Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GurraT
#1533353
Hej,

Är nybliven ägare till en V90 t4 modellår 2018. Den har gått strax under 7000 mil.

Behöver boka service och har hört av mig till Bilia. De ville ha 8300 sek. Har även hört av mig till Volvo car retail som ville ha 5900 och då menade de på att jag fått 20 procents rabatt.

Hur viktigt är det att serva bilen på sådan auktoriserad verkstad. Kan det inte gå lika bra på Meca eller Mekonomen och kanske komma ner något i pris?

Kan inte så mycket om bilar som ni kanske förstår.

MVH

Gustav
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1533355
@GurraT, Kan du så ta och kolla med Volvo ÅF utanför städerna. Kanske när man ändå ska någonstans. Det kan skilja tillräckligt ibland i alla fall. Det du fått på retail låter bra och vet i tusan om mekonomen eller de andra slår det så att det är värt det. Sen får man se efter så de innehåller samma saker, alltså så de inte ingår färre saker än vad som skall göras med för säkerhets skull. Visst ska garantier gälla så länge det görs fackmannamässigt vad jag vet men det är inte alltid smidigare.

Vart är den servad tidigare?

Vissa kör väl serviceavtal med, det kan löna sig men det får man så klart bocka av innan så att det verkligen gör det
av GurraT
#1533362
Tack för snabbt svar. Får bli Volvo car retail. Kommer nog teckna serviceavtal sedan också. 300 kr månad känns helt okej.
av Lövet
#1533365
Mekonomen siktar på att vara 10-15% under aukt-verkstad, inte mer. Jag valt VCR i så fall.

Det går annars fint att serva på Meca och Mekonomen, garantier och försäkringar gäller i alla fall.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1533378
Jag har sedan 2014 servat bilarna på VCR och är mycket nöjd med deras kunnighet och bemötande vilket jag inte var tidigare hos ÅF(större Volco Åf)
Jag känns som dom satsar mera på utbildning av Teknikerna
av Xanthopteryx
#1533421
Du kan serva var du vill, men, mjukvaran ingår antagligen inte då. Det borde den göra på Volvocars bland annat (service 2.0 eller vad den heter).
Nu vet jag inte hur den är servad innan, och var, men det kommer ju lite uppdateringar (under skalet om inte annat) på mjukvaran då och då.
av GurraT
#1533465
Bilen har bara servats på Bilia tidigare men tyckte deras offert om 8000 plus var lite väl saftigt.

Ska läsa in mig på serviceplanen för att få lite bättre koll men tycker att det kan vara bra med ett ordentligt serviceavtal, förutsatt att det mesta som behöver göras ingår i ett sådant.
av Volvoold
#1533467
Vad ingick då för åtgärder, om de ska ha 8000+?
av GurraT
#1533577
Originalservice
Slitagekontroll
Drivlinekontroll
Service 2.0 av mjukvara
Luftfilter kupé byte
Kontroll av hjulvinklar
Byte bromsvätska

Förutom byte av bromsvätska och kanske luftfilter anser jag att allt ovan måste rymmas inom en originalservice.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]