Sida 1 av 2

Problem med gamla däcktryckssensorer på fälgarna?

Postat: sön 23 apr 2023, 09:15
av sewen
Jag köpte för typ ett år sen dessa fälgar begagnat. Original V90 CC. Men det satt på gamla torra däck och jag misstänker att hjulen suttit på förra varianten av XC90. Det var nämligen den dimensionen på gummit och 3 av fälgarna hade dessutom däcktryckssensorer. Nu är det nya däck och hjulen är monterad på vår V90.
Kan de gamla sensorerna på nåt sätt störa bilens övervakning av däcktrycket? Tycker det verkar osannolikt men frågar för att jag på ena däcket haft lite lågt tryck utan att bilen varnat.
20tum.jpg
20tum.jpg (135.08 KiB) Visad 1202 gånger

Re: Problem med gamla däcktryckssensorer på fälgarna?

Postat: sön 23 apr 2023, 10:17
av kebabpizza
Är väl iTPMS på SPA-bilar?
Så eventuella TPMS-sensorer har inte någon som helst inverkan.
Men du har väl kalibrerat systemet i samband med att du har fyllt däcken till önskat tryck?

Re: Problem med gamla däcktryckssensorer på fälgarna?

Postat: sön 23 apr 2023, 10:38
av sewen
Yes. Bilen övervakar däcktrycket genom abs / rullomkrets och det kanske kallas för iTPMS.
Har nollställt en gång precis efter byte då höger fram varnade. Det är enda gången. Sen åkte jag till macken och upptäckte att det var rätt olika tryck i däcken då pumpen vid däckbytet inte är superpålitlig.
Nästa dag ville jag kolla trycket igen och då hade vänster bak dåligt med luft enl pumpen på macken men ingen varning. Ska fylla på ytterligare en gång och spara lufttrycket så får vi se om den säger nåt om pyspunkan vänster bak.
Men tack, då kan jag iaf utesluta att de gamla sensorerna på fälgen inverkar på bilens iTPMS.
Ska fylla en gång till och spara lufttrycket i bilen.

Re: Problem med gamla däcktryckssensorer på fälgarna?

Postat: sön 23 apr 2023, 12:58
av Xanthopteryx
Ja, det är rätt viktigt att man ser till att det är korrekt tryck i däcken innan kalibrering, så att systemet kan jobbat optimalt.
Jag kör 2,65 (min pump har autoläge och den tappar alltid 0,05 när den slår av så sätter den på 2,7). runtom.

Re: Problem med gamla däcktryckssensorer på fälgarna?

Postat: sön 23 apr 2023, 21:30
av perhall
TMPS är väl inte lika bra som riktiga sensorer? Har en känsla av att det funkar sisådär, både nuvarande och tidigare bilar med systemet. kan tappa lite utan att den varnar eller tvärtom

Re: Problem med gamla däcktryckssensorer på fälgarna?

Postat: sön 23 apr 2023, 22:28
av sewen
Har fyllt och nollställt nu iaf. Får se hur mycket det behöver sjunka för att det ska varna.
Tycker det har funkat helt ok hittills. Fått punka en gång tidigare och då fick jag varning långt innan det var kritiskt lågt tryck. Var samma däck som nu så den ”sensorn” har iaf tidigare gjort sitt jobb.

Re: Problem med gamla däcktryckssensorer på fälgarna?

Postat: mån 24 apr 2023, 08:04
av Keiser
Systemet är ju mer okänsligt än alternativet med sensorer. Det funkade dock för mig när jag hade en skruv i däcket som sakta förlorade luft. Minns inte däcktryck men har för mig att det skiljde ganska mycket innan det varnade (inte 0.2 bar om man säger så).

Re: Problem med gamla däcktryckssensorer på fälgarna?

Postat: mån 24 apr 2023, 13:19
av least
Din bil läser endast trycket via iTPMS (utan givare i hjulen).
Att hjulen råkar ha dTPMS kommer inte att orsaka någon konflikt.

iTPMS är det bästa för kundens plånbok, dTPMS är verkstadens vän.

Re: Problem med gamla däcktryckssensorer på fälgarna?

Postat: ons 26 apr 2023, 17:36
av sewen
Det sjönk från 2.8 till 2.1 innan det började varna. För mig tog det 3 dagar och 10 mil.

Re: Problem med gamla däcktryckssensorer på fälgarna?

Postat: lör 29 apr 2023, 09:56
av sewen
Har hunnit få varningar två gånger till nu. Från 2,8 till 2,4 respektive 2,3.
Måste väl ändå anses helt ok för att vara "okänsliga" iTPMS? Vet inte hur snabbt vanliga sensorer i däcken varnar men jag känner mig trygg med Volvos system. Sen att det är ett jäkla aber att behöva fylla var tredje dag är en annan sak men ska försöka fixa läckaget nästa vecka.