Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1566022
sewen skrev: ons 03 jan 2024, 00:18 Nya värmefrågor så här nästa vinter! :-D
Först en sammanfattning:
-Volvo menar att om man använder appen och väljer att inte starta motorn så slår man på parkeringsvärmaren. Den är främst till för att värma motorn till arbetstemp (10 grader) för att undvika kallstarter. Parkeringsvärmaren drivs av bensin eller diesel och sitter i höger hjulhus. Spillvärme går in i kupén.
-Vill man ha värme i kupé inför avfärd (förkonditionering på volvo-språk) ska man även slå på vanliga motorn när man får fråga om det i appen. Då värms både kupé (av ac och då måste bilens motor vara på) och motorn (via parkeringsvärmaren).

Det här är alltså den info jag fått av Volvo kundtjänst. Däremot tycker jag inte det helt stämmer överens med support/manual. Där fokuserar man främst på att parkeringsvärmaren hjälper till med förkonditionering av kupén.. Antar att man för tillräckligt med värme även i kupén (förkonditionering) om parkeringsvärmaren fått gå tillräckligt länge.

Men nu undrar jag om det här med tillskottsvärme som man kan välja i centerdisplayen. Stämmer detta:
Att klicka i tillskottsvärme är för att under färd få behagligare temp i kupén. Det är då parkeringsvärmaren som slås på för att hjälpa till. Lite motsägelsefullt kan jag tycka när volvo svarat att den primärt är till för att värma upp motorn till arbetstemp men de säger ju även att spillvärmen gåt till kupén så visst. I manual står det att "Tillskottsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn under körning".

Har hört nån som menar att parkeringsvärmaren kan sota igen om den inte får gå tillräckligt länge. Jag undrar om det gäller för både diesel och bensin? Och borde inte soten brännas bort om man då och då kör den lite längre?

Hur är det med ratt, stols och spegel/bakrute-värme? Hur gör man för att även den ska slås på när parkeringsvärme eller förkonditionering slås på inför avfärd?

Användning av timers i appen, vad slås på då? Bara parkeringsvärme men inte bilens motor för att värma kupén utan förkonditionering av kupé (och motor) får skötas av endast parkeringsvärmaren?
Tillskottsvärmare:
Bränslevärmaren startar under färd, vid behov, automatiskt. Det är det det innebär. Inaktiverar man tillskottsvärmaren i bilens inställningar kommer inte bränslevärmaren att starta automatiskt vid behov under färd.

Parkeringsvärmare sota igen:
Hade en Volvo med dieselvärmare förut (V70 MY14) som jag använde under 7 år, har en Volvo med bensinvärmare nu (V90 MY22). Har hört talas om att ev. dieselvärmare skulle kunna sota igen om den inte får värma ordentligt hyfsat ofta. Men jag vet inte om det är sant. Min dieselvärmare funkade utan problem under de 7 år jag hade bilen. Använde dock dieselvärmaren ganska ofta på vintern. Kanske bensinvärmare inte har samma problem med sotningstendens? I alla fall ingen sotningsproblematik på min bensinvärmare under de 28 månader jag använt min V90.

Vad som startar vid förvärmning:
I nyare Volvo med Google infotainment kan man få stolsvärme (framsäte) när man startar parkeringsklimat startas dvs bl.a. förkonditionering. Det kom i en uppdatering av bilens mjukvara för några versioner sen.
Version 2.5: Uppvärmning i framsätet aktiveras automatiskt när parkeringsklimat startas.
(dock inte automatisk start av rattvärme på detta sätt)
Nåt mer som går ha automatstart på i samband med att parkeringsklimat aktiveras än att vid förkonditionering det går få även uppvärmning av framsäte känner jag inte till.

Timers:
Förkonditioneringen startas, och stolsvärme.

Om du vill starta motorn via Volvo Cars appen (t.ex. för att få värme i bilen den vägen med varm motor så väljer man kortare tid än 15 minuter som avresetid under Starta i appen (har man Volvo laddhybrid kan inte man inte starta bensinmotorn fjärrledes om laddsladden är ansluten). Man kan göra max 2 fjärrstarter av motorn via Volvo Cars appen, sen måste man en gång starta bilen (aktivera den) med hjälp av nyckeln.
Användarvisningsbild
av sewen
#1566211
Ok. Tack för svar @246, och @bem, !

Jag kommer låta tillskottsvärmaren va kvar på auto. Året runt. Bilen står i garage till vardags så får ju en hel del hjälp med värme därifrån. Verkar inte heller vara vanligt förekommande att värmaren pajar på en v90. Den finns ju där för att användas.
När jag har parkerat ute i minus ska jag försöka köra värmaren så länge som möjligt innan jag startar bilen. Även om man kanske ska undvika att starta motorn så skriver volvo att den bara startas "lite lätt" för att få igång ac när man väljer att starta motron via appen. Inte jämförbart med en konventionell kallstart.
av FV89
#1566458
En följdfråga på tråden.. har en V90 2022, i instruktionsboken står det att värmaren inte värmer motorn utan endast kupén. Går det alltså inte att värma motorn innan start?
Användarvisningsbild
av bem
#1566501
FV89 skrev: lör 06 jan 2024, 21:48 En följdfråga på tråden.. har en V90 2022, i instruktionsboken står det att värmaren inte värmer motorn utan endast kupén. Går det alltså inte att värma motorn innan start?
Om du inte har en V90 Recharge (laddhybrid) kan du extrautrusta din V90 med en elektrisk motorvärmare och få motorn varm den vägen innan avfärd.
Användarvisningsbild
av sewen
#1566824
Jahapp, då har den lilla utredning jag gjort för att försöka förstå hur värmaren funkar och hur jag ska bete mig för att på bästa sätt värma bilen (motor och kupé) innan avfärd nästan helt raserats av ny info. :bored:
Tydligen värmer inte min värmare motorn utan "bara" kupén. Tvärt emot vad volvo kundtjänst sa när jag kontaktade dom. :mad:
Se denna tråd: viewtopic.php?p=1566820#p1566820
Användarvisningsbild
av sewen
#1567780
Volvo hävdar fortfarande att värmaren är till för både motor och kupé. Även om det inte är vad som står i instruktionsboken (där hävdar man att värmaren endast är för att värma kupén).
Detta kom idag från kundtjänst:

Parkeringsvärmaren är en av två delfunktioner för bilens värmare. Värmaren är monterad i det främre högra hjulhuset. Där av är det ej lämpligt att värma/förvärma bilen i slutet utrymme/garage.
Om du startat motorvärmaren får du en billigare och mer komfortabel drift ut motorns hänseende och förkonditioneringen är för din komfort.
Det ena ersätter inte det andra utan det är beroende på vad du vill ha för funktion.

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]