Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uginuk
#1533810
Hej
Tittar på att köpa en bil och då en v90, 2019
Någon tidigare ägare verkar varit på avgasröret och svetsat ihop något eget.
Ser också att grillen, lackat om från krom till svart.
Efter lite gogglande verkar det vara en "låtsats konvertering" till R design.

https://ibb.co/SK8B8QJ

Är detta vanligt? Några varningsklockor ni skulle kolla extra noga efter?
I övrigt verkar bil, service allt vara I sitt skick.

Mvh
Senast redigerad av 1 Uginuk, redigerad totalt 0 gånger.
#1533834
Visst ringer det klockor. Fast om allt ser seriöst ut så är det väl ingen fara. Kolla på skarvar och svetsar på avgassystemet. Är grillen verkligen lackerad och inte bara folierad?
#1533846
OneYet skrev: sön 12 mar 2023, 15:17 Visst ringer det klockor. Fast om allt ser seriöst ut så är det väl ingen fara. Kolla på skarvar och svetsar på avgassystemet. Är grillen verkligen lackerad och inte bara folierad?
Tror den var lackad, och det håller inte särskilt bra, därav priset enligt försäljare

Bild på det ser ju sådär ut i skarvarna. Inget proffsjobb på svetsen direkt
https://ibb.co/SK8B8QJ
#1533851
Ja någon av bilens tidigare två ägare (en i Dalarna och en i Värmland) har uppenbart varit en hemmafixare...
Dessutom är bilen ganska snålt utrustad, om det nu är något man lägger stor vikt vid.

Jag säger inte att det är något fel på bilen, men hade nog personligen kikat efter ett annat exemplar.
#1533935
Nej, den där bilen ska man inte köpa ifall det finns alternativ.

Avgassystemet ser allt annat än bra ut.
Att det rostar i skarven är dock helt naturligt, en svetsfog är mycket rostkänslig.
Man slipar bort överskottet av den metall som har "blånat", här ser det ut som att detta ej har gjorts.
Bruten fjäder framvagn

Hadde igår min nyköpta V90 CC på […]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]