Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
#1535792
Har en V90 CC med T5-motorn. I Volvo-appen kan man förkonditionera bilen så den är varm/sval när man ska åka iväg. Antingen direkt med nedräkning 1-30min eller schemalagt via en timerfunktion. Timerfunktionen går även att ställa in på centerdisplayen i bilen.

När jag slår på värmen via appen får jag ibland frågan om jag även vill starta bilen. Trodde jag hade koll på det mesta men folk säger olika saker så nu tänkte jag sammanfatta några frågor och funderingar kring detta:

-Om jag tackar nej till att starta bilen, hur värms kupén i min bil upp då? Via batteridrift eller finns en separat bensindriven motor vars syfte endast är att skapa värme (och kyla på sommaren)?
-Sparar jag på bilens batteri genom att tacka nej till att starta bilen?
-Om jag inte väljer att starta bilen kan jag förkonditionera även när jag står i ett slutet garage?
-Kallstarter sägs slita på bilen, vad är det som slits? Motorn, startbatteriet eller båda?
-Om jag väljer att inte starta bilen när förkonditionering slås på värms då motorn / batteriet upp så det slits mindre sen när jag ska starta bilen och köra iväg?
-Om jag underhållsladdar batteriet vintertid bör jag ändå vara restriktiv med värmare för att inte slita.
-Om jag väljer att starta motorn när jag får frågan i appen, räknas det då som tomgångskörning?
Användarvisningsbild
av sewen
#1536088
150 visningar men inget svar. Ställer jag så svåra frågor? ;-) Eller är dom så dumma att de inte förtjänar ett svar? :-/
Prövar fråga Volvo kundtjänst.
av Truckdoktor
#1536095
Kan inte svara på allt men jag antar att din V90CC har en bränsledriven parkeringsvärmare, precis som min T5. Där förbränns bensin som värmer upp bilens kylvätska för kupén. Den brukar vara ett bättre alternativ mot att fjärrstarta bilen via appen. Dessutom är jag inte säkert om motorstart via app är lagligt i Sverige/Europa. Tror det var lite diskussioner om detta. Miljön, du vet.

Dessutom rekommenderar jag inte att ha värmare eller motorn igång i ett slutet utrymme som ett garage t.ex. De avgaser som samlas då är inte så hälsosamt för människor.

Motorns kallstart är inte det bästa för alla komponenter. Många rörliga komponenter (kolvar, vev+kamaxel, turbo, mm.) slits hårdare vid kall motor då bl.a. oljan är lite tjockare och inte kommer åt alla smörjpunkter lika snabbt och bra. Därför är bilarna byggda att tål det i viss mån och har ibland även skyddfunktioner för detta. Vissa t.ex. reducerar motoreffekt tills temperaturen kommit upp lite. Så en kall motor bör man inte ge fullast/varvar upp så hård innan den nått arbetstemperatur.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Truckdoktor
#1536096
Förkonditionering värmer bara kupé och motor, inte batteriet i vanliga fall. Batteriet ingår i stort sätt bara på hybrider/elbilar. De har en annan typ av batteri som kräver detta.

Underhållsladdning är en bra tanke. Jag sätter på laddaren ca. varannan månad en natt/helg. Jag kör nästan bara korta sträckor och det sliter på och tömmer batteriet fort. Under alla korta sträckor så hinner bilen inte ladda fullt båda batterier igen (den stora i skuffen och den lilla i motorrummet).

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Keiser
#1536115
sewen skrev: ons 29 mar 2023, 11:08 Har en V90 CC med T5-motorn. I Volvo-appen kan man förkonditionera bilen så den är varm/sval när man ska åka iväg. Antingen direkt med nedräkning 1-30min eller schemalagt via en timerfunktion. Timerfunktionen går även att ställa in på centerdisplayen i bilen.

När jag slår på värmen via appen får jag ibland frågan om jag även vill starta bilen. Trodde jag hade koll på det mesta men folk säger olika saker så nu tänkte jag sammanfatta några frågor och funderingar kring detta:

-Om jag tackar nej till att starta bilen, hur värms kupén i min bil upp då? Via batteridrift eller finns en separat bensindriven motor vars syfte endast är att skapa värme (och kyla på sommaren)?
-Sparar jag på bilens batteri genom att tacka nej till att starta bilen?
-Om jag inte väljer att starta bilen kan jag förkonditionera även när jag står i ett slutet garage?
-Kallstarter sägs slita på bilen, vad är det som slits? Motorn, startbatteriet eller båda?
-Om jag väljer att inte starta bilen när förkonditionering slås på värms då motorn / batteriet upp så det slits mindre sen när jag ska starta bilen och köra iväg?
-Om jag underhållsladdar batteriet vintertid bör jag ändå vara restriktiv med värmare för att inte slita.
-Om jag väljer att starta motorn när jag får frågan i appen, räknas det då som tomgångskörning?
Den information jag läst mig till är:
1. via bensindriven separat värmare (hö fram). Den kyler inte på sommaren (då behöver bilen startas) dock går fläktarna.
2. nej tvärtom, den laddar väl batteriet något om den går på tomgång.
2.5 (såg att jag missade en punkt) det beror ju lite på hur länge du kör värmaren och hur stort utrymme men det är ju fortfarande en motor som går så generellt bör det undvikas (kolmonoxidsförgiftning).
3. främst motorn.
4. ja, då värmaren också värmer motorn.
5. riktlinjen är att köra lika länge som man använder värmaren. Kör du mindre så är det klokt att underhållsladda (vilket det kan vara ändå).
6. ja.
Användarvisningsbild
av sewen
#1536823
Tack för era svar!

Jag har även fått ett långt svar från Volvo kundtjänst. Bifogar första stycket här:

"Vid frågan om direktstart så får du den JA/NEJ-frågan vid alla tidpunkter från 15 minuter och mindre. Vid svar JA så kommer motorn starta lite lätt för att dra igång AC som arbetar mot temperaturen cirka 20 grader. Men även parkeringsvärmaren som arbetar för att värma upp motorn så att du slipper kall motorstart. Stor del av spillvärmen från parkeringsvärmaren går in i bilen och värmmer också upp. Vid svar NEJ går bara parkeringsvärmaren igång och arbetar för att att då bara värma motorn (spillvärmen går fortfarande in i bilen)."

-Jag tolkar svaret som att om jag väljer att även starta bilen så undviker jag kallstart. Hur skulle det egentligen gå till då jag redan startat bilen?
-Väljer man att inte starta bilen så är syftet INTE att värma kupén utan främst motorn (för att slippa kallstart?). Däremot så gör spillvärmen att även kupén värms upp även om det inte är dess främsta syfte.

Har bett dom förtydliga om detta stämmer eller om jag har missuppfattat nåt.
Användarvisningsbild
av sewen
#1536831
Fick ett förtydligande från Volvo nu.
Värmaren är till för att få motorn till arbetstemp ca 10grader, inte värma kupén utan det blir bara en bieffekt.
Om man är ute efter behaglig kupé är det ACn som ska göra det och för att den ska dra igång måste man starta bilen. Men även värmaren för motorn går igång då och hjälper att få till en bra arbetstemp på motorn innan den belastas hårdare när man kör iväg.

Att värmaren främst är till för att värma motorn och inte kupén var en nyhet för mig! De gånger jag använt den har främst varit just för att få till en behaglig temp när det varit kallt och slippa skrapa rutor mm. Det har ju funkat tillfredställande men najs ju att även motorn mår bra av att den används! :-D
av Xanthopteryx
#1536853
Jag drar igång parkeringsklimat (värmaren) vintertid baserat på utetemp (ej tidur då jag tycker den värmer för mycket). Normalt så rutorna börjar bli lagom isfria. Att det är kyligt inne i bilen är lite skitsamma då det ändå r varmare än utan samt att det blir varmt fort när man kör. Gör det i första hand för motorn - slitage är ju en sak som den ändå klarar men det blir mer avgaser utan förvärmning. Värmaren då utbrister någon? Jo men den är HÖGeffektiv och nyttjar nästan allt bränsle till att göra värme.
Kring nollan räcker ofta typ fem minuter. Vid -5 kanske 10-15 minuter beroende hur kall natten varit, -10 så typ en 20-25 minuter ungefär. Allt lite beroende på så går på beprövad erfarenhet och vädret nu och timmarna innan.
Kan ju ha varit -10 exempelvis och en timme senare är det 0, men då är ju motorn fortfarande i princip -10.
Användarvisningsbild
av sewen
#1566016
Nya värmefrågor så här nästa vinter! :-D
Först en sammanfattning:
-Volvo menar att om man använder appen och väljer att inte starta motorn så slår man på parkeringsvärmaren. Den är främst till för att värma motorn till arbetstemp (10 grader) för att undvika kallstarter. Parkeringsvärmaren drivs av bensin eller diesel och sitter i höger hjulhus. Spillvärme går in i kupén.
-Vill man ha värme i kupé inför avfärd (förkonditionering på volvo-språk) ska man även slå på vanliga motorn när man får fråga om det i appen. Då värms både kupé (av ac och då måste bilens motor vara på) och motorn (via parkeringsvärmaren).

Det här är alltså den info jag fått av Volvo kundtjänst. Däremot tycker jag inte det helt stämmer överens med support/manual. Där fokuserar man främst på att parkeringsvärmaren hjälper till med förkonditionering av kupén.. Antar att man för tillräckligt med värme även i kupén (förkonditionering) om parkeringsvärmaren fått gå tillräckligt länge.

Men nu undrar jag om det här med tillskottsvärme som man kan välja i centerdisplayen. Stämmer detta:
Att klicka i tillskottsvärme är för att under färd få behagligare temp i kupén. Det är då parkeringsvärmaren som slås på för att hjälpa till. Lite motsägelsefullt kan jag tycka när volvo svarat att den primärt är till för att värma upp motorn till arbetstemp men de säger ju även att spillvärmen gåt till kupén så visst. I manual står det att "Tillskottsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn under körning".

Har hört nån som menar att parkeringsvärmaren kan sota igen om den inte får gå tillräckligt länge. Jag undrar om det gäller för både diesel och bensin? Och borde inte soten brännas bort om man då och då kör den lite längre?

Hur är det med ratt, stols och spegel/bakrute-värme? Hur gör man för att även den ska slås på när parkeringsvärme eller förkonditionering slås på inför avfärd?

Användning av timers i appen, vad slås på då? Bara parkeringsvärme men inte bilens motor för att värma kupén utan förkonditionering av kupé (och motor) får skötas av endast parkeringsvärmaren?
av 246
#1566019
Så här års vid 5-10 minus brukar jag starta värmaren 10-15 minuter innan avfärd, då är ev is lätt att sopa av rutorna. Kylarvätskan brukar vara på ca 30 grader. Sedan åker jag bilen och låter värmaren gå kanske ytterligare 10-15 minuter under körning. Därför att, jag vill att motorn snabbt ska komma upp i temp för tex mindre slitage (och sotbildning i värmaren) samt under den första milen sänker jag kupevärmen några grader för att just hjälpa motorn till normal arbetstemperatur. Med hjälp av obd2-dongel och mobilapp kan jag se tempen på kylarvattnet och oljetemp. Såå,när tempen är uppe på ca 80-85 stänger jag av tillskottsvärmaren och kan samtidigt höja kupevärmen igen tillbaka till det normala..kanske runt 21
Jag kör aldrig med tillskottsvärmaren i läget "Auto på", den hoppar igång i tid och otid, och då blir det nog gärna sot i systemet. Bränslervärmare är oförskämt dyra att laga.

Bra skrivet Xanthopteryx!!!

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]