsat bra "AWD", men förstås inte lika bra som en Volvo med riktig AWD. Har en Volvo laddhybrid med eAWD själv, körläget "Constant AWD" ger "AWD".
Det tycks som Volvos bilar, på SPA-plattformen, blir allt mer slätstrukna med färre och färre tillval eller användbara hjälpmedel som t.ex. AWD. Lite synd men vi får väl hoppas folk vill köpa Volvobilar trots det. De flesta av oss åker väl på hyfsat bra vägar där AWD kanske inte behövs. Att AWD kan ge bättre väghållning är väl också en sak som kan göra folk kommer sakna riktig AWD. Försäljningsstatestiken för XC60 ser ju väldigt bra ut (finns att se på nätet på Volvo Cars Globala hemsida) och man undrar hur det skulle gå med försäljningen av den modellen om AWD skulle försvinna på den i framtiden. Om Volvo inte har rätt att ha "Haldex" systemet i sina bilar längre utan avtalet så kan de väl svårligen ha kvar nuvarande AWD på t.ex. XC60.
Användarvisningsbild
av sewen
#1539514
bem skrev: sön 30 apr 2023, 11:02 Jag undrar hur många som har en Volvo med riktig AWD som verkligen köpt bilen för att den har AWD?
Jag föreställer mig de som köper bilar med högre markfrigång oftast har nytta av AWD för de kör troligen ibland på vägar där AWD verkligen behövs, kanske på vägen till sommarstugan och så där det kanske bitvis är lite sämre väg. Eller jägare kanske.
Precis därför jag köpte V90 CC. Just nu skulle vi inte komma till torpet om vi inte haft högre markfrigång och ofta när jag jagar kör man fast på skogsvägarna när det har snöat utan bra markfrigång och awd. Har kompletterat med rejäla snökedjor. Har svårt att tro att eAWD skulle räcka för mig.
Valde mellan Jeep Grand Cherokee, VW Touareg med lågväxel och XC70/V90 CC.
av refbob
#1539516
Tror V90 CC sålts ytterst sparsamt sedan skatten och priset stack upp i det blå. Jag tog ut en rätt så bra utrustad v90 CC för 10 basprisbelopp ca 465 000 med 7300 i förmånsvärde. 3 år senare när jag funderade på att byta så kostade liknande v90 CC My2023 D4 över 600 000 och en jättehög skatt så förmånsvärdet blev typ 11 000. Det dödar dem flestas intresse av den som tjänstebil.
Installera P-sensorer fram, R-Design

Beror väl på om det är fram eller […]

Hej ! Har under en vecka nu inte haft något […]

Byta hjullager xc70 -10

Hej, Det pratas att man behöver specialverkt[…]

*Uppdatering Testade att nollställa cache (p[…]