Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534042
Har planer på att ta en T6 v90 recharge som tjänstebil men är också intresserad av vad den dra på ren bensindrift.
Har en Skoda Superb PHEV som snittar ca 0,6 på ren el och då är det 90 procent landsväg mellan 90-120km/h och det jag ser om T6 är väldigt varierande siffror. Någon som har lite bättre koll ?
XC90 som nändes tidigare är ju en ganska mycket större bil
#1534044
Selster skrev: tis 14 mar 2023, 10:55 Har planer på att ta en T6 v90 recharge som tjänstebil men är också intresserad av vad den dra på ren bensindrift.
Har en Skoda Superb PHEV som snittar ca 0,6 på ren el och då är det 90 procent landsväg mellan 90-120km/h och det jag ser om T6 är väldigt varierande siffror. Någon som har lite bättre koll ?
XC90 som nändes tidigare är ju en ganska mycket större bil
Vi bilägare testade V90 T6 Recharge i ett nr (nr. 3 16 februari 2021) och det finns knappast anledning tvivla på uppgifterna där. Att Volvo Cars har gjort T6:an märkbart snålare sen dess (viss motoroptimering har de dock gjort via mjukvara sen dess) tror jag knappast. Under testkörningen ca. 40 mil av Vi bilägare drog V90 T6 Recharge 0,83 liter bensin per mil.

I Tidningen Elbilen nr. 2 2021 testa de V90 T6 Recharge.
Bränsleförbrukning 20 mils körning, blandad körning el/bensin: 0,56 liter/mil (Start på el fulladdat batteri, sen körning hybridläge).

Jag har en V90 T6 Recharge MY22 early. Kollade i Färddatorn nyss, på 40 mil körning står förbrukningen i snitt på 6,8 liter/100 km. Har inte koll på förbrukningen enbart körning på bensin. Men kör du mjukt på vanlig landsväg mest 80-90 km/h är det knappast nåt som kommer ge dig huvudbry och tom plånbok i brådrasket. Det är i mer motorvägsfart och snabbare accelerationer typ omkörningar som T6:an börjar sörpla i sig bensin. En ny V90 T6 Recharge MY22 late eller nyare med 18,8 kWh hybridbatteri, 145 hk elmotor m.m. är ju kalas (jämfört med min som bara har 11,6 kWh hybridbatteri och 88 hk elmotor). Nackdelen med bilen är Google Infotainment men du som kommer från ett annat bilmärke kommer inte ha så ont av det. Det är värre om man kommer från en Volvo med Sensus infotainment (som var före Google infotainment). Men Google infotainment har blivit mycket bättre nu jämfört med hur det funka på min V90 när jag hämta ut den 21 aug 2021. Sen har min bil fått uppdateringar av mjukvaran femtielva gånger och nu har jag senaste mjukvaruversion 2.7 som verkar rätt OK. Man åker otroligt bekvämt i en V90 T6 Recharge, speciellt på ren el (Pure körläge), tyst och behagligt.
Har en V90 T6 Recharge "Inscription" (som det hette förr, motsvarar ungefär "Plus" idag) med lite tilläggspaket och några tillval: Klimatpaket, Loungepaket (som fanns då), Ljuspaket, Tonade bakrutor (akustikrutor), Volvo original halvautomatisk in-/utfällbar dragkrok, HUD (Head Up Display) och lite småkraffs (som stänklappar fram+bak och lastgaller bak samt lastrumsmatta bak). Är 19 tum Volvo original sommarhjul och 18 tum dito vinterhjul på min. Listpris ca 700 tkr med vinterhjul men faktiska priset var förstås lägre än så.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...