Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1533551
I morse när jag skulle åka till jobbet 6 mil hade inte vägen plogats efter sennattens snöfall, som pågick även i morse. Jag fick susa fram till jobbet i ca. 1 dm nysnö som yrde runt bilen. Väl framme till jobbet parkerade jag min V90 Recharge MY22.
När jag jobbat klart kl .17 satt jag mig i bilen och åkte hemöver. Ut på motorväg en kort bit. Accelererar upp mot 80-90-100 km/h. Vad händer? Hela bilen vibrerar så mina tänder skallrar. Vad f…n tänker jag och drar ner på farten. Tar mig fram till den avfart jag skall ta av. Nu är det landsväg resten av vägen hem, 80 km/h. Fortfarande vibrationer i bilen men bedömer att jag tar mig hem trots vibrationerna. Provar stänga av bensinmotorn, kör bara på Pure körläge, ingen skillnad, vibrerar ändå. Väl hemma svänger jag in på en bensinmack och går ur och kollar fälgarna. Och lika säkert som amen i kyrkan fanns frusen slask insidan på två fälgar. Gick in på macken och köpte en ”värsting” automattvätt. 10 min senare rullar jag ut och tar en sväng på landsvägen och drar på uppåt 90 knyck. Bilen går som den brukar dvs. silkeslent, vibrationsfritt.
Har kört bil (mestadels Volvo) sen 1979 men aldrig råkat ut för slask insida fälgarna som frusit till och medfört obalans vid lite högre hastigheter.
En kombination av väghållare som inte plogat vägen och en bil, min, som inte riktigt klara köra i 1 dm nysnö i 6 mil och sen parkeras i några minusgrader.
Hur hindra det händer igen i framtiden?
Väghållaren plogar vägen förstås, men om inte, vad göra som bilägare?
Svårt peta bort snö-slask insida fälgen.
Men man kanske borde ha med sig en sprayflaska ”deicer” i bilen? Är väl det jag kommer på själv som kan lösa ett sånt här problem om man upptäcker det.
Nu förstår jag vad Volvoägare menar när en Volvo börjar vibrera vid en viss fart för att bli värre med farten.
Lite konstigt jag aldrig råkat ut för sånt här tidigare under 44 års bilåkande med rätt många bilar, mest Volvo.
Förmodligen var temperaturen ogynnsam så snön-slasken på vägen ”klibba” fast på insidan fälgarna och när jag sen parkera frös snö-slask ”kakorna” insidan fälgarna.
Några samverkande faktorer var det väl som gav mig en hoppla hoppla åktur idag. Nog hann jag fundera länge, 6 mil hem, vad orsaken kunde vara. Facit fick jag när jag syna insidan fälgarna.
Kanske nån kan få nytta av ovan och dra lärdom av min ”händelse” idag.
Bilagor
BC02E424-C1D3-45AF-9550-9CD228FF2C92.jpeg
BC02E424-C1D3-45AF-9550-9CD228FF2C92.jpeg (5.59 MiB) Visad 748 gånger
#1533555
Jag råkade ut för exakt samma sak i förrgår. Måste ha varit gynnsamma förhållanden för det för jag har aldrig råkat du för det tidigare vad jag vet.
#1533556
Sådant där har jag också varit med om.
Helt klart lättare med större fälgar och trenden i dag är ju att det skall vara bara fälg med en tunn lakritsrem ovanpå.
Sedan kan designen på fälgen spela roll - insidan - för hur snön fastnar.
Och självklart kan bilen spela roll i detta också.
Men det är många faktorer som samverkar och i oturlig väderlek så kan allt hända, tyvärr.

Råkade till exempel ut för dåligt blås i somras, skitvarmt väder. Fläktarna gick men det kom knappt någon kall luft att tala om. Väldigt dåligt blås rent allmänt. Tänkte att något gått sönder och suckade. Vi tog en paus för att kolla, starta om bilen med mera. Hjälpte inte.
Körde vidare, men så fick jag en plötsligt "AHA!" och jag slog av AC och gissa vad?
Ganska snart så började det blåsa mera. Det ökade mer och mer. Kall skön luft i denna 30-gradiga värme. Blev bättre och bättre fart, fortfarande kall luft. Blåste på helt som vanligt och till slut, efter ganska lång stund faktiskt, så var det mera ljummen och till slut utetemp som kom in.
Slog på AC igen och allt fungerade exakt som vanligt.

8.000 mil.
5,5 år.
ALDRIG varit med om förr eller senare.

Men, olyckliga omständigheter: Vädret var sjukt varmt och EXTREMT fuktigt - regnade av och till och denna extremvärme med extrem fukt. Detta gjorde att det oturligt nog kunde börja frysa på evaporatorn. Normalt skall ju inte det ske men något gjorde att det ändå kunde triggas igång och lura termosensorerna i systemet. Och när det då väl börjat frysa så triggade det mer och mer frysning tills hela paketet var nästan helt igenfruset av mängder med is.
När jag slog av AC så tillfördes ju ingen kyla och den 30-gradiga värmen kunde då strömma genom springorna i isen och därmed kylas och tina isen bit för bit.

Vissa saker är bara svårt att värja sig för helt enkelt. Tyvärr.

Och vädret som varit, särskilt här hos oss, har ju legat nära nollan med klibbig men ändå fluffig snö vilket märkt tydligt när man försökt borsta av bilen. Det är liksom både lätt och tungt att borsta.
#1533570
En kompis med gamla XC90 som råkar ut för detta jämt när han kör på oplogad väg. Normalt kör de flesta av oss inte genom snö så ofta men han är jägare så blir en del oplogade skogsvägar. Han hade kunnat byta fälg men hanterar det genom att köra in till sidan och gräva ut snön som fastnat när han väl tagit sig ut till den plogade landsvägen.
#1533585
Detta inträffar då och då, känns lätt igen på typen av vibration, att den är strikt hastighetsberoende och uppträder vid slaskig väderlek.
Jag brukar stanna vid närmaste p-ficka och peta bort det med en pinne eller liknande. Blir ju inte helt rent, som vid en tvätt, men det lilla som blir kvar brukar inte skapa några vibrationer.
Fälgsidor eller något som täcker tror jag inte på. Det blir bara svårare att peta bort det som fastnar och fryser. Det som fryser eller fastnar rinner lätt in och lägger sig, men svårt att få ut när det fryser.
#1533595
Jag hade samma problem på en bil för längesedan, typ 15 år sen. Hade 16" femekrade fälgar. Väldigt öppna. Tröttande på det då det tid o otid kom in snö i fälgarna, räckte ju parkera i en snövall intill trotoar. Skaffade nya vimterhjul i plåt med hjulsidor. Sen försvann det problemet. Tyvärr är trenden större och större hjul på vintern. Klarat mig hittils med nuvarande bilen, v60 med 17" men är väl bara en tidsfråga. Hade gärna haft 16" på vintern med hjulsida, inte så snyggt men enkelt.
Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]

Xc70 koppling brand

Låt någon från en oberoende firm[…]

Er feedback är nyttig och det märks hur […]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]