Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535843
Hej!

Har varit och kollat på en v60 b4 bensin -21 och har aldrig köpt en sån här ny/modern eller dyr bil tidigare.

Är det något speciellt man ska kolla efter?

Sen undrar jag även om det är värt pengarna för servicevtal? Hur ofta servar man en sådan här ny bil? Försökte googla men hittade ingen sida där man ser serviceintervallet
#1535845
Kimlarsen skrev: tor 30 mar 2023, 00:16
Sen undrar jag även om det är värt pengarna för servicevtal? Hur ofta servar man en sådan här ny bil? Försökte googla men hittade ingen sida där man ser serviceintervallet
Beror på vilken kostnad /mån du får på serviceavtalet, Varje år eller 3000 mil, det som kommer först. Kör du mindre än halva sträckan kan man varannan gång göra en anpassad service.
#1535852
UnleashFusion skrev:
Kimlarsen skrev: tor 30 mar 2023, 00:16
Sen undrar jag även om det är värt pengarna för servicevtal? Hur ofta servar man en sådan här ny bil? Försökte googla men hittade ingen sida där man ser serviceintervallet
Beror på vilken kostnad /mån du får på serviceavtalet, Varje år eller 3000 mil, det som kommer först. Kör du mindre än halva sträckan kan man varannan gång göra en anpassad service.
400 kr per månad, lär köra max 2000 mil per år
Användarvisningsbild
av bem
#1535862
Kimlarsen skrev: tor 30 mar 2023, 00:16 Hej!

Har varit och kollat på en v60 b4 bensin -21 och har aldrig köpt en sån här ny/modern eller dyr bil tidigare.

Är det något speciellt man ska kolla efter?
...
Om det är en årsmodell 2021 tillverkad under 2020 kan den ev. ha de gamla låskistorna, som på vintern kan frysa och ställa till så det inte går att öppna dörrarna. Det är ett känt problem men Volvo tog fram en lösning så det finns låskista som skall hindra att problemet uppstår på vintern. Om din bil inte har de nyaste låskistorna kan man få nya på fabriksgarantin och ev. efter det på Goodwill från Volvo (men inte hur länge som helst). Kan nog vara värt kolla upp så slipper du bli stående med en eller flera dörrar som inte går att öppna på vintern, om du har en låskistor som inte är av senaste version.
Det är rätt dyrt byta låskistor om du senare måsta byta och garanti/goodwill inte täcker bytet. Det rör sig om ca. 3000 kr per låskista och en tusing per låskista i arbetskostnad hos en Volvoverkstad (enligt en artikel i en av de senare Vi Bilägare där de hade en artikel om att fixa låsproblem på en nyare Volvo).
Användarvisningsbild
av bem
#1535877
Kimlarsen skrev: tor 30 mar 2023, 12:41
bem skrev:
Ja den är tillverkad 2020 så som jag kan se det. Hur vet man om låskistorna är bytta? (förstår att man kan fråga såklart, men går det att se på något annat sett?)
Tror inte man kan se utanpå om det är den senaste låskistan med plasthölje som skall skydda mot väta och så som gör det annars kan frysa. Dörrens insida måsta nog av och man kollar sen hur låskistan ser ut. De senaste skall ha ett plast (eller om det är gummi) hölje på sig. Men det finns trådar här på forumet jagrullar om låskisteproblemet. Ev. kan det står där när de senaste låskistorna kom. På min V90 T6 Recharge MY22 early tillverkade i juli -21 skall det vara de nya låskistorna.
Du kan se vilket datum din bil blev tillverkad om du går till Transportstyrelsens hemsida, E-tjänster, Sök fordonsuppgifter med registreringsnummer, knappa in bilens regnr. Då ser du på Sammanfattningen när bilen är tillverkad (kan jag se på min i alla fall).
Jag undrar allt om en bil tillverkad under 2020 har de senaste låskistorna, jag är tveksam. Förhoppningsvis kan nån med kunskap ge dig besked.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1535878
Kimlarsen skrev:
bem skrev:
Ja den är tillverkad 2020 så som jag kan se det. Hur vet man om låskistorna är bytta? (förstår att man kan fråga såklart, men går det att se på något annat sett?)
Om du får problem med dem. Så ser man om dem behöver bytas ut.
Jag har kört 4 V60 tillverkade mellan -18 och -22, ingen av dem har haft problem med låskistorna. Tyvärr fungerar forumen dock såhär och det är dagens sanning att låskistorna behöver bytas för att mer än 3 haft problem.

Det som jag tycker är viktigare är att säkerställa att du inte har dem tråkiga vibrationerna. Säkerställ att du har rätt däcktryck (2.8) och kör i hastigheter mellan 50-120. Jag har observerat det i hastigheterna 75 och 95-105 på min nuvarande bil.

Den automatiska stängningen/öppningen på bakluckan verkar också vara något som inte riktigt hänger med, så säkerställ att även denna fungerar som den ska.

I övrigt har jag inte hört om något annat som skulle kunna vara ett bekymmer med V60 bilarna.
Användarvisningsbild
av bem
#1535879
Bor man där det sällan är vinter och kallt kanske låskisteproblemet inte är så viktigt för nuvarande ägaren.
Men skall man ha bilen ett tag och det kan ju hända bilen säljs till nån där det är kallt, ja då får den säkerligen dras med problemet. Varför vänta tills garantin och Goodwill går ut om man har en bil med de gamla låskistorna? Var och en får göra som de vill förstås, men jag vet vad jag skulle göra (byta låskistorna, om de är av gamla modellen). Innan jag själv måsta betala kalaset som ju går på närmare 16 tkr inkl. arbetskostnaden. Kan ju även vara en fördel den dagen man säljer bilen. Köparen frågar: är låskistorna bytta? Säljaren svarar nej. Då kanske köparen vill pruta. Skulle jag i alla fall. Nåväl lycka till med din ganska nya V60, det blir nog många trevliga mil med den, med eller utan byte av låskistor.
#1535881
bem skrev:Bor man där det sällan är vinter och kallt kanske låskisteproblemet inte är så viktigt för nuvarande ägaren.
Men skall man ha bilen ett tag och det kan ju hända bilen säljs till nån där det är kallt, ja då får den säkerligen dras med problemet. Varför vänta tills garantin och Goodwill går ut om man har en bil med de gamla låskistorna? Var och en får göra som de vill förstås, men jag vet vad jag skulle göra (byta låskistorna, om de är av gamla modellen). Innan jag själv måsta betala kalaset som ju går på närmare 16 tkr inkl. arbetskostnaden. Kan ju även vara en fördel den dagen man säljer bilen. Köparen frågar: är låskistorna bytta? Säljaren svarar nej. Då kanske köparen vill pruta. Skulle jag i alla fall. Nåväl lycka till med din ganska nya V60, det blir nog många trevliga mil med den, med eller utan byte av låskistor.
Vi hade/har bra med kallväder där jag bor.
Ner mot -20 nattetid.
Inte mycket snö denna vintern dock. Men ändå fuktig.
Mitt klimat är en riktig prövning av dessa problemen, då det kan vara 0 gradigt och regn dagtid och ner mot -10 nattetid.
ALDRIG haft ett bekymmer.

Min sanning är inte din sanning och vise verca, men att förutsätta att detta är ett problem på alla bilar är direkt felaktigt. Då hade det varit en återkallelse.
Uppstår problemet? Absolut, men ett forum är sällan fyllt av enbart positiva upplevelser. Det är oftare en samlingsplats för användare med problem. Så det är lätt att dra slutsatsen här att det är ett allmänt problem.

Volvo säljer dock 600 000 bilar årligen. Att alla dessa skulle ha problem med låskistorna är som sagt inte troligt.

Jaga inte verkstaden för något som inte är ett problem, då finns risken att du står där med svartepetter (faktura) för en åtgärd som kanske inte behövts.
Även en begagnad bil har du skydd förr. Skulle man få problem med låskistorna inom 3 år är det bara att reklamera då...
Användarvisningsbild
av bem
#1535885
Designen på låskistorna var inte anpassat bevisligen för vårt lite kallare klimat. Volvo har tagit fram en lösning för att lösa problemet, för de som åtminstone vill ha låskistan utbytt eftersom den inte riktigt håller måttet i klimat där fastfrysning kan bli aktuellt, på den gamla. Jag har ingen aning om hur utbrett fastfrysning av dörrar varit genom åren på SPA-plattformsbilar men att det är ett problem som Volvo blev tvungen ta fram en lösning på så mycket vet jag. Bor man där det finns uppenbar risk låskisteproblemet kan uppenbara sig och man har den gamla låskistan, tja varför inte byta till den senaste om man kan (på garanti/goodwill)? Så slipper man bry sig om ett problem mindre. Kostar ju inget i sådant fall. Alla kör ju inte i sådant klimat att de hamnar i situationen de inte kan få en dörr som inte går öppna. Det säger sig själv.
Som jag skrev, var och en får bedöma själv om det är värt få låskistan utbytt på garanti/goodwill om bilen fortfarande täcks av det, och man har de gamla låskistorna. Jag säger inte man skall byta. Men man kan få dem bytt i sånt fall. Om man anser att man inte vill riskera fastfrusna dörrar om man bor så till det kan bli aktuellt med fastfrysning .
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]