Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mistervv
#1534698
Tjena,

Som titeln lyder på denna tråd så behöver jag köpråd för en långmilad V90 CC D4 AWD!

Tittar på en med ca 29k mil, fullservad hos auktoriserad Volvo verkstad och kvitton går nog säkerligen att trolla fram på något vänster. Bilen går för 190k riksdaler och tyckte att det var rätt smutt för vad som ingår här.

Är det något jag behöver tänka på här mer än ev. rost? Håller den 5 år till med regelbunden service med typ 2-3k mil per år? Bör jag välja annat?

Tackar på förhand!
Användarvisningsbild
av sewen
#1534706
mistervv skrev: Håller den 5 år till med regelbunden service med typ 2-3k mil per år? Bör jag välja annat?
Det lär den väl inte göra. Inte många moderna bilar som klarar 39-44k mil med bara vanlig service. Vad som helst kan ju behöva åtgärdas utöver vanlig service under de 12 000 - 15 000 mil du planerar köra. Så ja, skulle jag säga, välj en med lägre mil om du inte vill eller har möjligheten att lägga extra på reparationer utöver servicen.
av perhall
#1534713
Är den 100 000 billigare än en som gått 13 000 mil? Den som gått 13 har gått 20 om tre år, denna 36 000, den kommer förmodligen vara både sliten och ha råkat ut för många reparationer... och värd 80 000 mindre än en som då gått 20? Jag är tveksam, tycker 200 000 låter rätt dyrt för en sån.
#1534715
Benägen att hålla med. Jag har följt marknaden dagligen för dessa bilar, V90 CC och V90 AWD, för ett stundande köp men inte hittat rätt bil än, antingen har det saknats utrustning som jag vill ha, PDC fram - varför inte std :) eller brist på dynamisk Led, eller så har milen varit för höga. Framförallt har bilarna varit för dyra, (Ja, beg bilar har självklart varit högt värderade länge, pga flera orsaker) Jag ser hur längre perioden har gått och ju mer inflation och räntor som stiger, så sjunker priserna. Jag skulle rekommendera att vänta ytterligare några månader (om du har möjlighet) eller pruta 20-30k till ) när räntorna har slagit in med full kraft, då är denna bil värd ca 150 tkr. Jag vill minnas att de hade kampanj på V90 CC Momentum Advanced, var det under 2018 eller 2019 för 379-399' nya... Är inte helt säker, rätta mig om jag har fel... :)
Användarvisningsbild
av sewen
#1534716
@Oceanrace12, Så det har börjat gå ner nu? Har man otur får man vänta läääänge. Jag bevakade olika modeller länge i förhoppning om att det skulle vända nedåt. Till slut började samma bilar dyka upp som jag tittat på ett år tidigare. Men nu hade de fler mil på mätaren och högre prislapp...! :devil:
av perhall
#1534721
Det har börjat gå ner.
Fina långmilare är lite av en fälla. Det behöver inte vara, men ganska ofta. De är mer slitna än man ser, plus svårsålda sen när de ska säljas igen. Och inga garantier i allmänhet.
Användarvisningsbild
av bem
#1534772
En rätt stor nackdel med en bil som gått såpass långt som 29000 mil är att det såvitt jag vet inte går att få en Maskinskadeförsäkring på en sån långmilare. Det kan bli dyrt om nåt havererar som annars kan täckas av en Maskinskadeförsäkring. Mycket saker i en modern bil, speciellt elektronik och olika elektronikboxar osv. Kolla upp det försäkringsbolag du har idag vad max mil och hur gammal bilen kan vara för att få teckna en maskinskadeförsäkring. Jämför även Volvia, tror de har hyfsat många mil och årtal på bilen.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1534777
Det är inte ovanligt att Taxi-bilar rullat 50-60.000 mil. De som är i gott skick köps ofta av någon i "närheten" av verksamheten. Med det sagt så behöver inte en bil med många bil skapa speciellt mycket problem.

Däremot är det utan tvivel så att mil sliter. Ekonomiskt är det fullt möjligt att byta ut det som går sönder till begagnade eller icke original-delar. Ska du göra allting på Volvo blir det troligen dyrt. Äldre bilar med större servicebehov blir billiga om ägaren kan reparera dem själv, det kan också vara OK med en mindre fristående verkstad. Risken är högre eftersom det inte finns någon garanti eller försäkring som täcker eventuella problem -- men du kan reparera mycket för prisskillnaden (speciellt om du gör en del själv).

Jag har inte tid eller lust med en krånglande bil. Därför byter jag bil relativt ofta. Det är inte heller billigt.
Användarvisningsbild
av bem
#1534825
sewen skrev: mån 20 mar 2023, 21:03 @Oceanrace12, Så det har börjat gå ner nu? Har man otur får man vänta läääänge. Jag bevakade olika modeller länge i förhoppning om att det skulle vända nedåt. Till slut började samma bilar dyka upp som jag tittat på ett år tidigare. Men nu hade de fler mil på mätaren och högre prislapp...! :devil:
Läs här, verkar som beg. priserna på bilar, speciellt på elbilar, är på nedåtgående:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ade-bilar/
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?