Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1532032
Hej,

Jag har nyligen skaffat mig en v90 recharge t6 2023 med google system och har några funderingar eller saker jag inte blir riktigt klok på

Värmaren:
Om man sätter timer när sladden är inkopplad så börjar bilen värma 2h innan man ska åka iväg. Jag fick det att funka bra om jag satte den 1h senare än avresa men nu har den börjar ändra sig? Någon som har något tips? Volvo tipsade om att dra ur laddsladden :crying: Den drar 7kwh på att värma upp bilen. Visst det går ju att använda funktionen och starta den 30min innan men är så smidigt med timer

Räckvidd:
Jag läste att nu vintertid så har tillskottsvärmaren stor effekt så den kan man stänga av men det blev ju väldigt obekvämt. Står 50km i displayen men den räcker ofast ca 40-45km
Däcktrycket på 2,7 bar
Något annat som rekomenderas ?

Är positivt att körjournal börjat fungera nu även om den ännu inte berättar något om bränsleförbrukningen :-/

Vet någon om det går att ändra displayens utformning med hastighetsmätare m.m. ?

Är ju annars en väldigt trevlig bil att köra med en jäkla kraft men känns lite outvecklat med en del funktioner
#1532083
Har en likadan bil sedan slutet av december. Problemen du skriver är det nog bara vänja sig vid. Samma hos mig. Jag ser dock en högre energiförbrukning på laddaren i början när bilen börjar värma upp sig. Sen är det betydligt lägre förbrukning. Lite som att de aktivt gjort så här för att bilen ska hinna bli fullt laddad innan avresan igen. 3,5kW (max laddningseffekt) verkar inte räcka för att värma upp bilen så det försvinner även effekt från batteriet om man inte gasar långt innan avfärd.

Jag kommer ca 65-70km när jag kör på landsväg och det är runt nollan. Runt 55-60km i motorvägsfart. Värmaren har jag på men har stängt av AC. Oklart hur mycket det dock gör.

Nej man kan inte ändra displayen mer än stänga av kartan i mitten.

Andra bra saker att känna till är att man kan starta om modemet i bilen genom att hålla in defrosterknappen i ca 5s tills SOS-knappen börjar blinka i taket. Det får du göra om (när...) internetanslutningen eller GPS-signalen lägger av. Vid blandade fel i centerdisplayen så kan du hålla in hemknappen i ca 20s så startar den om.
#1532145
Jag kommer ca 5-6 mil nu när det varit runt 0 grader +/- någon grad. T6 2023, två veckor gammal.

Längtar tills man kan se förbrukning på el, otroligt att man inte ens kan se det i bilen…

Har också noterat att den startar värmaren extremt tidigt vid timer så kör igång den manuellt istället.

Sedan är det lite svajigt med bedömd räckvidd i appen som ibland är 2 mil för optimistisk och uppskattad laddtid i bilen är typ 60-70% för kort 😅 Tiden stämmer dock i appen.

Överlag en fantastisk bil dock och jag ångrar inte bytet från -18 V90 CC D4. Hittills kört 115 mil på en halv tank då jag vissa dagar kör mycket och inte hinner ladda upp i tid mellan resorna.

Bästa tillvalet med tre småbarn är de inbyggda barnstolarna i baksätet 👌
#1532224
SundanceKid skrev:Vi har en XC90 och kommer 66km nu i februari.
Våra ungar gillade aldrig volvos inbyggda barnstolar.
Stora batteriet antar jag? När bytte man batteri i XC90 T8orna? Har man bytt det flera gånger? Har för mig att jag läst någonstans att man gjorde någon uppgradering före 2020, men det kanske bara var mjukvaran som gjorde att man kunde lasta in lite mer el

Hur mycket drar den ungefär i bensindrift när batteriet är slut?

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]