Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LenaLindman
#1534424
Hej!
Vi har köpt en ny V90 T& recharge 2023 års modell (alltså med den långa räckvidden) som vi fick 31/1 2023. Denna bil ska ju ständigt vara uppkopplad mot internet via bilens inbyggda modem och det behövs inget simkort.

I vår bil fungerar internet ibland och ibland inte, helt slumpmässigt. Vi upptäckte det genom att det inte gick att starta klimatanläggningen via VolvoCars-appen. Dessutom är batteriets räckvidd i appen ofta helt felaktig.

När bilen är uppkopplad står det längst upp till vänster i centerdisplayen LTE och det finns en ifylld triangel. När bilen inte är uppkopplad ser man endast en triangel som inte är ifylld och med ett + i nedre vänstra hörnet av triangeln. Då blinkar även SOS-lampan. GoogleMaps är då offline och andra nedladdade appar som kräver internet fungerar naturligtvis inte.

Har varit i telefonkontakt med VolvoCars support och enligt deras anvisningar först startat om centerdisplayen genom att hålla inne hemknappen 20 sek, sedan startat om allt genom att trycka på defroster-knappen. Samma problem.

Bilen har varit inne på Bilia 2 ggr. Första gången gjorde teknikern någon reset (vet inte exakt vad han gjorde). Andra gången laddade han ner en ny mjukvara då det visade sig vara ett känt problem. Men problemen kvarstår.

Nu ska den in en tredje gång till Bilias experttekniker som ev. måste involvera VolvoCars i problemen.

Är det någon annan som haft samma problem och hur löstes problemen?

Undrar Lena Lindman
av LJN
#1534430
Trist på en ny premiumbil, har själv råkat ut ett par gånger för samma sak och senast igår fredag. Men i mitt fall så har "reset" av kommunikationsmodulen löst problem för stunden. Har du provat en andra gång med "defroster-knappen" ? Tyvärr så är Volvos mjukvara/hårdvara inte bättre än så här, dom har försökt under lång tid att komma tillrätta med problemen. Enligt min återförsäljare så har dom löpande kontakt med Volvo angående Volvos implementering av Google plattformen.
#1534431
Tack för ditt svar.
Jag har inte provat någon mer gång med defroster-knappen. Kan vara värt ett nytt försök kanske nu när programvaran är uppdaterad.
Reset av kommunikationsmodulen, har du gjort det själv och i så fall hur?
Senast redigerad av 1 LenaLindman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1534442
Vad är det för leverantör av internet numera i en Volvo som följer med gratis vid köp av ny Volvo? På Min V90 T6 Recharge MY22 är det tyska Hot Spot Drive som levererar internet,
https://www.hotspotdrive.com (Välj Svenska i övre högra hörnet, Välj Volvo sen Sverige osv). Man måste konfigurera när man sitter i bilen via Centerdisplayen så man får sitt Hot Spot Drive konto aktivt för ens Volvo i så fall.
Om du har Hot Spot Drive så antar jag du skapat ett konto där? Om man har den leverantören för internet i sin Volvo måsta man ha ett Hot Spot Drive konto.
Sen underlättar det även om man anger ett Google-konto i bilens inställningar samt har angett sitt Volvo ID skall man göra också i bilens inställningar. Var ett tag sen jag gjorde allt detta men det funka utan problem i min Volvo och har så gjort i 18 månader vid det här laget.
Min Volvo säljare hjälpte till ansluta bilen till Volvo On Call och Volvo Cars appen men internetanslutningen i bilen fick jag göra själv (hemma, senare) och det funka bra.
av LJN
#1534449
LenaLindman skrev:Tack för ditt svar.
Jjag har inte provat någon mer gång med defroster-knappen. Kan vara värt ett nytt försök kanske nu när programvaran är uppdaterad.
Reset av kommunikationsmodulen, har du gjort det själv och i så fall hur?
Att göra en reset/omstart av Googlesystemet eller kommunikationsmodulen har olika tillvägagångsätt:

Googlesystemet: Centerdisplayen genom att hålla inne hemknappen 20-30 sek, sen tar omstarten en stund.
Kommunikationsmodulen: Tryck på defroster-knappen tills SOS-knappen i taket börjar blinka, sen får ni trycka på knappen en gång till för att stänga av defroster.
Det tar 1-2 minuter innan LTE symbolen blir "aktiv"
Lycka till!
av LJN
#1534450
bem skrev:Vad är det för leverantör av internet numera i en Volvo som följer med gratis vid köp av ny Volvo? På Min V90 T6 Recharge MY22 är det tyska Hot Spot Drive som levererar internet,
https://www.hotspotdrive.com (Välj Svenska i övre högra hörnet, Välj Volvo sen Sverige osv). Man måste konfigurera när man sitter i bilen via Centerdisplayen så man får sitt Hot Spot Drive konto aktivt för ens Volvo i så fall.
Om du har Hot Spot Drive så antar jag du skapat ett konto där? Om man har den leverantören för internet i sin Volvo måsta man ha ett Hot Spot Drive konto.
Sen underlättar det även om man anger ett Google-konto i bilens inställningar samt har angett sitt Volvo ID skall man göra också i bilens inställningar. Var ett tag sen jag gjorde allt detta men det funka utan problem i min Volvo och har så gjort i 18 månader vid det här laget.
Min Volvo säljare hjälpte till ansluta bilen till Volvo On Call och Volvo Cars appen men internetanslutningen i bilen fick jag göra själv (hemma, senare) och det funka bra.
Intressant och helt ny information för mig. Men detta gäller väl om man vill ha wifi/hotspot i sin bil så att förare/passagerare kan ansluta eller? När det gäller bilens internetuppkoppling för appar, OTA mm. så är det väl programmerat i bilen per "default" e-sim eller? Och mot vilken mobiloperatör är det kopplat mot? Hoppas att det är Telia:)
Användarvisningsbild
av bem
#1534458
LJN skrev: lör 18 mar 2023, 16:41 ...
Intressant och helt ny information för mig. Men detta gäller väl om man vill ha wifi/hotspot i sin bil så att förare/passagerare kan ansluta eller? När det gäller bilens internetuppkoppling för appar, OTA mm. så är det väl programmerat i bilen per "default" e-sim eller? Och mot vilken mobiloperatör är det kopplat mot? Hoppas att det är Telia:)
Alltså, jag vet inte vad Volvo har för internetleverantör på sina Volvo årsmodell 2023. På 2022 var det tyska "Telekom Hot Spot Drive" (ja de heter så) som Volvo hade som internetleverantör i sina bilar. 4 år gratis internet med en ny Volvo då och det är säkert 4 år gratis internet med en Volvo 2023 också. Men vilken leverantör som används idag vet jag som sagt inte.
Säkrast är nog du ringer din säljare på måndag eller så kan du nog ringa Volvo kundsupport för att få reda på hur det ligger till med din Volvo 2023 årsmodell, vilken som levererar internetanslutningen för det bilmodem som sitter i din bil. Och då kan du ju passa på fråga om du behöver ansluta bilen till internet via nån speciell procedur (kika i Inställningar i Centerdisplayen så hittar du uppgifter om Internetvillkor, Google-konto och sånt).
https://www.volvocars.com/se/support/contact

Det är inte en Wifi Hot Spot jag pratar om nu, det är nåt helt annat (att dela ut en trådlös internetanslutning).
I min bil med Telekom Hot Spot Drive syns det "Telenor SE" i Internetvillkoren i bilen.
Bilagor
Internet_V90_MY22.jpg
Internet_V90_MY22.jpg (4.92 MiB) Visad 1053 gånger
av LJN
#1534462
Tack bem: Då vet vi att det är Telenor,s nät som gäller för Volvo. Och det är inte helt optimalt för oss som bor i glesbygd. När det gäller "glesbygd" eller utanför storstadsområden så är ofta Telia att föredra. Sen att Volvobilar tappar internetkontakten beror nog inte på det, utan det är troligt andra tekniska brister som Volvo säkert är medvetna om. Om vi studerar våra vanliga/dagliga mobiltelefoner så är dom väldigt driftsäkra, även när det gäller internetuppkoppling.

Edit: Kollade nu i morse och min internetuppkoppling var mot Telia Sverige:)
#1534525
Tack snälla för era tips!
Har varit ute och kollat lite i bilen. Den är dessutom uppkopplad mot internet nu!
Har sedan tidigare angett mitt Google-konto i bilens inställningar.
Men var ska jag ange mitt Volvo-id?
På "Användarvillkor för internet" står att det är Telia som är mobiloperatör.
Där finns också möjlighet att skapa ett konto på Hot Spot Drive vilket jag inte har gjort.
Har just pratat med VolvoCars support som trodde att Hot Spot Drive används för att dela internetanslutning, precis som du bem skrev, så det behöver jag väl inte bry mig om?
Supporten menade att det sitter ett sim-kort i bilen som används om man via bilen ringer upp Volvo Assistansen och som också används av modemet. Han tipsade om att det kunde vara ngt strul med detta simkort.
Användarvisningsbild
av bem
#1534532
Har varit ute och kollat lite i bilen. Den är dessutom uppkopplad mot internet nu!
Har sedan tidigare angett mitt Google-konto i bilens inställningar.


Bra.

Men var ska jag ange mitt Volvo-id?

Nog har jag gjort det på nåt ställe i bilens inställningar men det var typ 18 månaders sen när min bil var ny.
Möjligt det var när Volvo Cars appen parkopplades med bilen. Svårt minnas.

På "Användarvillkor för internet" står att det är Telia som är mobiloperatör.

Har du en anslutning som syns i användarvillkor för internet?

Där finns också möjlighet att skapa ett konto på Hot Spot Drive vilket jag inte har gjort.

Det bör du ta reda på om du skall använda Telekom Hot Spot Drive eller inte. Är det gratis i 4 år (som för min V90 Recharge MY22) så skulle jag gå vidare och skapa ett konto hos Telekom Hot Spot Drive. Mitt ger hastighet 10 Mbit upp-nerströms vill jag minnas vilket räcker fint enligt min erfarenhet under 18 månaders användande.

Har just pratat med VolvoCars support som trodde att Hot Spot Drive används för att dela internetanslutning, precis som du bem skrev, så det behöver jag väl inte bry mig om?

Telekom Hot Spot Drive är en tysk internetleverantör som Volvo använde på åtminstone Volvo 2022:or. Abonnemanget var gratis i mitt fall med min MY22:a.

Supporten menade att det sitter ett sim-kort i bilen som används om man via bilen ringer upp Volvo Assistansen och som också används av modemet. Han tipsade om att det kunde vara ngt strul med detta simkort.

Ja det sitter ett SIM-kort i Volvo bilar som bilens inbyggda modem använder för att få kontakt med yttervärlden.
Tydligen har du ett SIM-kort med Telia som leverantör (som du skrev tidigare). För mig är det "Telenor SE" (inte Telia) som syns i mina Användarvillkor för internet.

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]