Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hanzon
#1532505
Eftersom ÅF inte svarar och PST hänvisar till säljaren så ställer jag frågan här.
Enligt manualen så ska Parkeringsbromsen aktiveras automatiskt enligt nedanstående scenario:
när bilen stängts av.
när växelläge P väljs i en brant backe.
om funktionen automatisk broms vid stillastående (Auto hold) är aktiverad och bilen har stått stilla en längre tid (5-10 minuter)
föraren lämnar bilen.

Tacksam om någon kan verifiera att det fungerar enligt ovan på era bilar. På min fungerar det inte, jag måste aktivera Parkeringsbromsen manuellt. Bilen det avser är XC90 MY-23
av Camelen
#1532521
Ja det fungerar för det mesta men inte alltid. Man får inte vara för snabb att lyfta foten från bromsen när man stänger av bilen för då hänger inte systemet med.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1532649
Tack för era svar, jag ska boka tid för ett verkstadsbesök.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1535014
Lite återkoppling. Bilen har varit inne två dagar för felsökning hos ÅF utan att dom kunna ringa in felet. Ärende är lagt till Volvo och även dom verkar lite rådvilla om detta är by design eller ett fel trots att manualen beskriver att parkeringsbromsen ska aktiveras automatiskt när tändningen stängs, arbetshypotesen är nu att det tydligen kan skilja mellan versionerna av mjukvara för denna funktionen. To be continued.....Någon annan som har fått samma "feature" på sin bil?
Användarvisningsbild
av bem
#1535016
Det funka som manualen beskriver när min V90 T6 Recharge MY22 (Google infotainment) var ny men senare måste jag dra i handbromsknappen. Jag höll på experimentera rätt mycket när det sluta funka såsom manualen säger det ska. Men jag gav upp, fick det aldrig funka igen. Kanske det försvann i samband med nån mjukvaruuppdatering, vet inte men misstänker det. Det sitter i ryggmärgen numera att handbromsen skall dras åt manuellt så jag tänker inte nåt på det längre.

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]