Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pellix
#1535481
Blev beställning av ny tjänstebil.
V90 T6 -24 Core Edition i nya färgen Vapour Grey med 20”.
Går från XC60 T6 MY22 Early så det blir trevligt med nya motorerna ock större batteri. Hade en V90 D3 AWD för några år sedan, ganska nöjd med den.

Något jag inte får klart för mig är om det blir bensinvärmare eller elvärmare. Nån som vet?
Leverans står planerad i September generellt för V90, vet någon om det verkar stämma? Jag får väl planerad vecka om ett tag när ordern planeras i fabrik…men man är ju nyfiken :)

Vi beställer genom en ” bygg-din-volvosida” där det inte står nåt om det så jag har inte haft nån kontakt med nån säljare…om nån undrade varför jag vet så lite ;)
40BC88C7-9FF0-44F4-8AD3-2169E9973B83.jpeg
40BC88C7-9FF0-44F4-8AD3-2169E9973B83.jpeg (248.6 KiB) Visad 971 gånger
#1535487
perhall skrev: sön 26 mar 2023, 22:18 Vad gör du med gamla bilen? Är det care by volvo?
Nej den lämnar jag bara in vid bytet. Har i och för sig möjlighet att köpa ut den om jag vill men de brukar vara relativt dyra, iallafall tidigare gånger jag kollat priset.
Inte Care By Volvo, det är nåt avtal genom AB Volvo där jag jobbar.
Användarvisningsbild
av bem
#1535495
Om Volvo fortfarande prioriterar 90-serien (som de gjorde när min V90 T6 Recharge MY22 byggdes) så får du elvärmare (men utan värmepump, det har bara Volvos rena elbilar).
Provbygg en V90 T6 Recharge och kolla sen igenom all utrustning (”Visa alla funktioner” under resp utrustningsnivå) så bör det stå Elektrisk värmare.
På vissa andra modeller kan bränslevärmare finnas än p.g.a. datachipbrist som förmodligen är ännu, som alltså är anledningen vissa modeller kan få bränslevärmare istället för elvärmare på laddhybriderna.
#1535517
bem skrev: mån 27 mar 2023, 00:06 Om Volvo fortfarande prioriterar 90-serien (som de gjorde när min V90 T6 Recharge MY22 byggdes) så får du elvärmare (men utan värmepump, det har bara Volvos rena elbilar).
Provbygg en V90 T6 Recharge och kolla sen igenom all utrustning (”Visa alla funktioner” under resp utrustningsnivå) så bör det stå Elektrisk värmare.
På vissa andra modeller kan bränslevärmare finnas än p.g.a. datachipbrist som förmodligen är ännu, som alltså är anledningen vissa modeller kan få bränslevärmare istället för elvärmare på laddhybriderna.
Japp, står det på ByggMinVolvo, bra tips att kolla där. Får väl se vad det blir i slutänden, tror det var lika för förra bilen men de ändrade i sista stund pga komponentbristen då XC60 inte var lika prioriterad som 90-bilarna.
Användarvisningsbild
av bem
#1535568
I så fall kan Volvo ha slutat att (delvis?) prioritera 90-serien. Kan i och för sig vara så att prioritering på 90-serien kvarstår men inte alltid chipbristen medger varje 90-seriebil laddhybrid får elvärmare, utan istället bensinvärmare ibland?
Det är ju plus och minus med elvärmare resp. bensinvärmare. För vissa kanske det kvittar vilken värmare som sitter i bilen. Jag valde medvetet bensinvärmare i min V90 T6 Recharge MY 22 early som var sista gången man kunde välja det. Annars hade de monterat elvärmare. Tyckte hybridbatteriet var för litet (10,6 kWh) på min för elvärmare så jag valde bort elvärmare. Numera med hybridbatteri på 18,8 kWh funkar rimligen en elvärmare bra (gissar jag).
#1535614
Elvärmaren fungerar otroligt bra med 18,8 kWh batteriet vilket jag är riktigt nöje med. V60 T8.
Farsan väntar på sin XC60 T6 Recharge beräknad leverans i juli. Tror att det blir en 2024 då den ska ha 2-fas laddning. Men i alla fall så får även den bensinvärmare vilket jag tycker är mycket konstigt. Bra om det hade varit valbart.
#1535719
Spännande vad det blir.
Har haft bensinvärmaren i bilarna hittills och tycker det har funkar bra. Skönt att ni är nöjda med elvärmaren oxkså, då blir det ju bra oavsett!
Vad är det som är positivt med värmepumpen i fullelbilarna? Har inte läst på skillnaden…
#1535731
Har själv elvärmaren och den fungerar jättebra. Men har råkat ut för att det är för lite laddning så att den inte går igång. Det skulle inte hända sa de när jag köpte den. Med bensinvärmare lär det inte hända.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]